Mit jelent a rallyban a csattogós váltó?
Én szekvenciális kuplung nélkülire tippelnék. Még sosem hallottam.
Csattogni sem.
Egyenes fogazású a fokozatok fogaskereke. Jobb a nyomatékátvitel, illetve nincs azon veszteség, hogy a szinkrondob szinkronba hozza a tengelyeket váltásnál.
Ellenben sokkal hangosabb a váltó menet közben, meg egy picit be kell gyakorolni a váltást. De rallinál nyilván az időeredmény a fontos, nem a kényelem, meg a hangzás.
Az új kocsikban a rükverc általában még aszinkron, na, olyan sírós hangja van.
Amúgy nevezik tolókerekesnek (hibásan), körmösnek (hibásan), aszinkronnak, egyenes fogazásúnak, csattogósnak, sírósnak, meg még kitudja minek. :)
(Talán) onnan jön a "csattogós" jelző, hogy ha nem full szinkronnál kapcsolsz sebességet, akkor a szinkrondob hiánya miatt a fogaskerekek egyből összefékezik egymást, és az tud recsegni, csattogni. A sírós meg a menethangjából.
Hát meg nem fordult volna a fejemben az egyenes fogazott. Mert az ugyebár nem "csattog", az visít, mint a vágott malac.
Éppenséggel a szinkrongyűrűk léte, nemléte, milyensége más téma, akkor is, ha gyakran együtt van alkalmazva.
Úgy látszik a szakmának is van "tájnyelve", ami közel sem szabatos.
Ha ügyes a pilóta akkor menetközbeni váltáskor kevésbé, de az első fokozat bekapcsolásakor mindenképpen csattan.
Ahogy már írták, a szinkrondobok hiánya és a homlokfogaskerekek adják a hangot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!