Tényleg muszáj befékezni a tárcsaféket?
Biciklivásárlás előtt állok. Mivel elég dimbes-dombos a vidék, és az aszfalt is sz@r, ezért inkább trekking bicikliben gondolkodom, amúgy is jobban bejön érzésre, mint a sima városi. Igazán extrém helyzetekre nem számítok, ezért úgy gondolom bőven elég lenne egy jó minőségű felnifék, de szinte már alig gyártanak ilyen biciklit. Na most, elvileg nincs gondom a tárcsafékkel sem, végülis tagadhatatlanul jobban teljesít, mint a felni, de mindenhol azt írják, hogy feltétlenül be kell fékezni. Már eleve az, hogy felgyorsítsak 30-40 km/h sebességre elég meredeknek tűnik nekem, szerintem életemben nem mentem 20-nál többel, de hogy utána hirtelen fékezzek le, ráadásul külön-külön (nem is értem, hogy gondolják az első kerékkel), meg hogy dombon lefelé addig fékezzek, amíg meg nem szűnik a fékerő, azért elég sudárnak tűnik. Ráadásul hiába dombos a vidék, forgalom nélküli hosszas lejtő egyértelműen nincs. Tényleg nem elég a normál használat?
Régebbi, használt bicikli persze még megoldás lehetne, de nem igazán akarok használtat. Egyrészt nem értek hozzá, könnyen átvághatnak, másrészt tapasztalatom szerint a végén annyival nem olcsóbb, mert akkor a szervízre költök többet, eddig csak a nyűg volt a használt bicajokkal.
"szerintem életemben nem mentem 20-nál többel"
Na pont ezért teljesen fölösleges pénzkidobás a tárcsafék, de te tudod. Mindenesetre nehogy drótosat vegyél, mert az a nagyokosok szerint kalapbélést se ér, hanem csakis hidraulikusat. Azzal a 20lm/h-ról tutti pont ugyanúgy meg tudsz majd álni mint az eddigi V-fékkel vagy a kontrafékeddel és miután annak mindkét pofája mozog, pont úgy mint az autóé, ezért különösebben nem kell semmit neki csinálni, megtalálja a helyét és tuti meg tudsz majd állni a félelmetesen gyors 20km/h-ról esőben is, pont úgy ahogy a V-fékkel is meg tudtál.
Jó a tárcsa kell hozzá szerelő készlet meg olaj. Vagy szerelő aki 30+ ért meg cigányolja.
A V-t meg otthon részegen beállitod.
De a kérdésre:attol kopikbe egyenletesen a fékpofa,ami a teljes fékhatás elérese érdekeben fontos. A gyártó nem tudja,hogy te max.20al mész ő olyan 30-40km/h val számol. És ~75kilos riderrel a nyeregben.
Facebookon felmerült a V-fék vs Tárcsafék kérdés. Eléggé kifejtettem akkor a nézőpontomat, így simán csak bemásolnám ide úgy ahogy volt.
"Fizikailag a nagyobb erőkar hatàs miatt logikusabb, hogy jobban fogjon a V-fék, azonban a tapasztalatom mégis az, hogy ha nem IDEÁLIS körülményekről beszélünk, akkor a V fék általában rosszabbul teljesít a szennyeződések miatt. Úgy tapasztaltam, hogy ha pl eső, vagy szennyeződés éri a felnit (amire sokkal nagyobb esély van, mivel közelebb van az úthoz), ezért könnyebben kap olyan szennyeződést, amivel máris nem ideális körülményt teremtünk a V-fék számára és romlik a fékereje a tárcsafékhez képest.
Tehát habár abban igazad van, hogy az erőkar hatás és kerekre ható közvetlenebb ráhatás miatt a V-fék POTENCIÁLJA nagyobb, mint a tárcsaféké, a tárcsaféket mégis megbízhatóbb, általában jobban teljesítőnek találom a valóságban, mint a V féket.
Mondom ezt úgy, hogy évekig használtam én is V és tárcsafékeket, volt 3 komponensű BBB V-fékem is Avid FR-5 fékkarokkal és jagwire bovdenekkel, (V-fékből bitang kombó) meg mechanikus és hidraulikus tárcsafékeim is 160-203mm-ig minden. Most is van 5 bringám, V és tárcsafékekkel egyaránt, egyszerűen ez a tapasztalat.
Az az érzésem, hogy a (jobb) V fékek az általános használatban inkább ideális "labor körülmények" között veszik fel a versenyt a tárcsafékekkel úgy általánosságban.
Amúgy egy jobb duplafalú felnit nem kell annyit centírozni, akinek V-fékje van, az egy must have, illetve ma ez már alapnak is tekinthető, csak hogy mondjak olyat is, amivel erősítem azt amit te mondtál.
Igaz az is, hogy a V-fék olcsóbb is.. egyik ildalon.. De ettől függetlenül az tény, hogy a V-fékes felnit az ideális fékhatás érdekében gyakrabban kell tisztítani, mint a tárcsaféket, ami sokak számára nyűg lehet a másik oldalon, ez főleg gyakori városi, ingázós, illetve esős-saras időben való használat során jobban előjön.
Országúti célra is előnyösebb a V-fék a kisebb tömege miatt, de ma már a gravel kategória elterjedésével egyre népszerűbbek a tárcsafékek használata is az "országúti használatban". Az én gravelemen is tárcsafékek vannak egyébként elöl-hátul.
Aki nem használja szennyezett helyen, esős időben a kerékpárját, és/vagy szívesen takarítja sűrűn, illetve nincs tárcsafék konzolja és tárcsa kompatibilis agya, vagy nem szeretne annyit költeni fékre, annak én is V féket javasolnék. Egyéb esetekben viszont tárcsaféket javaslok."
8-as vagyok. A kérdésre válaszolván, nem "muszáj", mert fogni fog az úgy is, csak nem olyan jól, mint amilyen a potenciálja.
A bekoptatást pedig nagyon túlgondolják az emberek. Ha csak 20 km/h-val is tekersz, akkor is kb 25-40x lelassítasz erőteljesen 20-ról, és már be is koptak a fékek.
A tárcsafékkel nem kell folyton aggódnod az enyhe 8-asok miatt, a felnit ért szennyeződések miatt, illetve nem állítódik el annyit, mint a V-fék.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!