Létezik kerékpáros jogosítvány?
Az a baj, hogy akik őrült módjára tekernek, javarészt ismeri a kreszt. Azzal én is egyetértek, hogy már a suliban kellene oktatni elég alaposan, így akár felnőtt korára is belerögzül. Sajnos a sok autós is figyelmetlen. Hányszor van az, hogy még a bringásoknak sem adják meg az elsőbbséget.
A lámpa. MTB, BMX gépkönyvében benne van: "közúti forgalomban nem használható". Ezért nem adnak hozzá gyárilag lámpát. Egyszer beszéltem egy bringaárus ismerősömmel, hogy miért nem ad hozzá "ajándékba" lámpaszettet. A válasz: megemeli a bringa árát, és nem vinnék. Na most egy párszáz forintos alapszett nem hiszem, hogy nagy veszteséget okozna, és akkor talán ha még eladás előtt fel lenne szerelve, nagyobb esély maradna arra, hogy fent is marad. És igen! Sűrűbb ellenőrzés kell a rendőrség részéről. Én egyszer kerékpárúton, esti sötétségben majdnem nekimentem egy szembejövő bringásnak, mert nem volt kivilágítva. Az mentett meg minket a karamboltól, hogy nekem volt, amit meglátott, és csengetett. (Legalább csngője volt.)
Az valóban fontos lenne, hogy a lényeges kresz-szabályokat többet ellenőrizzék (járműtől függetlenül). A lámpa például egy lényeges szabály: a kerékpáros nagyon nem látszik nélküle, autónál pedig akkor van gond, ha a bal lámpa kiégett, mert sötétben, távolról egy nyomon haladónak látszik. Újabban rengeteg "félszemű" autót látok (gondolom mióta nem lehet simán otthon izzót cserélni, hanem le kell hozzá bontani a fél kocsit). Itt is értelmesen kell alkalmazni a szabályokat: nem azt kell büntetni, aki a mellékutcában, lépésben, nagyon figyelmesen megy sötétben lámpa nélkül, hanem aki a főútvonalon teszi ugyanezt.
A másik meg az elsőbbség meg nem adása. Ezt nehezebb fülön fogni, de ha a fogalmasabb kereszteződésekbe kamerát szerelnének, szerintem megoldható lenne. Kamerával persze csak a rendszámos közlekedőket lehet megfogni, de azért rendszám nélkül nehéz embert ölni:
Ezek szerint neked valami mini biciklid van, amire semmi sem fér fel. Amúgy elárulom, hogy nekem a csengőm a függőleges kormányszáron van, a lámpát meg úgy választottam ki, hogy legalább kis mértékben forgatható legyen. Így felszerelhettem a bal oldali villára. Engem is látnak, meg én is látom az utat. A kormányra én sem tudom felszerelni, mert nekem meg táskám van. Elölről néha felcsíptetek egy fehér villogót a plusz biztonságért. De azt se felejtsük el, hogy hátulról nagyobb veszély ér, ha nem látnak, mert hátsó lámpa sincs.
Ha valaki meg akarja oldani, meg tudja oldani, hogy legyenek "biztonsági felszerelések" a biciklin. Egyébként a csengő a legtöbb esetben hatástalan. Rá se hederítenek azok a gyalogosok, akik a kerékpárúton sétálnak, holott csak pár lépésre van a gyalogos rész.
"De azt se felejtsük el, hogy hátulról nagyobb veszély ér, ha nem látnak, mert hátsó lámpa sincs. "
Elöl is nagyon fontos a lámpa, mert
(1) csak így láthatnak meg elsőbbségadásnál,
(2) ha a szemből jövő autók előzik egymást, akkor is bajba kerülhetsz (egyszer egy szemből jövő autó előzte a szemből jövő buszt - nem kívánom senkinek, mondjuk ez fényes nappal volt).
A hátulról elgázolós balesetek sokkal ritkábbak, mint az elsőbbség meg nem adása miattiak, csak az előbbiektől jobban félünk, mert úgy érezzük, tehetetlenek vagyunk. Persze azért is ritkábbak, mert hátsó lámpája majdnem mindenkinek van, első meg azért nem mindenkinek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!