Kezdőoldal » Politika » Törvények, jog » Várható, hogy hosszútávon a...

Várható, hogy hosszútávon a jogban és közigazgatásban visszaszorul a nemzeti szint?

Figyelt kérdés

Leginkább itt az EU-ra gondolok. Minimális lenne egy-egy országnak a nemzeti hatásköre, pl. a rendőrség, kórházi ellátási rendszer, bírósági rendszer, határvédelem, ezek mind kikerülnének a nemzeti hatáskörből. Ugyan lehet, hogy létezne egy olyan bírósági szint, amely egy adott ország tetején van (a mai Kúria megfelelője), de annak a döntését sokkal könnyebben lehetne egy központi, mondjuk brüsszeli, hágai vagy éppen strausburgi székhelyű bíróság felé fellebbezni.


Az önkormányzati hatáskörök cserében nagyobbak lennének, hiszen minden településnek eltérő szerkezetű, keresetű lakossága lehet. Például Esztergom és Párkány, vagy Komárom és Komárno társadalmában, gazdasági helyzetében több hasonlóság van, mint mondjuk Kazincbarcika és Budapest összehasonlítása esetén.


Tehát a nemzeti hatáskörök minimálisra visszaszorulnának (a nemzeti ünnepek esetleg megmaradhatnak), de a hivatalos nyelv a teljes EU területén a német, és a magyar, szlovák, román, stb. megmaradhatnának regionális hivatalos nyelvekként. De a német és/vagy francia nyelvtudás birtokával az összes tagállamban bármit elintézhetsz, és kötelező lenne az összes EU-s polgár számára az ismeretük. Ez mondjuk lehetne az angol is, csak kisebb benne a logika, hiszen ők kiválnak az EU-ból. Viszont azt alapból is több ember beszéli.


2020. jan. 3. 21:09
 1/5 A kérdező kommentje:

Tehát például az alkotmány, vagy a büntető törvény teljes, európai szinten megegyezne, és az életfogytiglan nem létezne (mondjuk 25 évben maximálnák a kiszabható szabadságvesztést). De ez mondjuk részletkérdés, lényeg, hogy értitek, mit gondolok.


Nincs olyan, hogy míg ha a te magyarországi kertedben találsz valami muzeális értéket, azt be kell szolgáltatnod, addig ha a franciaországi kertedben találod, akkor az a te tulajdonod. Hanem ezeknek egységes lenne a szabályozásuk. Egységes lenne az is, hogy gyorsan hajtasz autópályán 40 km/h sebességgel? 200 EUR pénzbírság, akármelyik EU-tagállamban is követted el.

2020. jan. 3. 21:12
 2/5 A kérdező kommentje:

Továbbá a gazdaságban sem ártana, ha harmonizálódna, de ott sokkal nehezebb megoldani. Már Szabolcs megyében is valószínűséggel egy azonos munkakörben lévő ember kevesebbet fog keresni, mintha ugyanazt a munkát Budapest belvárosában végezné el.


De mondjuk egy egységes, 1000 EUR nettó minimálbért meg lehetne határozni. Ez biztos, hogy a szegényebb országok kisebb vállalkozóit ellehetetlenítené, de tudnának alkalmazotti beosztásban dolgozni egy nagyobb céghálózat alkalmazottaként, biztos jövedelemért cserébe.

2020. jan. 3. 21:15
 3/5 anonim ***** válasza:
20%

Vannak ilyen törekvések, de szerencsére eddig nem sikeresek.

Azért mondom hogy szerencsére mert nem veszed figyelembe azt hogy ha megszűnnek a kisebb egységek, mint országok fennhatósága és döntési szabadsága, akkor egy olyan nagy egész aprócska részévé válsz, amiben már esélytelen hogy a te véleményed, akaratod, elképzelésed valósuljon meg.

Az EU-nak ma 500 millió polgára van, ebből nincsen 10 millió a magyarországi. Vagyis az EU-ban 2%-nyian vagyunk. Ha inden magyar egy irányba szavazna, akkor sem lenne semmi eredménye.

Képzeld el azt a helyzetet, hogy a magyar génmódosított növénytermesztés tilalma ellen lépne fel a spanyol, holland meg francia szavazók tábora. Mert nekik versenyhátrányt okozna a mezőgazdaságban, hogy itt országnyi területen nem lehet génmanipulált növényeket termeszteni. Semmi perc alatt keresztül tudnak hozni egy olyan döntést, hogy itt se lehessen megtiltani. Jó lenne ez neked?

A történelem, a gazdaság már megmutatta, hogy minél nagyobb az az egység amiben megszületnek a döntések, azok annál távolabb kerülnek az egyének hatásától. Kiszolgáltatottá teszik az embereket. Az EU-ban is pontosan ezért hozták létre a régiókat, hogy még az országoknál is KISEBB gazdasági egységeknél lehessen döntéseket hozni. Hiszen még az sem jó ha a költségvetést országos szinten szabják meg, mert akkor pont oda jutna a több támogatás ahol már eleve aktívabbak, ügyesebbek a vállalkozások, a pályázók és nem oda ahol szükséges lenne.

Az önkormányzatok pedig túl kicsik olyan szintű dolgokhoz amikre neked, mint állampolgárnak valóban szükséged van - hiszen akkor ki viselné a felelősséget a nagyobb költségű területekért, mint közlekedés, útépítés, hatóságok, egészségügy, oktatás, rendőrség, hadsereg, stb.?

A nyelvismeretet pedig nem értem. Miért akarsz te egy MÁSIK nyelven intézni bármit amikor te és a te saját anyanyelved pontosan olyan értékes és ugyanolyan jogon része az EU-nak, mint a francia vagy az angol?

Miért nézed le saját magadat? Miért tartod többnek önmagadnál, a te nyelvednél és ünnepeidnél, szokásaidnál a franciákat, angolokat és németeket?

Miért tartod magadat kevesebbnek náluk?

2020. jan. 4. 22:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:

"Vannak ilyen törekvések, de szerencsére eddig nem sikeresek."


Erre a bekezdésre sajnos, nem tudok érdemben reagálni, mert ez egy szubjektív mondat.


"Azért mondom hogy szerencsére mert nem veszed figyelembe azt hogy ha megszűnnek a kisebb egységek, mint országok fennhatósága és döntési szabadsága, akkor egy olyan nagy egész aprócska részévé válsz, amiben már esélytelen hogy a te véleményed, akaratod, elképzelésed valósuljon meg."


A jelenlegi kormány az én mint egyedülálló egyetemi hallgató érdekeit sokkal kevésbé nézi, mint azt valószínűsíthetően egy központi irányítás nézné. Ugyanis a nemzetállamok felszámolásának a gondolata alapvetően liberális, baloldali emberek fejében szokott megfordulni, és 100 fiatal között több liberális, baloldali embert találsz, mint 100 harmincöt év feletti ember között. Mivel több fiatal választaná meg ezt a "világkormányt" (tudom, nem világ, hanem európai szintű, de így hangzatosabb), valószínűbb, hogy a fiatalok érdekeit jobban képviselné. Például a baloldalibb vezetésű északi szomszédunknál a diákok ingyenes vasúti közlekedést kapnak, ha igényelnek előtte egy igazolványt.


Jelenleg Magyarországon nem a legtöbb magyar ember érdekei vannak nézve, hanem a társadalom egy kis százalékának az érdekei. Például "megfelelő" üzletembereké, akik a jó közbeszerzési pénzek fejében elviszik a miniszterelnököt focimeccset nézni. De ez csak egy példa a sok közül, nagyon sok "furcsa" ügy van a kormánynál, például nem tudom elképzelni, hogy minek építenek addig bármiféle stadiont vagy kisvasutat vagy egyéb látszatberuházást, amíg nincs minden rendben az egészségügyben vagy az oktatásban. Nálam pedig a korrupcióra nem felmentő indok az, hogy "Gyurcsányék is csinálták, sőt, hajaj, ők még jobban." A lényeg, hogy a mindenkori kormánynak és bármely tagjának ezt nem szabad csinálnia, és elítélendő. Akármit is csinált az előd. A mostani kormánynak már 10 éve volt bizonyítania, és én most se látom azt, hogy olyan szuper lenne itt a helyzet, amikor Békés megyéből a magyarok már romániai gyárakba járnak át dolgozni a jobb fizetésért.

A társadalom alacsonyabb rétegei pedig meg vannak félelmítve a migránsinvázió szövegével, és hozzájuk csak a kormánypropaganda média (úgymint M1, és megyei lapok) jut el.


"Az EU-nak ma 500 millió polgára van, ebből nincsen 10 millió a magyarországi. Vagyis az EU-ban 2%-nyian vagyunk. Ha inden magyar egy irányba szavazna, akkor sem lenne semmi eredménye."


Most ezt tovább lehet úgy szűkíteni, hogy én egy budapesti magyar vagyok. Budapesten (hála égnek) megválasztottuk Karácsony Gergelyt és mellé egy (szintén hála égnek) egy nem fideszes többségű közgyűlést. Na most, a vidéki magyar lakosság a mi érdekeinket "lesöpri" az asztalról, amikor az országgyűlési választásokon már úgy jön ki a matek, hogy a populista oldal nyer a szabadabb elvű, haladó gondolkodású oldallal szemben. Tehát akárhogyan is darabolod fel a közigazgatást, mindig lesz egy "szomorú kisebbség".


"Képzeld el azt a helyzetet, hogy a magyar génmódosított növénytermesztés tilalma ellen lépne fel a spanyol, holland meg francia szavazók tábora. Mert nekik versenyhátrányt okozna a mezőgazdaságban, hogy itt országnyi területen nem lehet génmanipulált növényeket termeszteni. Semmi perc alatt keresztül tudnak hozni egy olyan döntést, hogy itt se lehessen megtiltani. Jó lenne ez neked?"


Mivel az EU gyakorlatilag egy ország lenne, nem lenne értelmezhető, hogy "Franciaországnak/Magyarországnak versenyhátránya van." Hogy a vállalkozót, akinek a gépei által megművelt terményeit megveszem, hogy hívják, Jörg vagy György, nekem teljesen mindegy. Attól, hogy egy magyar nagyvállalkozót vagy egy német nagyvállalkozót gazdagítok, az én személy szerinti életem semmivel sem lesz jobb, vagy rosszabb.


"A történelem, a gazdaság már megmutatta, hogy minél nagyobb az az egység amiben megszületnek a döntések, azok annál távolabb kerülnek az egyének hatásától. Kiszolgáltatottá teszik az embereket. Az EU-ban is pontosan ezért hozták létre a régiókat, hogy még az országoknál is KISEBB gazdasági egységeknél lehessen döntéseket hozni. Hiszen még az sem jó ha a költségvetést országos szinten szabják meg, mert akkor pont oda jutna a több támogatás ahol már eleve aktívabbak, ügyesebbek a vállalkozások, a pályázók és nem oda ahol szükséges lenne."


Ezért is írtam, hogy a "központi" szint mellett a helyi, önkormányzati szinteket is meg kell erősíteni, nagyobb relatív gazdasági szabadságot adva a kezükbe. A nemzeti szint már túl nagy ahhoz, hogy emberek kisebb csoportjainak nézze az érdekeit, ahhoz azonban túl kicsi, hogy egyedül helytálljon egy világméretű versenyben. Gondolj bele, most Magyarország, Szlovákia, Lengyelország, Csehország, Portugália, Románia és Olaszország mind-mind egyéni országok, akikkel olyan országok gazdaságai állnak szemben, mint Kína, Oroszország vagy az Amerikai Egyesült Államok. Utóbbi hárommal szemben az előbbi országok teljességgel versenyképtelenek. Azonban ha összeadnánk az EU jelenleg 28, hamarosan 27 országának minden erejét egy egységes költségvetéssel és termeléssel, és a 28 ország között mindennemű rivalizálást felszámolnánk, sokkal nagyobb előnyhöz juthatna az EU tagállamainak minden egyes polgára, egyenként.


Egyébként, a nagy egység, ha nem jó: hogyan tudja mégis a német kormány hatékonyan nézni a 83 millió polgáruk életét? Vagy miért nem próbálják meg Kínát vagy Indiát szétdarabolni mondjuk 100 darab országra, hogy "megfelelő" legyen egy-egy ország lakossága? Valószínűleg a szencseni régióban élő emberek eléggé jól járnának, de sok kínai ezzel nagyon megjárná. Mondjuk ez egy érdekes dolog, lényeg, hogy valamilyen szinten a nagy lakosságú és területű országok is működőképesek.


"Az önkormányzatok pedig túl kicsik olyan szintű dolgokhoz amikre neked, mint állampolgárnak valóban szükséged van - hiszen akkor ki viselné a felelősséget a nagyobb költségű területekért, mint közlekedés, útépítés, hatóságok, egészségügy, oktatás, rendőrség, hadsereg, stb.?"


Ez EU-hatáskör lenne. S mivel a továbbiakban nem kéne "pályázni" az "EU-s" pénzekért, hanem közvetlenül menne a központi kasszából, az elmaradottabb infrastruktúrájú területeket sokkal gyorsabban lehetne felemelni, s a nemzeti szintű korrupcióra se lenne lehetőség, mert sokkal könnyebben kiszűrné a még nem létező központi irányítás. Érdekes elgondolkodni azon, hogy a magyar kormány miért nem szeretne csatlakozni az európai ügyészséghez... Mivel egy ország lenne Románia és Németország is, valószínűleg a jelenlegi salgótarjáni kórház helyett inkább felkeresnék a sokkal jobb állapotú bécsi kórházat, amit teljesen szabadon megtehetne mindenki, hiszen nem minősülne külön országnak. Viszont ez nem lenne jó a bécsi kórháznak, mert túlterhelődne, tehát sokkal sürgősebben rendbetennék a jelenleg rossz állapotban lévő kórházakat, és az orvosok, ápolók is az állami szférában ugyanazt a bért kapnák, dolgozzon ő Várnában, Grazban vagy éppen Firenzében. Nem írnám le ennél is részletesebben ezt a modellt, de ha érdekel, kifejtem, eléggé hosszan ki tudnám fejteni.


"A nyelvismeretet pedig nem értem. Miért akarsz te egy MÁSIK nyelven intézni bármit amikor te és a te saját anyanyelved pontosan olyan értékes és ugyanolyan jogon része az EU-nak, mint a francia vagy az angol?"


Megmaradhat regionális hivatalos nyelvként. De attól, hogy egy szlovák idejön, vagy éppen én kimegyek lakni Portugáliába, ne kelljen megtanulnom a portugál nyelvet, vagyis ne származzon hátrányom a portugál nyelv nem ismeretéből, hanem a német/francia(/angol) birtokában teljes jogú emberként el tudjak intézni bármit, tudjak dolgozni, stb. Viszont ha nem tesszük kötelezővé a német/francia(/angol) nyelv ismeretét mindenkinek, érhetne hátrány a helyi nyelv nem beszéléséből fakadóan. Így ezt ki lehetne küszöbölni.

De itt nem csak a kiköltözésre gondolok, hanem a turizmusra is. Akárki mozog turistaként az EU területén, az EU-szinten hivatalos nyelvvel nem kerülhet problémás helyzetbe, ha például a strandon ellopták valamijét. Jó, valószínűleg most is kapna tolmácsot egy esetleges bírósági eljárásban, de annak a megszervezése hosszadalmas lehet, és mindenképpen drága.

Ha például kimész az USA-ba, ugyan bizonyos déli államokban eléggé sokra mész a spanyollal is, de az angol az teljes, országos szinten elfogadott és beszélt nyelv.


"Miért nézed le saját magadat? Miért tartod többnek önmagadnál, a te nyelvednél és ünnepeidnél, szokásaidnál a franciákat, angolokat és németeket?"


A nemzeti öntudat valóban kimúlt belőlem, ennek okai között a jelenlegi kormány túlzott nemzetieskedése is szerepet játszhatott. Nem véletlenül nem tűzöm ki a kokárdát március 15-én, és a magyar nemzeti ételeket sem szeretem különösebben, úgymint a gulyáslevest, pacalpörköltet vagy a lencsefőzeléket. A húsvéti locsolkodás is nekem egy teljes mértékű stresszfaktor.


"Miért tartod magadat kevesebbnek náluk?"


Nem tartom magamat kevesebbnek náluk, pont azt szeretném, hogy mindenki egyenlő legyen. De sajnos, sok magyar lenézi a mai napig is a "mocskos szlovákokat" meg a "mocskos románokat", mert "elvették tőlünk a területünket".

2020. jan. 4. 23:23
 5/5 anonim ***** válasza:
100%

A kérdés régi, de azért megkérdezem?


Kérdező, neked honnan jött ez agyfingásod?


Nemzeti hatáskör?

Te mi a f@szról beszélsz?



Nincs olyan, hogy "nemzeti" hatáskör.

Hatáskör létezik, te szerencsétlen!


Abból van eredeti meg származékos, de ez már jogalkotási technika.


Amiről beszélsz az utópia.

Van nálunk egy Alaptörvény, ami legalapvatőbb szinten foiglalkozik a hatalommmegosztással.

Ehhez jönnek a törvények, amik deklarálják a hatásköri (iletékességi) szabályokat, melyeknek meg kell felni az Alaptörvénynek.

Ahhoz, hogy egyes állami hatásköröket átadjunk más szerveknek, ezeken módosítsunk, vagy egyetlen közös jogszabály (pl. BTK.) legyen több országra is, egy olyan tartalmában új Alkotmány kell, ami teljesen ellentmond a szuverenitásnak és az autonómiának.


Vagyis semmilyen - jogalkotási és alkotmányjogi - módon nem működne, amit írsz.


Te az un. Európai Egyesült Államok - nak valamilyen megvalósulási formáját írtad le, de ez több (jogi - gazdasági, politikai) szempontból is egy kivitelezhtetlen baromság.

máj. 21. 06:19
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!