Mi az oka annak, hogy a Forma-1-ben szinte lehetetlen előzni?
Az autók brutális mérete, és az autók brutális súlya és a minimális eltérések a csapatok között.
Tempókülönbség nélkül nehéz előzni. Ha egy kör 1p 40mp, akkor +1%=1mp. Tehát ha te ennyivel vagy gyorsabb az 1% tempókülönbség, miközben a másik mögött elmegy a teljes leszorítóerőd 20-30%-a. Tehát nehéz előzni. Az aerodinamikai baj adott így, de ma már tempókülönbség sincs. Régen még kellett a 107% szabály, az első és az utolsó között időmérőn fél óra távolság volt, ma már ilyen nincs.
A hatalmas leszorítóerővel azt érték el, hogy nincs hol előzni. Mindenki az utolsó pillanatban fékez, 1mp alatt már a gázon is állnak a fék után. Nincs a féktáv alatt sodródás, nem alakulnak ki nagy különbségek a féktávok között. Ez a nagy leszorítóerő és max tapadás pedig a hatalmas súly miatt kell. Az autó mérete pedig ebből adódó kár.
Ezért volt előzés a kis autókkal. Kisebb turbulencia, kisebb súly, több sodródás, több manőverezési lehetőség (nem volt ennyire sínautó) nagyobbak voltak a különbségek az autók között, ráadásul a tankolás miatt még súly eltérés is lehetett.
Leginkább a túl nagy leszorítóerő. Sajnos. Pedig pont ez az, amiből nem akar engedni senki, mert ugye ettől gyorsak a kanyarokban az autók. Csak pont ez a baj, hogy csak az elől haladó autó élvezi a nagy leszorítóerőt. A mögöttelevők minél jobban megközelítik, annál nagyobb a leszorítóerőcsökkenés, köszönhetően a turbulens légáramlatoknak.
Tehát most ezért vannak a venturi csatornás padlólemezek, mert ezzel próbálták megoldani a követhetőséget, kavésbé kavarja a levegőt. Nem sikerült. Most 2026-ra kiadták a végső tervezetet, aminél minimálisra csökkentik a padlólemez leszorítóerejét, kb 30%-kal csökkentve ezzel a kanyarsebességeket. Rögtön mindenki kivan tőle, hogy ezt az F1-gyel nem tehetik meg.
Hát gáz hogy nem találnak jó megoldásta erre a kompromisszumra, hogy nagy leszorítóerő, mégis jó követhetőség... 😕
Szóval simán lehet, hogy megy a kukába az egész új 2026-os tervezet, mert nem fogadják el a csapatok. Június 30-ig kell véglegesíteni ahhoz, hogy 2026-ban életbe léphessen.
Hát meg amúgy sokat számít az is, hogy óriási tankokkal versenyeznek, nehéz behemótokkal. Széles, hosszú... az F1 pályák többségét nem ezekhez az autókhoz alkották meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!