Aikido edzéseken van sparring?
#17: az aikidóban az a szép, hogy mindenki úgy képzeli el és csinálja, ahogy akarja. Nekem pl. ez tetszik: :)
Ugy latszik, 19 mestere nyitott elme. Kiraly, mert akkor a tanitvanyai is azok lesznek. Ha a mester azt mondja, van helye az ujitasnak, akkor barmi integralhato. Ha a mester erre nem nyitott, akkor nincs ujitas. Van, ahol mar az ujitas volna, ha az emberek nem utnenek melle a kihon wazaban. Amikor erre azt a magyarazatot kapjuk, hogy az aikido filozofiaja miatt csinaljak inkorrektul az edzest, az racionalizacio. Rafogjuk a filozofiara, hogy miert nem csinaljuk ezt meg azt. Erdekes, 19 irasabol az jon le, hogy a foldharc megfer a tradicinolais iranyzattal is. Hogy mikent, azt 19 leirta. A randori is megfer a tradicionalis irannyal, mert az a valos helyzet egyik legelethubb szimulacioja. Legalabbis, ami a kaotikus jelleget illeti. Egeszen addig, amig a sajat es a masik fejlodese a hangsulyos edzesen, es nem a harc, meg a gyozelem, a filozofia engedi uj elemek bevetelet. A filozofia a versenyt ellenzi, de arra nem lattam irasos utalast, hogy a technikai tudas fejlesztese celjabol miert lenne kizarva a randori. A verseny es a fejleszto jellegu randori kozt az a kulonbseg, ami az ember fejeben kialakult rola. Ha azert teszek be sparringet, mert szeretnem eletszeruen gyakorolni amit megtanultam, mikozben vigyazok a masikra, az nem ellenkezik a filozofiaval. Ha azert teszek be, mert verekedni is akarok, es a masik magara vessen, az ellenkezik vele. A legfontosabb az, miert csinalom, amit csinalok.
Amikor valaki a rendszerre fogja, hogy valamit nem hasznal vagy nem tud, az nem a rendszer hibaja. Sokan osszetevesztik a rendszer korlatait a mester korlataival. Nem szabad. Minden mester olyan aikidot oktat, ami bizonyos ertelemben csak ra jellemzo. A sajat rendszer-ertelmezeset adja at. Ha a mester nezeteibe a sparring nem fer bele, akkor azt kell megkerdezni: mester, ezt meg azt nem tanuljuk. Elmondanad, kerlek, mi a velemenyed mondjuk a sparringrol? Miutan a rendszer-ertelmezes erosen szubjektiv, a nekunk fontos valasz a mester szemelyes velemenye lesz. A szemelyes info az ertelmezes kulcsa. Ha megkerdezitek a mestereteket, valoszinu, hogy az egyik tamogatja, a masik ellenzi a sparringet. Ez a kulonbseg nem magyarazhato a rendszerrel. Csakis avval, hogy a ket mester mashogy ertelmezi a rendszert.
Ez alapjan jon letre a sajat rendszer-ertelmezes is, a sajat aikido. Az egyikben lesz box, a masikban foldharc. Es a rendszerben maris van box, sparring, meg amit belepakoltok. A kerdes innentol az, miert nem pakoljuk bele? Felunk attol, hogy sokdanos letunkre leegunk? Felunk a sajat agresszionktol? Vagy csak attol, hogy konfrontalodjunk az egesz dojoval? Ugyan, hagyjuk mar, hogy mindent a filozofiara kenunk! Az onbecsapas.
A kerdesre raterve: van sparring. Ju wasa, jiu wasa, randori wasa. Pilismaroton kesztyuznek is olykor.
Es kerdezo: gyerekkent tanultal, nem sokaig. Raadasul akaratod ellenere. Nincs realis tudasod, technikai biztosan nincs. Bocs. Meg akkor sem, ha en bena vagyok. A kerdesed szempontjabol pedig nem a flame a lenyeg. Az a felszin. A lenyeg az, hogy ezzel megmutathatod mindenkinek: milyen eros vagy, es masok milyen gyengek. A fontos kerdes tehat: miert van szukseged ra, hogy erosnek erezd magad?
Ezzel az egy kerdessel erdemes csak foglalkozni, a tobbi csak csomagolas. Ha erre valaszt talalsz, tenyleg erosebb leszel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!