Ha egy robor megöl egy embert, hogyan vonjuk at felelősségre?
A felelősséget már ma is a tulajdonosra hárítják. Gondolj csak az önvezető autókra.
A jelenlegi szabályozás az úgy szól, hogy ez mint kényelmi funkció van jelen az autóban, nem vagy köteles használni. Ha pedig használod és az autó mondjuk elüt egy gyalogost a zebrán, akkor az autó vezetőjét fogják felelősségre vonni.
Hogy erre lehetőség legyen, az ilyen autókat például úgy programozzák, hogy a vezető és az utasai életét próbálja meg megóvni egy esetleges balesetben.
Tehát ha jobbra sétál 5 gyerek a járdán szembe velem egy másik gépjármű jön, akkor az autó autómatikusan jobbra irányítja magát megölve akár ezzel az 5 gyereket, csak hogy a frontális ütközést elkerülve a sofőr életben maradjon.
Akkor vagy a gyártó és a tervező lesz felelősségre vonva vagy a tulajdonos. Attól függ hogy mi történik pontosan.
Például ha felrobban a mikród, a gyártó a hibás. Ha azért robban fel mert te fém edényben melegítettél kaját vagy alufóliával fedted le a tányért és lángra kap, te vagy a hibás.
Egy általad leírt robotnál is lesz "rendeltetésszerű használat", ami során a felelősség a gyártót terheli és lesz "nem rendeltetésszerű használat", ami után téged vonnak felelősségre. Hogy pontosan mi fog "rendeltetésszerű használatnak" számítani, majd kiderül.
Sajnos mindenki tévúton van. A világon, és az EU-ban is gőzerővel folyik a mesterséges intelligencia önálló jogi vagy teremészetes személyként történő törvényszintű elismerésének keresztülvitele. Meghatározták elsőként mikortól számít egy gép intelligensnek, mikortól válik felelősségre vonhatóvá. Azt hiszem valamikor tavasszal foglalkoztak vele valamelyik bizottságban. Ez így elég semmitmondónak tűnik, de a tét óriási. Ugyanis mindenkinek természetes manapság, hogy ha egy porszívó, vagy mikrósütő gyártási-tervezési hiba miatt elromlik és ebből adódóan valakinek kára keletkezik, akkor a gyártó, forgalmazó felelősséggel tartozik. Viszont, ha ez a gép jogilag élőnek tekinthető, akkor a felelősséget már nem a gyártó vállalja, hanem maga a gép lesz a felelős a tetteiért. Hasonlóan ahhoz, amikor egy szülő nem lesz felelős a nagykorú gyermeke tetteiért.
Azt hiszem a határt ott húzták meg az intelligens, nem intelligens között, hogy az intelligens gép képes felfogni a környezetét, és arra képes ésszerű időn belül reagálni.
És minő véletlen, ez a kritérium pont ráillik az önvezető autókra, És minő véletlen, az önvezető technológia legnagyobb fékezője a gyártói felelősségvállalás. És minő véletlen a mesterséges intelligencia jogi (vagy természetes) személyként történő elismeréséért a legnagyobb lobbitevékenységet az UBER, a giga teherfuvarozó cégek, GLS, DHL, UPS stb folytatják. Ezeknek a cégeknek szúrja leginkább a szemét az emberi munkaerő, mert az embert nem lehet 24 órában dolgoztatni, bért kell adni, szabadság jár neki, időnként megbetegszik, és ha nem tetszik valami, akkor még sztrájkolni is képes. Most mindenféle emberszerű robotot mutogatnak nekünk, majd tele lesznek a hírek hogy xy elvette feleségül a szexrobotját, állampolgárságot kapott, beiratkozott az iskolába meg hasonlóak. A lényeg hogy az ember a mesterséges intelligenciára úgy gondoljon mint valami emberhez kötött valami,mert olyan "emberszerűek", ezáltal egyre elfogadottabbá váljon a társadalmakban az a tudat hogy nekik is emberi jogokat kell adni, és amit nem reklámoznak kötelességeik vannak. Ez csak a kábítás, mert mihelyt elismerik jogi vagy természetes személynek az MI-it abban a pillanatban ellepik az utakat önvezető kamionok, teherautók, futárcégek robot autói, ugyanis ez az a technológia, ami is már ma is üzemkész. Ha pedig valamelyik balesetet okoz, akkor mind a gyártó, mind az üzemeltető passzolhatja a felelősség kérdését. A terv az, hogy az ilyen esetek miatt a gyártók, és a felhasználók előzetesen befizetnek egy közös kártalanítási alapba,és abból lesznek rendezve az okozott károk. Ez még logikusnak is tűnhet, mert míg egy emberi munkavállaló után a cég fizetett felelősségbiztosítást, TB-t stb addig a robot munkavállaló után max az egyszeri vételárat fizeti ki. Így nem kell egyedi kártérítési perekkel a gyártót felhasználót kitenni, egy fix leosztási mechanizmusként működne a dolog, mint a gk. felelősség biztosítás. A büntetőfelelősség meg teljes egészében a MI-it terhelné. Kb ez lenne egy bírósági ítélet: xyz lajstromszámú mesterséges intelligenciát, vétkesnek találtam 20 halálos áldozattal járó közúti baleset gondatlan okozásában, ezért arra ítélem, hogy 5 évre megszüntessék tápellátását, vagy reset funkcióval töröljék memóriáit, és az új program feltöltésekor módosítsák a hibás részleteket. Úgy hogy ne tévesszen meg senkit a látszat, rövidesen átverik a törvényt a parlamenteken, mert akkora pénz van mögötte, hogy senki nem tudja megállítani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!