Hogyan tisztítsam meg a kerékpárt a sártól?
Tegnap bringázni voltunk és elkapott egy nagy eső, az egész bringautat víz, pocsolya és sár borította hazáig az utolsó 10 km-en, a bringák ennek megfelelően néznek ki, sárosak mindenfelé, még a sisakomból is sarat mostam ki.
Hogyan kell hivatalosan az ilyet takarítani? Lemoshatom egy locsolócsővel? A zsírozott alkatrészekkel mi van ilyenkor?
Elég rossz választás a locsolócső, de a benzinkutas gőzmicsoda még inkább! Ezeket mellőzd, ha lehet.
Már ha szeretnéd, hogy hosszúéletű legyen a bringád...
Nem jó, ha gőzzel kimosol belőle minden zsírt.. És az sem jó, ha vizet nyomsz a résekbe, üregekbe, mert ez utóbbi rozsdásodást is okozhat. Az eső és pocsolya miatt is befolyhat víz oda ahova nem kéne, de ha direktbe oda locsolsz, az még az esőnél is rosszabb...
Szóval ha van rá némi időd, akkor inkább menj neki lavórral, benne vízzel és kezedben ronggyal, és kézzel mosd le a sarat, de ne tocsogtasd akkor se bele a vizet.
Lehetőleg szedd ki a kerekeket, külön mosd le.
A láncot is... Ezt és a tárcsát, meg ami olajos, azt brigéciollal és fogkefével sikáld meg. (És persze a brigésiolt se folyasd be a tengelyhez, meg máshova.)
Ha tiszta, töröld szárazra, és hagy magában is száradni legalább egy napot.
Utána rakd össze és olajozd be a láncot.
Ha meg mégis kimostad a zsírt a titkos helyekről, akkor újra kell zsírozni, az már kicsit komolyabb dolog...
"Lehetőleg szedd ki a kerekeket, külön mosd le.
A láncot is..."
Ja, ha hárommillió forintos biciklid van, feltétlenül így csináld. Ha viszont nincs, akkor irány nyugodtan a benzinkút és a gőzborotva. Nevével ellentétben amúgy a legtöbb ilyen csak langyos vizet fúj ki magából. Napos időben menj, akkor ugyanúgy negyedóra alatt megszárad utána a bicikli, mint eső után, ha kisüt a nap.
Én kb. 15 éve mosom így a bringáimat, a mostanit 7 éve, emellett van benne kb. 40 ezer kilométer, és a világon semmi baja nincs azon kívül, hogy hátul mintha kezdene kissé elkopni a fékpofa.
Persze te tudod, de besározódás után szétszerelni és fogkefével megtisztítani, aztán meg egy napig szárítani a biciklit enyhén kényszerbeteg hozzáállásnak tűnik.
Vannak ám emberek, akik közlekedési eszközként használjuk a bringánkat és sokszor a munkába jutási egyetlen lehetőségünk... Nem csak a helyi kocsmáig gurulunk el vele... Ha vízzel vereted, akkor a víz befolyik a vázba, ha nem acél a váz akkor nincs probléma, de az acélt megzabálja bellülről...
A csapágyakat egyszerűen nem kell leveretni... Azt inkább egy ronggyal törölgesd át, meg a láncot is, ha sáros... De a lánc esetében nem a látható kosz a problémás, hanem ami bekerül a lánc szerkezetébe, azt pedig csak úgy tudod kitakarítani, ha brigéciolban fürdeted a láncot.
jó, mondjuk a sarat nem úgy kell elképzelni, hogy vastagon áll körbe rászáradva, tehát szerintem egy nedves ronggyal azért a vázszerkezetet le tudnám takarítani.
Engem mondjuk első körben pont a lánc, meg a lánctányér érdekel jobban. Az se vastagon mocskos, de azért nem patika kinézetű :)
En is a benzinkuton levo kezimosot ajanlanam, de azt is jol mondtak korabban masok, hogy az olyan reseknel ahol bemehet a viz, ott azert figyelmesen kell csinalni. Lancot es a fogassort pedig egyertelmuen ott szoktam mosni es a lancot ujra kell olajozni a szaradas utan.
"A zsírozott alkatrészekkel mi van ilyenkor?" Ha megnezed a bringadat lathatod, hogy igen keves alkatresz tocsog a kenoanyagban ... leginkabb csak a lanc (es persze a tengelyeknel, de azokat a reszeket szimering vedi a kimosodastol).
Ok, elég sok helyről hallottam a mosásról, itthon van is kerti csap meg egy slag, akkor lenyomatom azzal, nem túl durván.
Olajozni mivel és hogy szoktátok utána?
Köszi
"Olajozni mivel és hogy szoktátok utána?" - az, hogy ki es mit hasznal leginkabb penztarca fuggo es, hogy ki mit tud beszerezni azon a kornyeken ahol lakik.
En a BikeLine MOTOREX dry lube, vagy a wet lube olajait hasznalom ... dry lube szaraz idoben ... wet lube pedig esos korulmenyek kozott.
"... és hogy szoktátok?"
Amikor a bicot szepen puccba vagtad es leszaradt rola minden nedvesseg, akkor egyszeruen elkezdem hatrafele tekerni a pedalt, a korbefuto lanc also szakaszat a lanc kozepen elkezdem finoman befujni (olaj flakonjanak van csore, ezert pontosan ralehet iranyitani a kivant helyre) ... egyszer/ketszer atforgatom a lancot (kozben finoman nyomom ra az olajat). Fogaskerekeket nem kell kenni, mert felszedi a port es onnantol csiszolo hatas lep fel ami koptatja a fogaskereket es a lancot is. Lancnak is csak a szemenkenti stiftjeit kell kenni, ezert az olajozas utan nem art ha egy puha ronggyal attorlod az egeszet, hiszen az olaj addigra mar beszivarog a lancszemek koze es a folosleg nyugodtan letorolheto.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!