Ha 42-622 jelzésű kerékpár gumiköpeny van a bringán, milyen "kódot" kell a kerékpárkomputerbe megadni?
Le kell mérni egy szalaggal a futófelületét! Körben a gumi aszfalthoz érő részén mérd le a kerék kerületét! Azt kell beleírni!
622 az a felni mérete, amire ráfér, a másik a szélessége. A neked kellő szám változó, mert van ballonosabb és laposabb gumi is!
Kedves kettes.
A számolással semmit nem érsz ha pontos adatokat akarsz.
Saját tapasztalat alapján én minden esetben megmérem a kerék kerületét, még akkor is ha új külsőt teszek a kerékre mert vannak eltérések.
A szobámba felhajtom a szőnyeget. a parkettán (ami a legsimább) teszek egy jelölést alkoholos vékony fílcel. A keréken (gumin) is teszek egy jelölést majd egy kihúzott mérőszalag mellet addig gurítom a kerékpárt míg egy teljes kört meg nem tett. Ekkor a parkettán a gumin lévő jelöléssel megegyezően jelölést teszek. A két jelölés közötti távolságot megmérem és megvan a pontos kerület.
A kihúzott mérőszalag azért kell, hogy minél egyenesebben toljam a kerékpárt.
Ha pontos adatokat akarsz, akkor természetesen úgy tolod a kerékpárt, hogy közben rajta ülsz, a nyomás százados pontossággal a névleges, szobahőmérsékleten és szögmérővel ellenőrzöd, hogy a jelöléshez képest a padló és a keréktengely középpontja merőleges legyen...
Ellenkező esetben pár milliméter eltérés könnyen összejön. Így viszont laborkörülmények között pontosan fog mérni. A gyakorlati felhasználás esetén viszont ezek az eltérések mindennaposak. A gyakorlatban pár mm eltérés nem számít...
""A gyakorlatban pár mm eltérés nem számít...""
Lehet, hogy nem mindenkinek de nekem igen!
Volt már rá példa, hogy az országúti kerékpárom (8 bárra fújva) kerék kerülete 12 milliméterrel volt kisebb mint a táblázat szerint!
Az az minden egyes kerékfordulatnál 12 millimétert csalt volna a kilométeróra pluszba (felfelé). Ez egy napi túránál - több ezer kerékfordulatnál már jelentős kilométer és sebesség eltérés a valóstól.
Szeretem ha az órám a pontos adatokat mutassa ezért inkább mérek. Sőt mivel pontosan így sem lehet mérni ezért 5- szőr ismétlem meg a mérést egymásután 1-2-3 milliméter eltérés minden mérésnél előfordul de azt az értéket írom az órába amelyik 2-szer 3-szor ismétlődik.
Outi keréknél a 12 mm az cca. 0,5%...
A kerékpárcomputerek nem hitelesített eszközök, ilyen mértékű pontatlanság másból is összejöhet: hőmérséklet-, nyomásváltozás, csomagok, stb. Mellesleg én sem ajánlom a táblázatokat: azonos méretű kerékhez teljesen más értékeket is írhatnak. Én azt mondtam, számold ki. A kör kerületének képletét általános iskolában mindenkinek tanították: K=d*pi. Az átmérő meghatározható a gumi oldalán feltüntetett ETRTO méretből, a pi értéke pedig közismert.
Alex Fly, rosszul számolsz. A 42-622 nem azt jelenti, hogy a felni külső peremétől 42 mm-re van a gumi futófelülete. Ez hatalmas ostobaság.
A 622 a felni mérete, a 42 pedig a köpeny névleges szélessége. Ennek csak akkor lenne értelme, ha a köpenyek henger alakúak lennének, de egyáltalán nem ez az általános.
Le kell mérni, úgy a legpontosabb.
Ez még mindig nem így van... Nem kör alakúak, nézz csak meg pár 29er köpenyt. De még csak azt sem kalkulálod bele, hogy az állítólagos kör keresztmetszetednek egy része belesüllyed a felnibe, tehát azt eleve nem számolhatod a 622-es kerékmérethez. Így már gondolom érted, miért badarság ez a fajta számítás. Sokkal pontosabb ha leméred.
És akkor még a lapulást nem is vettük számításba...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!