Milyen számítás, vagy adatok alapján módosíthatja, írhatja felül az Apeh az ingatlanok eladási árait?
Felhívtam őket, és azt a választ kaptam, hogy bármely esetben felülírhatják egy ingatlan eladási árát. Az új (általuk tetszés szerint megemelt) ár megállapításakor az alábbiakat nem veszik figyelembe(!): a környéken lévő ingatlanok eladási árait, az ingatlan irodák adatait, az értékbecslői szakvéleményeket. Továbbá Mo-on nincs semmilyen hivatalos (vagy akár nem hivatalos) nyilvántartás az ingatlanok négyzetméterenkénti áráról. Akkor mégis mihhez tud igazodni valaki, ha nem akarja, hogy adott esetben pl. 4-500.000 Ft illeték helyett, minden indoklás nélkül kiszabjanak neki 1.500.000 Ft-ot vagy még többet? Arról már nem beszélve, hogy 20-40%-os "árkülönbség" esetén "Feltünő értékaránytalanságra" hivatkozva akár egy bírósági eljárásba is belekeverhetnek. Ugyanakkor nincs semmilyen olyan nyilvántartás az ingatlanárakról amihez előzetesen igazodni lehetne, ha el akar valaki kerülni egy ilyen helyzetet.
A másik dolog, hogy alkotmányjogi szempontból is aggályos, hogy az Apeh saját hatáskörben lefolytat egy ún. vizsgálatot egy "lakásszemle" keretében, amely vizsgálat eredményében ő az 1. számú érdekelt. Ezt akkor tehetné meg törvényesen, ha független igazságügyi szakértőkkel készíttetne egy szakértői véleményt. Valamint, ha lenne egy hivatalos adatbázis az ingatlanárakról, amelyeket kötelezően figyelembe kellene venni.
"Ugyanakkor nincs semmilyen olyan nyilvántartás az ingatlanárakról amihez előzetesen igazodni lehetne, ha el akar valaki kerülni egy ilyen helyzetet. "
Gondolom az ingatlan.com-ról meg a számtalan ingatlanirodáról még sosem hallottál.
Az indoklás pedig az adócsalók fékezése. Ha valaki 500e illetéket fizet 1,5m helyett az azért lehet, mert 40-45 millió helyett kb. 15-ért adta el a tulajdonában lévő ingatlant. Enyhén szólva is jogi kételyeket vet fel, hogy valaki miért tenne ilyet a nyilvánvaló illegális lehetőségeken (adócsalás, kényszerítés) kívül.
"Gondolom az ingatlan.com-ról meg a számtalan ingatlanirodáról még sosem hallottál."
Természetesen hallottam. De éppen ezt magyaráztam el fentebb, hogy a Hivatal azt nyilatkozta, hogy ők semmilyen formában nem veszik figyelembe az internetes hirdetői portálokon található hirdetések, sem az ingatlan irodák adatait, továbbá nem veszik figyelembe az értékbecslői szakvéleményeket sem és a környéken található, (ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkező) eladó, vagy eladott ingatlanok árait sem.
Felmerül a kérdés, hogy vajon akkor mégis mit vesznek figyelembe?
Mert egy állampolgárnak ezeken kívül nincs más lehetősége, hogy az ingatlanárakról tájékozódjon.
Az ingatlanirodákra visszatérve pedig, ahány ingatlan iroda annyi ára van ugyanannak, vagy ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkező ingatlannak, esetenként akár 10-15 M Ft, vagy akár nagyobb eltérésekkel. De hangsúlyozom, hogy a Hivatal nem "foglalkozik" az ingatlanirodák adataival, azokat, érthetetlen okokból, nem veszi figyelembe.
Törvényesen akkor bírálhatnák felül az ingatlanok eladási árait, ha lenne egy hivatalos, folyamatosan frissüllő adatbázis, ahol lekérhetőek lennének az egyes régiókra és paraméterekre vonatkozó négyzetméterenkénti ingatlanárak. Ennek adatait, eredményeit természetesen a Hivatalnak is el kellene ismernie, és amihez lehetőség szerint tartania is kellene magát, és ezt törvénybe is foglalnák. De mivel ilyen adatbázis Mo-on nincs, az ingatlanárak szabályozásáról, meghatározásáról törvény nincs, így azt nem is kérhetik számon, hiszen nincs mit számon kérni.
Alkotmányjogilag ugyanis hibás, sőt értelmezhetetlen, ha valamivel (ez esetben ingatlanárakkal) kapcsolatban nincs se rendelet, amelyhez alkalmazkodni tudna, vagy amit be tudna tartani az állampolgár, és nincs (ingatlanár) adatbázis, nyilvántartás sem, amelyek számadataiból ki lehetne indulni, vagy amit be lehetne tartani egy ingatlan eladás esetén. Ez így viszont súlyos félreértésekre és visszaélésekre szolgáltathat alapot.
A Hivatal pedig törvényesen csak független igazságügyi szakértőkkel végeztethetné el az ingatlanok árának felülbírálása érdekében általa kezdeményezett „vizsgálatokat”, elkerülve a jelenlegi összeférhetetlenséget, hiszen jelenleg az általa kezdeményezett és lefolytatott vizsgálat eredményében ő az egyes számú érdekelt fél, és ezen eredménynek a másik érdekelt féllel szemben nagyon súlyos illetékjogi, vagy akár büntetőjogi következményei lehetnek.
A rendelkezésre álló lehetőségeket, amelyek bizonyítékként szolgálhatnának az eladó részéről az ingatlan eladási árának felülvizsgálata esetén (ingatlan irodák adatai, hirdetések, értékbecslői szakvélemények), érthetetlen módon, a Hivatal automatikusan (!), egész egyszerűen nem veszi figyelembe. Arra viszont, hogy ezt milyen jogon teszi a Hivatal, sem törvényes, sem értelmes sem józan magyarázatot nem lehet adni.
Gondolom ha ilyen az ügy, akkor az általad írt független szakértők a megoldások (akik ugyanolyan értékbecslők, mint akiket írtál), de szerintem kicsit elméleti probléma ez, azzal lenne tele a net, ha a NAV önkényesen meghatározná az ingatlan vételárakat.
Szerintem csak a nyilvánvaló itthoni csalások kontrolljára lett kitalálva ez a joguk, nem az átlag 10-30 milliós lakáscserékre. Pl. mint a moszkvai ingatlanmutyi, ahol 108m$-ért adta tovább az új tulaj az irodaházat, amit 21-ért kapott meg az államtól.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!