Milyen típusú váltókarok vannak?
Talán még ma is van a gagyibike-okon hüvelykujjas váltó. Szinte el kell engedni a kormányt, hogy elérd.
Létezik még grip shift, azaz marokváltó. Nem próbáltam, nincs tapasztaltom vele.
A Shimano féle régi rapidfire-re hasonlít a sram olcsóbb váltókarja. A kormány alatt kell két kart nyomkodni hüvelykujjal. Egy év alatt sem tudtam megszokni.
A legelterjedtebb a rapidfire plus. Itt az egyik kart a mutatóujjal kell nyomkodni.
A dual control pedig azt jelenti, hogy a fékkar lehet a másik tengely mentén pöcögtetni, tehát egyben váltókar is.
Régi országúti bringákon még a vázon vannak a váltókarok.
Az első válaszoló egész jól összefoglalta, én most részletezem azt a részét, amihez értek :)
Országútin alapvetően két típust szoktam látni: vázváltósat és fékváltósat. A vázváltósnál a vázon van a váltókar. Ennek az a hátránya, hogy oda kell nyúlkálnod a vázhoz, hogy válthass. Ez eleve valamennyi rutint igényel, és ha rosszul csinálod, balesetveszélyes. Viszont olcsó, és egyszerű, mint a faék.
A fékváltósnál a fékkar egyben váltókar is. Ez eleve drágább, bonyolultabb, érzékenyebb mechanika (ezért a szervizelése is drágább), és bukásnál könnyebben megsérülhet a váltókar. Cserébe kényelmes.
A montis részeket tisztázza valaki más, abban nem vagyok otthon.
Marok-én utálom,ha eltömődik egy rémálom szerelni,és sose jó forgatni:vagy laza,vagy szorul.
Pillangó-fék pillangó?-egy hajlitott acél lapka egy átmenő csavarral a cantifékek fékösszekötőbovdenjét tartja
Fékváltókar:a fékkar és a váltokar egybe van építve.
folytatás:ezt a neve is mutatja.
3 fajtája van
1:dual control-nem volt kiforrva ezért leálltak a gyártással.
2:ez fire-a fékar fölött van egy pöcök és alatt van 1 nagy pöcök zekkel lehet váltani. Az alsót tolni kell,a felsőt húzni.Mamár csak alsó kategoriás gépeken alkalmazzák.
3:ez fire+ - a fékakar alatt van 2pöcök azokkal lehet váltani a mutató és hüvelyújal.Szinén huzni/tolni kell,lehet 2wayrelease akkor csak tolni is lehet.
Tehát a pillangó egy fémlap és kb200ft a másik egy komplex alatrész tipústól függüen (és párban mert úgy árulják)8000-45000ft ig.
létezik még 2 gyártó de az ő termékeiket nem ismerem a Sram tigger,és az Sr sontour (ha még van)
ezek a montis verziók az országútit már irták.
ja előny hátrány
marok: előny-egyzserű felépítés,olcsó,nehezen sérülmeg,
hátrány-bonyolult szerelés,nagy és ormotlan,nem kézre eső möködtetés.
fékváltókar:előny-kényelmes a felső kategoriák mindig eljutnak az alsóba ezért olcsó lessz,könnyüek,gyakorlatilag mindennel kompatibilisek pláne Shimano
Hátrány-a jók még drágák,bonyolultak,viszonylag sérülékenyebbek,elsőre fura müködés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!