Gravel bicikliből országúti vagy mtb hajtásút érdemes venni?
Szeretnék venni egy gravel biciklit, nézegettem őket, és azt vettem észre, hogy vannak, amiken országútihoz hasonló a hajtás (elöl 2 lánctányér, hátul a legnagyobb fogaskerék sem olyan nagy átmérőjű), illetve vannak, amiken inkább mountain bike hajtáshoz hasonlít (elöl csak egy lánctányér, hátul pedig rohadt nagy mászós sorok is vannak)
Szerintetek melyik lehet a jobb? Melyik milyen felhasználásra jó?
Nekem elöl 46/30T, hátul 11-36T (Sora-Deore), érdekes párosítás, de abszolút működőképes. A kisebb lánctányér-legnagyobb racsni kombókat sík terepen nem is nagyon tudom kihasználni.
Az országútisok simán lehagynak (bár én nem vagyok egy outi-alkat), de azért nem lehetetlen tartósan 40km/h fölé menni, a dózer- és ilyen-olyan erdei utakon az alacsonyabb fokozatok jönnek jobban.
Itt tudsz számolni áttételt és körülbelüli sebességet hozzá.
Én azt mondom, nekem ez egy jó kombó, nem száguldozom, de nem is nyugdíjas tempóban tekerek, ez egy jó középút. A bringám nem is országúti, szóval nem is célom, hogy olyan sebességgel tekerjek. Az elöl két tányér pedig kényelmesebbé teszi a váltást.
Sram rendszereket nem ismerem, de a Shimano GRX-t csak ajánlani tudom. Én nem nevezném MTB-nek még akkor sem ha néhány alkatrész abból a világból jön. Egy gravel kerékpár mind hajtásilag, mind geometriailag inkább egy combos országúti.
Amúgy magyar terepen én aszfalton is simán ajánlom az 1x11 hajtást. Nekem is az van. 40t elöl, 11-32t hátul. 90-es fordulatszámmal számolva ez picivel 40 km / h feletti végsebességet jelent, ennél több az emberek 99%-nak nem kell, nincsenek nagy ugrások sem a fokozatok között. A "nagymama" fogaskerék hiánya hátul lehet gondot okozna egyeseknek, de hazai tájakon ritka az 500m feletti szintemelkedés, azt meg simán ki lehet bírni nagyobb sebességen is. Egyébként is, ha 60-as fordulatszámmal mászol akkor a 40t elöl, 32t hátul is már 10 km / óra alá esik, tehát sok értelme nincs 42-es vagy nagyobb tányért rakni hátra akkor sem ha hosszabb ideig tekersz felfele. Minek tekernél 5 km / órával? Ennyi erővel már sétálhatsz is. Persze ahány ember annyi szokás. Ezért sem érdemes milliókat költeni addig amíg nem tudod hogy NEKED milyen kerékpár kell.
5: Erősen testsúly, edzettség és felhasználás függő. Mázsa felett vagyok, nekem a 42/11-46 éppen elég, nagy ritkán kevés is. Csomagos túrára a 36/11-46-tal mentem, és ki is használtam a teljes tartományt. 10% feletti emelkedőkön nekem már kevés az 1:1 áttétel. Mászáskor szerintem különösen fontos, hogy tudj pörgetni. Én legalábbis így vagyok összerakva, alacsony fordulaton hamar kinyúvadok.
Ilyen szempontból egy 2x10/11 kevesebb kompromisszum, mert meglehet a mászó fokozat és a végsebesség is. 1x esetén valahol be kell áldozni, én ezt mindig végsebességből teszem. 1x esetén viszont megvan az az előny, hogy a hajtómű lánckerék viszonylag nagy tartományban szabadon cserélgethető, persze megfelelő hosszúságú lánccal együtt. Így némi tapasztalat után az ember úgy lövi be a tartományt, ahogy neki megfelel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!