Milyen hajtóművel vegyek mtb-t?
Összteleszkóposból csak egy tányéros rendszert vennék. A hátsó futómű mozgásával a lánckerekek távolsága változik, ez nem könnyíti meg a váltást. Dinamikusan változó terepviszonyok közt a két váltó kezelése nem egyszerű, az első váltó pedig terhelés alatt csapnivalóan vált, vagy sehogy, ezért jobban előre kell gondolkodni. A 11-12 sebességes láncok élettartama sokaknál viszonylag rövid, de ha nincs nagy sárban használva, és megfelelő kenőanyaggal, jól karban van tartva, akkor szerintem elég jól kitolható az élettartama. Mivel viszonylag drágák az alkatrészek, érdemes rá jobban odafigyelni. Én a wax alapú kenőanyagokra esküszöm: Squirt, vagy jelenleg a Smoove van teszelés alatt.
Túrázós, vagy vegyes/aszfaltos használatra jobb lehet a több tányéros rendszer, nekem viszont a 2x10 nem jött be. A 3x9-et jobban szeretem. Itt a középső tányér nagy részt lefed, míg 2x rendszernél nehezebben tudtam dönteni a két tányért közt. De lehet, hogy ez azért volt, mert 2x rendszerrel kevesebb volt a tapasztalatom.
1x-es rendszerhez érdemes olyan hátsó agyat venni, amelyikre rá tudsz tenni olyan sort, amelyik 10-essel kezdődik. Egy átlagos 2x-es rendszeren a legkeményebb áttétel 36-11, ennek a 32-10 nagyon közel van ehhez, a 34-10 pedig még jobb is. A 26-os bringákon elterjedt 3x, 44-11 még a kisebb kerékkel is keményebb, gyorsabb, ha ki tudod tekerni.
A lényeg, hogy számolni kell.
1x-ből én csak 12-est vennék. A 3x9-nél és a 2x10-nél is gyakorlatilag 12 használható áttétel van.
Már 2x-nél is sokkal hamarabb kopik a nagytányér, mint 3x-en, hiszen 90+%-ban azon fut a lánc és ráadásul kisebb is, mint a 3x 44-es nagytányérja. (Tehát nem fekszik fel annyi láncszem és többször is fut végig rajta.)
Előnye, hogy durván hullámzó terepen nem veszítesz lendületet és időt az első váltó miatt.
26-os montira 3x9, 29-esre pedig 2x10 vagy 1x12.
Most úgysem lehet kapni szinte semmit sem, tehát azt fogsz venni, ami van.
#2!
2x10-nél teljesen keresztbe válthasz, ha jól van belőve a láncvonal. És akkor nem kell nagyon gondolkozni, hiszen terepen is 90%-ban lehet menni nagytányéron. 2x10-nél a nagyányér fedi le azt, ami 3x9-nél a nagy- és a középtányér.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!