Kell valamilyen szaképesítés közösképviselőnek vagy intéző bizottság elnöknek aki nem pénzért csinálja?
A legjobb tudomásom szerint nem kell szakképesítés, csak akkor ha valaki ezt üzleti jelleggel csinálja, tehát kap közösképviseleti díjat havonta.
De ma volt egy közgyűlésünk ahol a közösképviselő lemondott (jobb is, hogy lemondott), és ő távozása közben azt mondta, hogy van valami új rendelet ami szerint függetlenül attól, hogy keres-e pénzt vele vagy sem, közösképviselő vagy intézőbizottság elnöke csak az lehet akinek van szakképesítése.
Tud valaki valamit egy ilyen rendeletről és ha igen, megírná ide annak a nevét és esetleg a paragrafus/szakasz számát is?
Ha a tevékenységet üzletszerűen (díjért,esetleg több ház képviselet) akkor kell az ingatlankezelői vagy társasház-kezelői szakképesítés.
Ha a társasház közös képviseletét ezután a ház lakói közül választott un. intézőbizottság látja el akkor nem kell végzettség.Az intézőbizottság tagjai semmilyen díjban és fizetésben nem részesülhetnek a ház részéről,jogokat a saját érdekükben (mivel lakók) gyakorolják.
Mindazonáltal ha,egy közös képviselő lemond,akkor azt SZIGORÚAN ellenőrizni kell,mert OKA van!!!
Egyébként semmi akadálya egy társasház-kezelői szakképesítés tanfolyam elvégzésének a lakók közül,mert a társasház vállalhatja a képzés költségét.Így máris megvan a következő közös képviselő.
Hát ez nagyon jó hír. Én az SZVB elnök férje vagyok, tehát abban biztosak vagyunk, hogy jó, hogy lemondott, mert ha nem mondott volna le, akkor mi hívtuk volna vissza.
Csak megijesztett minket az utolsó szavaival miközben hazament és azt gondoltuk, hogy esetleg van valamilyen más törvény rendelet a társasházi törvényen kívül ami esetleg felülírja t.h. törvényt ebben a tekintetben.
Ebből is látszik, hogy valóban jó, hogy megszabadulunk tőle, mert ő két korty víz között is hazudik.
Társasházban a társtulajdonos minden képesítés nélkül lehet közös képviselő. A képesítés külső (nem tulajdonos) embernek szükséges. Az más kérdés, hogy a társasház nagyságától függően nem árt néhány pénzügyi kérdéshez érteni.
A körülményektől (például, a társasháznak van-e üzleti tevékenysége) szintén sok függ, abban az ételemben, hogy bizonyos bonyolultságon túl nem árt a szakmai hozzáértés.
A társasházi törvény ismerete sokat segít. Mint közös képviselő, volt néhány problémám, de ki nem fogott rajtam egyik sem. Minden a naprakészségen és a tulajdonostársak elnyert bizalmán múlik (utóbbi akkor jön meg, ha látják a problémamentességet. Mindenki utál ilyesmikkel foglalkozni, ha érzik, hogy a pénzügyek rendben, mindenki elégedett lesz).
A társasházi törvényt semmi sem "írja" felül. :)
Ezért önálló"törvény".Abban jogszabályok vannak.A törvényt rendeletek egészítik ki,de azok is csak a törvény értelmében.
Törvény sértést pl. a közös képviselő valósít meg, ha a ház érdekeit NEM a ház közös akaratának a megfelelően képviseli.
Ha a képviselő ilyen kurtánfurcsán távozott,Én biztosan rászánnék egy könyvelést fillérre pontos elszámoltatásssal számonkérő irat/költségvetés"átnézésre" az időt. Saját tapasztalatom szerint,az ennyire nagy arccal lemondó képviselőnek van mit rejtegetnie...
Ja!
Figyelem!
Ha intézőbizottság kezeli a ház ügyeit,akkor MINDEN pályázat/önkormányzati forrás-beruházás igénybevételéhez külön erre szakosodott irodát kell megbízni,mert "ezek" már ingatlan-kezelői feladatok,amihez viszont megkövetelt az ingatlankezelői vagy társasház-kezelői szakképesítés.
Vagyis,a bizottság "csak" a számlákat tartja rendben ,és/vagy felügyeli a fenntartási költségeket.Összehívhat lakógyűlést,de a szükséges döntések meghozása után azt is közölnie kell a tulajdonostársakkal hogy az esetleges pályázati források bevonására csak külön díj ellenében megfizetettet céget választhatnak.
Többek között az ehhez hasonló "anomáliák" miatt érdemes közös képviselőt választani,akit-lsd fentebb- el kell végeznie a vizsgát.
Nem nagy dolog egyébként. Mint minden "tanfolyam" inkább pénzköltés...de ha kell-hát kell. :)
Hát szerencsére a mi helyzetünk annyiban jó, hogy készpénzforgalom nálunk nincs csak banki átutalás, és az is csak két aláírással lehetséges, ahol is a feleségem mint SZVB elnök a 2. aláíró. És könyvelést is állandóan ellenőriztük Excelben és ott is sok hibát találtunk.
Viszont amiről teljesen elfelejtkeztem és itt is azt megemlíteni, hogy
1. A közgyűlés végén a közösképviselő lemondott és haza is ment (a közgyűlést berekesztését is elfelejtette), viszont a lemondása után nem is volt alkalmunk felmentést adni neki
2. Megbízási szerződés szerint 30 nap a felmondási idő.
Ez ugye komplikálja a helyzetet?
Ez azt jelenti, hogy ha 3 nap múlva az SZVB elnöke összehív egy rendkívüli közgyűlést,
a felmentésre
a közösképviselőtől visszavonni a pénzkezelési jogot
új közösképviselő (vagy intéző bizottság) választásra
a pénzkezelési jog megadása
stb.
akkor még neki joga van 30 napig ügyintézni és átutalni magának a fizetését
vagy
csak a pénz jár neki még 30 napra
de nem kell két gyufát sem keresztbe tennie főleg ha már van új közösképviselő vagy intézőbizottság?
:)
Tulajdonképpen...
"Mivel" hibát "engedélyezett" a könyvelésben-amit eddig is TI ellenőriztetek-,így törvényszegést követett el azzal, hogy nem megfelelő gondossággal kezelte a ház vagyonát. Erre hivatkozva szakítsátok meg vele a kapcsolatot ha Ő túlbonyolítaná a helyzetet.
A számvizsgáló bizottságnak ugyanis az a kitétele hogy a lakók közül kell választani a tagjait és nincsen szigorúan előírva a számviteli végzettség,ez alapján a KK bármikor "félrevezetheti" őket...
(Na ez már azért az "elharapózott" felmentés mintája...de egy nagyképű ember ba**ogatására tökéletesen alkalmas!)
...ha Ő lemondott ,nem szükséges erről külön döntenetek.
A lemondás automatikusan kötelezi a vagyoni helyzet esetleges kérdéseinek az igazolására,jogosultságai átadására,és hátralékos"járandósága"(!) megkapására.
(Lemondtál komám amire MI kértünk fel! Nehogy már azért problémázz mert a MI felkérésünkkel ellentétesen cselekedtél?!)
Kezdjük az elején, mert sok itt a hibás vélemény.
1. Meg kell vizsgálni a közgyűlés összehívásának alaki feltételeit, mert egy kukacoskodó ember esetén, nem árt tudni, a közgyűlés maga jogszerű volt-e (10 nappal előtte a szokásos helyen kifüggesztve minden napirendi ponttal és határozati javaslattal, mindenki értesítve).
2. Vizsgálni kell, ki volt a levezető elnök, volt e jegyzőkönyvvezető és két hitelesítő megválasztva. A megadott napirendi pont keretében kell lemondani, minden dokumentumot a helyszínen vagy jegyzőkönyvileg meghatározott módon és időben átadni. Ha nem szerepelt a napirendben a lemondás, akkor nem történt lemondás! (nem volt törvényes).
3. Ha arra utalójel van, a közgyűlés is visszavonhatja a megbízást (10% tulajdonostárs a THt-ben leírt módon összehív és lebonyolít egy ilyen irányúközgyűlést). De a lemondás mindenképpen akkor érvényes, ha a THt-ben meghatározott alaki feltételek teljesültek, a közgyűlés azt minősített többséggel elfogadta, erről hiteles jegyzőkönyv van, továbbá abban vagy szerepel az összes dokumentum átadásának meghatározása vagy határozat arról, hogy a dokumentumokat a közgyűlés átvette, ellenőrizte, rendben találta, további ilyen természetű követelés nincs. Ha a pénzügyi elszámolás nem történt meg, a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell minden részletet, feltételt és kötelezettséget, amely megléte esetén a közgyűlés a KK-t jogerősen felmenti (amíg ez meg nem történt, a KK jogviszonya nem szűnt meg, maximum erre irányulókísérlet történhetett – ez a jegyzőkönyv védi mind a KK-t, mind a Társasházat a későbbi bizonytalan zaklatások, követelések vagy bármi jogi aktus ellen, ezért a szerepe alapvető).
4. A pénzügyi elszámolás fontos dolog, addig, míg ez le nem zárult, nem érdemes a KK jogviszonyát bolygatni – lemondását kizárólag elszámolás után szabad jóváhagyni. Fontos, ha valakinek érdeke fűződik hozzá, és jogi útra terel, akkor csak az számít dokumentumnak, amit a törvény elismer. És e téren sok keserű tapasztalat szerezhető, ha erre nem figyelünk. Érdemesfigyelembe venni, ha valóban az a helyzet, ami a kommentekben szerepel, akkor itt erős érdekellentét van a KK és a TH között.
Az elszámolásnak nemcsak egyadott évre kell nullszaldósnak lenni (ez egyike a csalási trükköknek: minden év nullszaldós, csak éppen folyamatosság nincs. Ha valaki ezt formailag elfogadtatja, később nem vonható felelősségre). Az elszámolásnak a közös képviselő megbízatásától a visszavonásig kell nullszaldósnak lenni, éves görgetéssel, az éves elszámolások elfogadásával. Ellenkező esetben egyfelől rendkívül nehéz és fáradalmasaz ellenőrzés, másfelől sok remek alkalom a csalások törvényesítésére (elfogadtatására).
5. A Társasház közgyűlése a társasházra nézve abszolút fennhatóság. Azaz a THt-nek megfelelő Közgyűlés köthet ki feltételeket, határozhat meg eljárásokat, és hozhat azonnali hatályú intézkedést, azt senki felől nem bírálhatja, ha jogszerű volt. Tehát bármi 30 nap és egyebek a Közgyűlés kizárólagos hatásköre. De nem árt, ha olyan vezeti le, aki nagyon észnél van a dologban. A KK-nek fizetség a megbízatása napjáig járhat alapesetben (vagyis, ha a közgyűlés másként nem dönt. Például dönthet külön jutalomról vagy büntetésről is, természetesen a törvény keretein belül, mint munkáltató – vagyis mondjuk a „csak” nem számít kellő indoknak.)
Megismétlem: közös képviselő kizárólag résztulajdonos lehet. Ha azonban szakmailag kétségei vannak, kérheti társasházkezelő megbízását a közgyűléstől – ekkor ő a kapcsolattartó, a képviselő, de pénzügyileg és a fenntartást, működtetést illetően a társasházkezelő illetékes és felelős.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!