"Rendőrautó" - szabályos a civil autót szolgálati kocsiként használni így?
Már második eset, amikor ledöbbenek:
Egy szakadt 25 éves Ford akármire, és sztem egy még régebbi, szintén szakadt kombi Opel Kadettre (feltehetően az egyik rendőr saját kocsija) tettek egy mágnestalpas elég nehezen észrevehető, kis méretű kéklámpát, és hétvégente ezzel próbálják álcázni magukat a diszkók környékén.
Kiderült h tényleg rendőrök voltak, na de az is biztos, ha egy ilyen villogna mögöttem h álljak meg, nem állnék. És bizony volt is már ilyenből baleset.
mennyire jogszerű ez?
1, civil autóra milyen felhatalmazás alapján tesznek megkülönböztető jelzést? (sztem minimum egy erős szabsértés ugye, elvileg rendszámlevétel és forgalomból kitiltás is járhat érte)
2, ebből következően: civil autóval milyen jogalappal intézkednek, ami azzal jár, h áthágnak közlekedési szabályokat? pl piroson átmennek, zéáróvonal, sebességtúllépés, tilos helyen várakozás, stb stb. ?? hogy??
3, végül: az ilyen autóba hogyan tankolnak? naná nem a rendőr a saját fizetéséből, ez az egy, amit biztosra veszek. és azt hogy számolják el? nem von az magával kapásból esetleg bűncselekményt is? csak kérdés ...
konzekvencia:
sztem nincs rendben, és valljuk meg, a kihalt sötét úton (de akár bent se) én nem állok meg egy szakadt, mocskos civil autónak, felőlem villoghat, ahogy akar.
de van olyan, aki megállna? amikor jófogáson 5 ezerért veszek bármikor egy kék villogót? álljak meg, h kiraboljanak? (volt ilyen eset a 8-ason aszem)
és a következő jogi aggály:
- a civil autóra hivatalosan nem lehet engedélyezve a kékfény? > azaz ha netán balesetet okoz a szabálytalankodásaival, akkor feltételezem, az nem is lehet kérdés, h ki a hibás, igaz? jogosulatlanul használta az MKJ-t és jogosulatlanul szegte meg a KRESZ-t (ráadásul szándékosan, azaz a közúti veszélyeztetés is felmerül bennem, hiszen a közlekedés többi résztvevőjét kényszeríti X helyzetekbe).
- És ugye ha egy ilyen kétes autónak nem állok meg, hanem inkább gázt adok, akkor annak nem lehet semmi következménye, igaz?
Őszintén, ezt csak én látom enyhén problémásnak?
na jó, én egy jogvédő szervezet elnökségi tagja vagyok, mindezeket a kérdéseket felteszem az országos kapitánynak és a Katonai Ügyészségnek is, ugyanis én kifejezetten sok veszélyt látok a jelenségben, azaz erősen közérdekű a probléma.
majd megírom a választ.
Jogvédő, aki egy jogszabályt nem tud fellapozni. Kemény, mint a desztillált víz.
10/2016. (IV. 25.) ORFK utasítása Rendőrség gépjármű szabályzatáról
IV. FEJEZET 56. A járműfenntartó szerv vezetője szolgálati gépjármű hiányában a Kérelmező részére a) a Kérelmező tulajdonában álló b) a Kérelmező közeli hozzátartozójának tulajdonában álló...(a továbbiakban együtt: saját gépjármű)szolgálati célú használatát... legfeljebb egy évig tartó határozott időre engedélyezheti.
Röviden a lényeg, hogy Kis Pista őrmester anyósának a trabantja is rendőrségi szolgálati járműnek számít, egy egyszerű papírozás után. Ennek megfelelően a megkülönböztető jelzés is használható.
8
akkor gond van, mert az ORFK sem adhat a magyar jogszabályokkal ellentétes utasításokat.
"Ennek megfelelően a megkülönböztető jelzés is használható." > ez nem ilyen egyszerű! egy vagon kötelezettséggel jár az MKJ.
"Az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 64/A. § A megkülönböztető jelzést adó készülék felszerelésével és használatával kapcsolatos szabálysértés 53. § Közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése 1. Megkülönböztető jelzés: A Korm. rendelet 64/A. § (1) bekezdése valósul meg a következő esetekben: (az elkobzás kötelező) - az üzembentartó nem rendelkezik engedéllyel a megkülönböztető jelzés felszerelésére és használatára (nem került sor engedélyezésre, vagy annak érvényessége lejárt); - az engedélyt a hatóság visszavonta és a jelzés nem került leszerelésre. A Korm. rendelet 64/A. § (2) bekezdése valósul meg a következő esetekben: - az üzembentartó rendelkezik engedéllyel a jelzés felszerelésére és használatára, de a jogosultság nem került a nyilvántartásba bejegyeztetésre és a gépjárművön működtetik a jelzést; - a jogosultság gyakorlása nem engedélyhez kötött, a felszerelés nincs bejegyeztetve a nyilvántartásba és a gépjárművön működtetik a jelzést; - a jelzés használatával kapcsolatos szabályok megszegése (pl. az üzemeltetőre és az üzemeltetés céljára vonatkozó felirat elhelyezésének elmulasztása, a jelzés használatának regisztrálásával kapcsolatos kötelezettség elmulasztása).
és az egész alapja:
12/2007. (III. 13.) IRM rendelet
6 és 7. §-t javaslom elolvasni.
sokadik: tudtad, a kékfényhez kell évenkénti műszaki vizsga és külön MKJ-s vizsga a vezetéshez is?
továbbá: te megállnál a sötét úton egy kék villogós Trabantnak? nekem volt már ilyen esetem, nem álltam meg, csak miután beértünk a város kivilágított részébe, ahol már volt elég tanú, és még ők pampogtak. aztán felvilágosítottam őket, akkor hirtelen csend lett.
és a végső kérdés még mindig: hogyan sikálják el, ha történik egy halálos baleset a kékfény miatt? még egy teljesen legális módon üzemeltetett pl mentőnél is elég cirkusz egy ilyen eset. akkor Tóth József őrmester anyósa Trabantjánál ez hogy lenne?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!