Az alaptörvény nem valami hasonlót valósít meg? (lent kifejtem)
Alapvetően azzal van a probléma, hogy a kérdező összemossa a jogi és természetes személyek kapcsolatait szabályozó Ptk. egyes rendelkezéseit az alkotmányjoggal, ami állam és állampolgár viszonyát szabályozza.
A felvetését és a problémát értem, szerintem sem tökéletes rendszer a képviseleti demokrácia, de egyrészt még mindig a legjobb garanciákat adja az állampolgárnak, másrészt nem nagyon talált ki még senki jobbat. Talán hosszútávon megvalósítható lesz (lenne) a telekommunikáció fejlődésével a részvételi demokrácia, azaz az állampolgárnak kéne szavaznia minden kérdésben, ennek minden előnyével és hátrányával. Kormányra és minisztériumokra viszont ugyanúgy szükség lenne.
Engem nem bánt, ha ezt gondolod (te vagy egy másik "te") rólam, vagy valami hasonlót:
"Kérdező! Te alapvetően félreértettél sok mindent."
"a te örökös ellentmondásba botlásod"
"gondolatmeneted tévedését"
Az önigazolás szándékának hiánya mellett megjegyezném, hogy az ellentmondásba botlásaim a valós jogi életben, ahol a botlásnak tétje
van, pl. települési jegyzők, egyéb hivatalok és jogi személyek képviselői által nem a gondolatmenetem tévedése(i), hanem annak helyes
volta igazolódott. De ehhez félre kell tenni azt a gondolkodásmódot, ami az alárendelt, eleve vesztes szerepből fakad.
Ha próbálok valami más nézőpontot felkínálni, nem magamért, hanem értetek teszem, akkor is, ha esetleg tévedek - de mi hasznod abból, ha csípőből tévesnek ítéled a gondolatmenetet pusztán azért, mert kevésbé érthetően sikerült szavakba öntenem?
- a "kanosok" gondolatmenete:
"Megtehetitek, de ezért súlyos árat fogtok fizetni":
Nem igaz. Van mentelmi jog, van akár 50-90 évre titkosítási jog, van alaptörvény, tehát a hatalmon lévők kényelmesen intézkedhetnek
arról, hogy tetszőleges dolgot legalizáljanak, továbbá a legalizáláshoz alkotott jogszabályt, annak módosítását a saját hatáskörükben
lehessen csak megtenni=képviselőként 2/3-többséggel, miközben a hatáskörük érdekeltek kezén maradását egyéb jogszabályok
biztosítják. A lényeges dolgokat (pl. a rájuk vonatkozó törvények) eleve kizárták a népszavazással eldönthető dolgok köréből, emellett, ha
napirendre tűzik a kérdést, aminek a népszavazásához folyamatban az aláírásra gyűjtés, az egész értelmét veszti, kereshet a "nép" más
kérdést, ami ugyanerre a sorsra juthat, gyakorlatilag bizonyították már, hogy a népszavazást akármikor félbe tudják szakítani (Seres Mária
"projekt"). Nem furcsa / nem zavar hogy 300 ember ellenében neked vagy nekem 200000 ember hiteles aláírását kell állítani, ami, ha
meg is van, egy napirendi pontként kilőhető??
( [link]
EZ részben jogos észrevétel:
"Alapvetően azzal van a probléma, hogy a kérdező összemossa a jogi és természetes személyek kapcsolatait szabályozó Ptk. egyes
rendelkezéseit az alkotmányjoggal, ami állam és állampolgár viszonyát szabályozza."
A PTK értelemszerűen alárendeltje az alkotmánynak, vagy azt helyettesítő alaptörvénynek, tehát nem azt állítom, hogy a PTK felülírná,
hanem a PTK-ban is mutatkozó jogelv szükségszerűen összhangban van / kell legyen az alkotmánnyal/alaptörvénnyel:
"(4) A jogszabályok megalkotásakor biztosítani kell, hogy a jogszabály
a) megfeleljen az Alaptörvényből eredő tartalmi és formai követelményeknek"
A részvételi demokrácia tökéletesen megvalósítható, lásd: facebook "lájkolás" és a jelenlegi banki biztonságos ügyfélazonosítás.
De iszonyatosan kockázatos volna a hatalom képviselői számára szembesülni a valós szavazói létszám valós többségi akaratával a fiktív: "előzőleg megállapodott mértékű döntő többséget" helyett, pontosabban biztos bukás. Ahogy az a teória is könnyen megcáfolódna, hogy: "lehet a debreceniek pénzéből autópályát (sőt komplett várost) építeni onnan 500 km-re". Mert akkor bizonyára nem, ha másra nagyobb szüksége volna debrecennek, vagy, ha egyes debreceniek szükségét is éreznék adni, mások nem: az ő joga, hogy adjon, nem válhat kötelező erejűvé másokra nézve, akár azok hátrányára, különben a rendszered "kanos".
Vissza a kérdésemhez, hogy az alkotmány, alaptörvény mit is valósít meg...
Tisztázzuk a megközelítésem, "A felvetés és a probléma" tehát:
Kizárólag az állampolgári címen léphet-e jogviszonyba magyar állampolgársággal rendelkező ember a magyar állammal /
Magyarországgal (a jogi személlyel)?
Aki erre rávág egy igent, az nyilvánvalóan képtelen nyitott, formázatlan gondolkodásra, és nem gondolt bele a hatályba, jogkörbe
halmazként.
A hivatalos világban = a KÖZ, a felek közötti kommunikáció mindig jogviszony. A felek az adott jogviszonyban adott címen (szerep)
lépnek be. Ez nem jelenti, hogy az a cím az egyetlen címük. Egy rendőr vagy államtitkár pl. nem a hivatalos személy jogkörét
használva, sőt, még csak nem is hivatalosan, a KÖZ előtt neveli az otthonában a gyerekét. Egy jogi személy, pl. vállalat eljárni jogosultja
sem a jogi személy jogosultjának címén lép be egy adott jogügyletbe, hanem pl. a már említett állampolgárin.
A cím, azaz a szerep pedig meghatározza, hogy a jogügyletben mi lesz az adott fél "sorsa": szerepe a másik fél szerepéhez képest
alárendelt/egyenlő/elöljáró ?
Ha pedig még ezek után sem érthető, halmazoljunk, hátha:
Alaphalmaz: a Föld bolygón élő emberek összessége.
Felette áll az alaptörvény? Nem: azok felett áll, akik a Magyarország (mint jogi személy azaz mint jogi fikció) nevű játék játékosai:
játékosi minőségben, vagy pedig a játék területén tartózkodva, annak egyes elemeit megvalósítva (pl. külföldi állampolgár, külföldi vállalat
képviselője, diplomata, stb). Ha ez az elem adóköteles - márpedig szinte minden az, hiszen a játék célja mindenkitől elvenni a KÖZ
nevében és önkényes módon, arányban és körben újraosztani - , akkor az alaptörvény (fő játékszabály) értelmében a játéksegédek
(hivatalnokok) közbelépnek.
pl.: "gyorshajtás" gyanúja merül fel: autópályán 130 helyett 265 km/h: bőven adóköteles. (nem akarok gyorshajtani, nem ezért a példa)
Az ügymenet gyorsítása érdekében a felelősség "objektív": magyar játékos nevén jegyzett rendszámnál megy az adócsekk.
De, most legyen, hogy megállítják.Legyen az illető diplomata. Igazoltatás (a jogügyletben a másik fél szerepének megállapítása, ahol egyik fél az állam nevében a rendőr):
A: az illető külföldi állampolgárként lép be a jogügyletbe. jogai és kötelességei alapján eljárás alá vonható, a vonatkozó jogszabályok halmazán (hatály-hatókör) belüli a "szerep".
B: az illető a mentességet élvező szerepben, azaz jogcímen lép be: a rendőr által képviselt jogszabályok halmazán (hatály-hatókör) kívüli a szerep.
Mivel pedig maga az alaptörvény sem áll mindenek felett, nyilvánvalóan véges a hatóköre = az általa és képviselői által címezhető (alárendelt felek) szerepeken kívül léteznek vele egy szintű, de akár felette állók is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!