Ha két MTB-nek azonos a tömege de az egyik acél és a másik alumínium akkor miért az utóbbi ajánlják túrázni?
Alumínium = 4-5 év és kuka reccs, cserbenhagy az otthonodtól km-re
Acél = akár 10-20 év múlva is bringa.
Szóval néztem egy Montana MTB-t első telszkópos Aluvázas tulaj szerint 15kg körüli.
A saját retro MTB-m merev vázas is 15kg...
Szóval miért?
" Acélvázat csak a gyenge és beszálló kategóriás komolyabb felszereltségű mtbkre gyártanak ."
Tom Richey, Colombus... Akik acél vázzal foglalkoznak nem erről híresek.
Te nem érted!
Ki beszél most az aluváz felszereltségéről? Akármilyen Shimano deore cuccot felrakhatsz egy acél vázra is.
A puszta vázról van szó!
Komoly túrázók általában az acélt favorizálják. Nézd meg az erre szakosodott gyártók kínálatát (pl. Surley, Dawes, stb.), tele van acélgépekkel. Az alu jó a sportra, a merevsége ott előnyként jelentkezik a túrával ellentétben; a tartósságot pedig feláldozzák a hatékonyság rovására.
Persze az is tény, hogy jelenleg az aluváz a divat, abból nagyobb a választék és általában olcsóbbak is. De napi használat esetén a gyártónak előnyös az alumínium, nem a felhasználónak.
Egy alu és egy acél váz közti tömegkülönbség 2-3 kg-nál nem több, általában még annyi sem. Ha az alu vázat telepakolod kőnehéz alkatrészekkel, ugrott az előny.
Az acél vázra felszórt noname lemez-műanyag alkatrészek meg lehetnek könnyűek, de nulla strapabírósággal.
Éppen ezért nincs értelme annak, hogy egy 15 kg-os alu és ugyanolyan tömegű acélvázas bringát így, a felszereltség részletezése nélkül összevess.
Az alu súlyelőnye nem jön ki, ha a felszereltségnél nem ügyelsz ugyanúgy az alkatrészek tömegeire, illetve leehtőséget hagy arra, hogy az ugyanolyan tömeget masszívabb alkatrészekkel érd el, mint acélnál.
A modern, minőségibb Cr-Mo vázak egyébként tömegben nem rosszabbak az alunál.
Az alu igazi lényege egy nagyobb merevség a könnyű acélvázaknál. Ezt nem lehet elmagyarázni, ezt érezni kell. Egy gyérebb acélváz ugyanazzal a tömeggel nyeklik-nyaklik alattad, érezhetően kígyózik a terhelésváltásokra, míg az alu merev, mint egy betonkocka, nem lopja az erődet felesleges oldalirányú rugalmas hajlásokkal, ettől jobban kontrollálható a viselkedése nagy terheléseknél és sebességeknél.
Persze valamit valamiért, a merevség nagyobb törékenységgel jár együtt. De ez csupán annyit jelent, hogy ahol egy acélváz maradandóan elgörbül, ott egy alu eltörik. Persze balesetnél ez jelent némi előnyt az acél részére, de a végeredmény így is, úgy is kuka.
A mai alu ötvözetek és a jó hőkezelések már elég jó élettartamot biztosítanak. Egyáltalán nem igaz, hogy 4-5 év alatt tönkremegy. Persze, ha megreccsented egy 5 méteres csőrös ugrással, azt lehet, hogy fél év múlva bosszulja meg.
Én alu-párti vagyok, nem annyira a vázak súlya miatt, hanem a merevség miatt. Nem vagyok éppen pillesúlyú, az acél és CrMo oúti vázaim nagytempójú kanyardöntésnél mind átmentek kétnyomon haladó járműbe, vagy alul-, vagy túlkormányzottá váltak, kivétel nélkül, nyeregből kiállva meg kígyóztak össze-vissza.
Alu vázzal a leghalványabb deformáció sem érződik, pedig nem kerültem át közben pehelysúlyba.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!