Mi a fene az a "delfinezés" a Forma1-ben?
A 2022-es autók egy érdekes szokása. Mivel idén a leszorítóerő nagy része az autó alatt, ground effect segítségével keletkezik, ki tud alakulni a delfinezés. Ahogy növekszik az autó sebessége, növekszik az alatta kialakuló leszorítóerő, egyre jobban összeül a felfüggesztés és ez eleinte tovább növeli a leszorítóerőt: a legkisebb keresztmetszet csökken, az áramlás gyorsul, a leszorítóerő növekszik.
Aztán túlságosan leül a bódé, a Venturi-csatornában összeomlik az áramlás, lecsökken a leszorítóerő, az összenyomott rugók kirugóznak, emelkedik a karosszéria, a megnövekedő keresztmetszeten pedig újra beindul az áramlás, kezdődik elölről a folyamat. Ebből eléggé kellemetlen pattogás lesz az egyenesekben.
Ez korábban nem volt jellemző: a sík padlólemezek kevesebb leszorítóerőt termeltek, a leszorítóerő nagyobb része jött a szárnyakról. Ez az elrendezés nem volt hajlamos a pattogásra: a sebesség növekedésével nőtt ugyan a leszorítóerő, de a szárnyak a növekvő terhelésre tudtak hajolni vagy tekeredni a szabályok által adott mértékben, ezzel korlátozva a maximális leszorítóerőt.
Köszönöm. Eddig a szezon mindkét időmérőjét és a futamot is végignéztem. Wéber egyszer sem magyarázta el, csak emlegette, hogy nagyon delfinezik XY autó. Valamelyik felvezető műsorban lehet hogy elmondta, azokat valóban nem néztem. Már nem vagyok olyan "elvetemült", mint a 2000-es évek elején.
Tehát pattogás = delfinezés. De mért pont delfin. Mi köze a delfinekhez. A delfinek is pattognak?
Egyébként jó hülye szabály amelyik ezt segíti elő. Értem én hogy a mögöttes turbulenciát akarták csökkenteni. De ezzel az erővel azt is tehették volna, hogy betiltják a szárnyakat és a diffúzort.
A delfinek úszás közben néha felugranak. Szinte minden hajós filmben lehet látni ilyen jelenetet.
Ha betiltják a leszorítóerőt képző elemeket, akkor nem lenne F1 a sorozat neve. 800 kiló 1000 lóerővel, ki sem tudna gyorsítani az autó a tapadás nélkül, a féktávolság a többszöröse lenne, a kanyarsebesség pedig eltűnne. Mintha visszamennénk az 1960-as évekbe.
A mostani szabály jó lett, megtartották a leszorítóerőt és a hátul jövőnek is sokkal könnyebb lett követni a másikat. A pattogást majd megoldják, ahogy sok csapat már megoldotta.
Renden, köszönöm.
"Mintha visszamennénk az 1960-as évekbe." A szabálymódosításoknak nem az az elődleges célja, hogy gyorsítsák az autókat. Voltak már sokkal gyorsabb kanyarsebességű, nagyobb teljesítményű autók is a F1-ben. A Forma-1 a lényeg! Azaz hogy egységes "formájú" autók legyenek. Nem az, hogy a lehető leggyorsabbak.
De végülis lényegtelen. Ez lett, ezt a szabályt találták jónak.
8
De azért az F1 autóknak gyorsnak kell maradniuk. A te ötleteddel meg F4-es szintre kerülnének. Azt meg nehéz eladni a gyáraknak meg a szponzoroknak, hogy ez a csúcs.
Az F1 a királykategória, a csúcskategória. Az F1 mögötti szériák nem sokkal lassabbak, mint az F1. Ha csinálnának 30-50 másodperccel lassabb autókat, nem lehetne F1-nek hívni, és senkit nem érdekelne. Egyébként pedig az összes többi kategóriából az F1 az egyetlen sorozat, ahol nem egységesek az autók.
Az előző generációs autók 4tonna+ leszorítóerőt termeltek, hatalmas turbulenciával. A mostani autók sokkal letisztultabbak, kisebb légellenállással, sokkal sokkal kisebb turbulenciával, de közel azonos leszorítóerővel. Ez nagy szó, ezek az autók a valaha épített leggyorsabb F1-es autók lehetnének, ha nem növelték volna meg a súlyt.
A szabály tehát nem rossz, megmaradt a tempó és eltűnni látszik egy olyan probléma, ami azóta élt, hogy az F1-es autókra komolyabb szárnyakat tettek. Ennél többet nem is kívánhatnánk technikai részről.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!