Kezdőoldal » Politika » Törvények, jog » Miért rosszabb a kétkamarás...

Miért rosszabb a kétkamarás parlament, mint az egykamarás?

Figyelt kérdés
Miért jobb az egykamarás?
2019. máj. 5. 17:43
 1/6 lali24 ***** válasza:
100%

nem jobb és nem rosszabb.

más.

2019. máj. 5. 18:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:

Miért lenne rosszabb? És miért lenne jobb? Ahogy #1 is írta - csak másmilyen.

Mi kis ország vagyunk, kevés képviselő is el tudja látni az ország vezetését, felesleges egy kétkamarás rendszert létrehozni ha eddig nem volt olyan. De ha eleve kétkamarás rendszer lett volna a kezdetektől, akkor nem kellene megszüntetni, csak mert kicsi az ország.

Egyszerűen nem látom értelmét annak, hogy nálunk két kamarás parlament legyen, de ettől még van amiben az jó.

2019. máj. 5. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
90%

Amennyiben a hátrányaira vagy kíváncsi, ezek közé tartozik a magasabb fenntartási költség, és az, hogy egy ilyen jellegű rendszer elnyújtja és bonyolultabbá teszi a törvényhozás folyamatát vagy akár a kormányalakításokat is.

Elviekben az előnye pedig az volna, hogy a két kamara egymást ellenőrizni tudja (persze amennyiben egyszerre választják meg a két kamara tagjait és azonos rendszer szerint, jó eséllyel az összetételük is nagyon hasonló lesz, ami ahhoz vezethet, hogy az ország két testületet fizet meg azért, hogy az egyik a másik döntéseit különösebb mérlegelés nélkül megerősítse, bár ez nyilván nem szükségszerű).

2019. máj. 5. 20:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

3# az USA-ban például a Képviselőház tagjait 2 évente választják, minden páros évben és 2 éves mandátumra. A képviselők számát a lakosság aránya szabja meg. Ugyanakkor a szenátus tagjait 6 évre választják, viszont 2 éves csúszásban. Tehát 2 évente választják a szenátorok harmadát, 6 évre és minden államban 2 szenátort választanak.

Ezáltal jelenleg a Képviselőház 435 képviselőből áll, míg a szenátusban 100 szenátor ülésezik.

2019. máj. 5. 21:17
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

Igen. Az olasz képviselőket és szenátorokat pedig pl. egyszerre és ugyanazzal a vegyes módszerrel választják. A Liga-Öt Csillag koalíciónak mindkét házban abszolút többsége van.

Romániában, hogy egy közelebbi országot mondjak, a magunk keleti térfeléről ugyanez a helyzet. A választás egyidejűleg történik, és a pártok gyakorlatilag azonos arányban vannak jelen mindkét házban.

2019. máj. 5. 21:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:

5# viszont ez esetben egyetértünk abban, hogy tényleg felesleges a két kamara. Nem arra van szükség, hogy az egyik kamara papíron felügyeli a másikat, gyakorlatilag pedig bólogat.

Ennél még akár a Magyar Királyságban lévő rendszer is jobb volt. Az első világháború után felállított felsőház tagjai közé egyrészt méltóság vagy hivatal alapján lehetett bekerülni. Ide sorolhatók a főbb vallásfelekezetek képviselői: az összes katolikus püspök, a szerzetesrendek főnökei, a református, lutheránus, unitárius egyházak vezetői, a budai görögkeleti püspök és az izraelita hitközségek által választott két rabbi (összesen 32 személy), továbbá a koronaőrök, a zászlósurak, a főbb bíróságok vezetői, a Nemzeti Bank elnöke és a hadsereg főparancsnoka (1927-ben 13 fő). A következő főbb kategóriát a választott tagok alkották. Így biztosították intézményes formában, erős korlátok között az arisztokrácia képviseletét. A főrendi arisztokrata családok meghatározott számú tagot küldhettek a felsőházba: mindig feleannyit, mint a törvényhatóságok (1927-ben 38 főt). Esetükben a tagság további feltétele az évi kétezer pengő egyenes föld-, illetve házadó volt.

A régiók és a helyi elitek nagyobb fokú részvételének biztosítására a városi és vármegyei törvényhatóságok is küldtek tagokat a felsőházba, annak arányában, mint amennyi képviselőt az illető törvényhatóság a képviselőházba küldött (76 személy). Őket minden esetben a közgyűlés választotta meg. Ezen felül képviselethez jutott többek között a Magyar Tudományos Akadémia, az egyetemek és főiskolák, a közjegyzői, mérnöki, ügyvédi, valamint a mezőgazdasági, a kereskedelmi és iparkamarák (38 fő).

A korrekció miatt az államfő maximum 40 főt küldhetett a Felsőházba. Ezáltal lehetett korrigálni a különböző érdekcsoportok egymáshoz viszonyított súlyát, egyes – gazdasági szempontból fontos, de a fenti kategóriából kimaradt – intézményeket képviselethez juttatni.

A ház 230-240 tagot számlált és 35 évnél idősebb emberek indulhattak a választáson, ahová 10 évre szólt a mandátumuk.

A túloldalon az Alsóház volt, ahol kisnemesek, polgári képviselők és egyéb küldöttek foglaltak helyet.

2019. máj. 5. 21:48

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!