A Fidesz-féle választási rendszer miért kedvez a kamupártok megjelenésének, és miféle emberek szavaznak ezekre?
Idén meg négy éve is tele volt az ország ilyen kamupártokkal, hogy Új Magyarország Párt, Platón Párt, Új Dimenzió Párt stb.
2010 előtt nem voltak ilyenek, aztán meg tele lett az ország velük, kb. 1 hónapig léteztek a választások előtt aztán köddé váltak.
Kamupártok mindig is voltak, csakhogy 2010 előtt nem tudtak jelöltet állítani, és max egy-két ilyen kapott állami párttámogatást.
Miért?
Mert korábban Kopogtatócédula gyűjtés volt, egy szavazópolgár így egy pártot tudott csak támogatni.
Mert többfordulós volt a választás, és kiestek az első fordulóban.
Ezek megváltoztak. Gombamód szaporodnak a kamupártok, amelyek egymás között, cserélgetik a szavazók adatait, sőt a Fidesz is ad nekik rengeteget.
A kampánypénzzel el kell számolni, de ez könnyen kijátszató. Kamuszámlát nem olyan nehéz kiállítani, nem olyan nehéz túlszámlázni stb.
A Fidesznek azért jó ez, mert aki rájuk akar szavazni, az könnyen felismeri, hogy hova kell tenni az x-et, míg egy bizonytalan vagy kevésbé tájékozott ellenzéki szavazót összezavarhat, megtéveszthet. (pl. Összefogás Párt, vagy vegyük a két cigánypártot)
Ezzel az ellenzék értékes szavazatokat veszít több lépcsőben is:
1. Lehet, hogy ennyin múlik egy EVK.
2. A győztes kompenzációs listán országos szinten sok szavazatot nyer, és kevesebbet veszít ezáltal a Fidesz, hiszen ahol ő nyer, valószínűleg kevesebbet kap a második, hiszen ha nem lennének kamupártok, akkor rájuk is többen szavaznának. A nyertes pedig a győztes kompenzációs rendszer miatt a másodikra adott voksok különbözetét megnyerik, és vihetik a kompenzációs listára, ami országos szinten már nem kevés. Simán összejöhet ezáltal 1-2 mandátum, ill. ha nem is, de amiről éppen csak lecsúsznának alapesetben, tuti, hogy megszerzik.
Szerintem inkább názz utána melyik évben hány párt indult a választásokon és milyen pártok voltak ezek!
Mindig is sok párt volt.
Azt meg honnan mondod meg, hogy egy párt az kamu-párt vagy nem az?
A Kétfarkú Kutya Párt az mennyivel kevésbé kamu párt, mint az említett Új Dimenzió Párt? Annyival, hogy több szavazatot kaptak? És ezt honnan tudod előre ha nem is indulhatnak a választásokon?
Mindösszesen 750 ajánlószelvényt (kopogtatócédulát) kellett csak korábban összegyűjteni ahhoz, hogy egy jelölt indulhasson a választáson. Ez nem volt könnyű a kisebb pártoknak, de meg tudták csinálni. Csak éppen az embereket zavarta nagyon amint újra meg újra bekopogtattak a pártok érte.
Igen, sok pénzbe kerülnek a kisebb pártok is. Ellenben attól, mert nem tudtak győzni a helyi jelöltek versenyében, még miért lenne kamupárt egy párt? Hiszen a nagy pártok közül is csak 1 győz. Országosan meg tényleg nem lesznek elegendőek, hiszen a kis pártok általában helyben ismertek. Már amelyiket ismerik egyáltalán.
A demokrácia pénzbe kerül, ezt már az ókoriak is tudták. Ha ezen a 10-20 pártnak adott 1-1 millió forinton múlik az, hogy tényleg mindenki jelölhető legyen, akkor ez nem túl sok érte.
A jelentéktelen pártot a kamupárttól a célja különbözteti meg. Az első politizálni akar, csak nincs tehetsége tömeget gyűjteni hozzá. A második kizárólag pénzt akar.
Kétféle kamupárt van. A z egyik fajta úgy jön létre, hogy egy-két élelmes ember ráharap a pénz szagára, tejesíti a laza feltételeket és kész. A másik fajtát erre kapható emberekből toborozzák abból a célból, hogy megosszák a társadalmat, zavart keltsenek.
2010 előtt volt sok jelentéktelen párt, különösen ha úgy tűnt, lehet valamit elérni (hatalmi vákuum van). Kamupártok 2014-ben és idén voltak, az előbb említett mindkét fajtából. Az előző választások után a kormányzat "elfelejtette" visszakérni az illetéktelen pénzt. Idén több konkrét feljelentés hatására a kormány (a botrányt megelőzendő) nagy műbalhét csapott, de pénzt csak egy két balektól vettek vissza, azt is azért, hogy felmutathassák az "eredményt". Valójában az elúszott pénz bele volt kalkulálva, soha nem is akarta senki visszaszerezni. Ez is a "fizetség" egy formája lett.
Érdemben nem cáfoltál engem. 2006-os adatnál jól kikereshető a bejelentett és nyilvántartott pártok, míg a 2018-as adatoknál én bizony ezt nem találtam itt, de lehet, hogy én vagyok a vaksi. Mindenesetre ez a lényeget tekintve irreleváns.
Kopogtató cédulás rendszerrel az volt, hogy azt egy ember csak egy pártnak, és egy egyéni képviselőjelöltnek tudta adni, míg az ajánlással gyakorlatilag akár az összes pártnak.
Miért fontos ezt hangsúlyozni?
Azért, mert általában a kopogtatócédula kevesebb visszaélésre ad lehetőséget. Ott az lehet max, hogy pénzt ajánlanak érte a szavazópolgárnak, vagy kilopják a postaládából, vagy nyomást gyakorolnak a szavazópolgárra, hogy adja oda, különben megüti a bokáját (pl. nem kap valamit, amit különben kaphatna). Viszont elhunyt, vagy közügyektől eltiltott személy eleve nem is kapott kopogtató cédulát. Esetleg még annyi, hogy az ajánlót megtévesztve kicsalták valamelyik párt nevében a kopogtató cédulát, vagy egy párt, akinek érdekében volt egy másik pártnak az indulása, a saját támogatóitól begyűjtött cédulára szándékosan nem a saját pártjának a nevét, hanem a fű alatt, de a választó szándékától eltérően a másik párt nevét írta.
Az ajánlásgyűjtéses rendszernél sokkal több a visszaélési lehetőség. A Fidesz pl. akinek érdeke az, hogy minél több párt induljon, szépen lemásolja a saját támogatóinak az adatait, és elküldi ezeknek a pártocskáknak, hogy indulhassanak. Vagy ezek a pártocskák adják-veszik egymás között ezeket a személyi adatokat, vagy előző választásról begyűjtött adatokat ismét felhasználják (pl. így lehetett, hogy halottakról is kiderült hogy ajánlottak pártot). Eztán már csak annyi a feladat, hogy ezeket az adatokat a saját ajánlásgyűjtő ívre bemásolják, és az aláírást odahamisítsák. Viszont, és ez az egyik legnagyobb hibája e rendszernek, hogy a választóknak nem küldenek levelet, hogy ugyan már melyik pártokra, képviselő jelöltekre adott vagy adtak a nevében támogatást, így kb. alig van esélye, hogy valaki bejelentést tegyen, hogy ő bizony ennek és ennek nem is adott. És nem is derülnek ki olyan dolgok, hogy nahát, tizenöt párt pont ugyanazoknak az embereknek a támogatásával indult.
Tehát egyik rendszer sem volt tökéletes, de nyilvánvaló, hogy a jelenlegi rendszernek sokkal nagyobb csalási kockázata, lehetősége.
Tény, hogy korábban is rengeteg bejelentett kamupárt volt, de azok jó része semmit nem is csinált, nem jelölt senkit, nem állított országos listát. Lásd: mikor mennyi országos lista volt, ugyanis ez a mérvadó! A létező, de nem induló pártok nem befolyásolják a választás eredményét.
A jelenlegi rendszer csak arra jó, hogy a becsületes módon gyűjtő kis pártokat, amelyik komolyan gondolja a dolgát, gátolja, míg a kamupártok lehetőségét erősítse.
Egy olyan pártnak, amelyik becsületes módon szeretne indulni, egyik rendszerben sem volt könnyű dolga. Sok aktivistával kellett dolgoznia, kevés idő állt rendelkezésre a begyűjtésre. Mindezt egyszerre. Nem lehetett tehát azt csinálni, hogy hétről hétre az aktivisták másik településre mennek gyűjteni. Kopogtató cédulák esetében az első pár nap volt a döntő, hiszen általában akkor adták le, utána már nem volt akkor sem, ha meggondolta volna magát a szavazó (max egyszer valami iszonyat körülményesen, amit senki nem vállalt fel).
Kamupárt az én és az elterjedt definíció szerint az, amelyiknek egyedüli célja az anyagi haszonszerzés, vagy a választási eredmény befolyásolása egy másik párt érdekében annak valamilyen támogatásával. Igen, sok esetben ez csak utólag derülhet ki, de nagyon sok esetben már idejében is vannak árulkodó jelek, bizonyítékok.
pl. amikor egy családban két pártot is indítanak, férj egyik pártnak a jelöltje, feleség a másik pártnak a jelöltje.
Vagy kerülik a sajtót, hiába jön házhoz a riporter, egy politikus általában örülni szokott annak, ha szerepelhet a médiában, hiszen ezzel növekszik az ismertsége, és növekedhet a szimpatizánsok száma, vagyis ingyen reklám.
A kétfarkú kutyapárt nem kamupárt, hanem viccpárt. Ők egyrészt becsületes úton szerezték az ajánlásokat (nem megtévesztéssel vagy hamisítással, vásárlással), és vannak aktivistáik, akik gyűjtötték az aláírásokat. A kamupártoknak nincsenek. Ennek a viccpártnak is van célja, a társadalomkritika, illetve a jelenlegi demokráciánknak a hiányosságaira, hibáira ráirányítani a figyelmet: megvalósíthatatlan, felelőtlen ígéretek, és újabban bizony a választási rendszer teljes igazságtalansága, ami miatt nálunk már nincs demokrácia.
Tehát nem csak onnan, hogy több szavazatot kapnak, hanem onnan is, hogy sokkal több aktivistájuk van, és nem csak a választások idején mutatnak aktivitást (ami a kamupártokra jellemző, sőt, gyakran még azok akkor sem mutatnak semmi ilyesmit), hanem a ciklusok között is vannak különböző tevékenységeik.
Vannak továbbá kis pártok is, amik valós programmal, becsületes úton igyekeznek ajánlást gyűjteni. Lehet, hogy nem tudnak, és nem is akarnak mindenhol jelöltet állítani, hiszen ők is belátják, hogy lehet, hogy valahol csak öt-hat szavazatot kaparnának össze, és ezért nem érdemes képviselőt állítani. Egyéniben tehát nem nyernek, listára érdemben nem hoznak, viszont a kampányidőszakban az erőforrásaikat rettentően megosztaná.
"Mindösszesen 750 ajánlószelvényt (kopogtatócédulát) kellett csak korábban összegyűjteni ahhoz, hogy egy jelölt indulhasson a választáson."
Hozzáteszem: választókerületenként. És itt visszakanyarodok oda, amit mondtam: az első pár nap a sorsdöntő, akkor gyűlik a legkönnyebben. Ezért az EVK-ban kb. úgy kell "elosztani" az aktivistákat, hogy azok jó eséllyel teljesítsék ezt a célt. Ehhez sok aktivistára van szükség egyszerre, ami egy kisebb pártnak ahogy írtam, nagy kihívás, akár lehetetlen is. És hozzá kell tenni, hogy az aktivisták lakhelyei település szerint nem egyenletesen oszlanak el, hanem mondjuk 90%-a budapesti. A mobilitásuk meg gyenge, hiszen nem főállásban csinálják, hanem munka után a szabadidőben meggyőződésből, ingyen. Tehát nem tudnak naponta órákat utazni oda és vissza azért, hogy ellentétesen arányosan kevesebb időben gyűjtsenek aláírást. Szóval lehet, hogy Budapesten megszerezték régen, de nem mennek Vas megyébe.
A Fidesznek egyébkén amikor ajánlószelvénnyel kapcsolatosan akarta magára szabni a választási törvényt 2010-ben, volt olyan elképzelése is, hogy azzal szorítja ki a többi pártot, hogy a szükséges számot alaposan megemeli, ők tarolnak, és más nem tud indulni. Persze hamar rájöttek, hogy ez visszafele fog elsülni, és a tiltakozás is nagyon erős volt, így jutottak arra, hogy inkább könnyítik az indulást, ezzel nehezítve meg az ellenzékiek esélyét ezen a szinten.
"Csak éppen az embereket zavarta nagyon amint újra meg újra bekopogtattak a pártok érte."
Egyrészt ez az ajánlás gyűjtésnél is éppen így van, ezen a téren nem segített semmit. Másfelől én még nem találkoztam olyannal, hogy valaki kiragasztott volna egy cetlit, hogy kérem politikával kapcsolatosan ne keressenek, vagy "nálunk már mindenki leadta az ajánlószelvényét, kérem ne zavarjanak", és mégis csengettek volna, hogy kérjék
A demokrácia pénzbe kerül, ez így igaz. De nem a kamupártokra kéne költeni. Azért igenis valamiképpen bizonyítani kéne egy pártnak, hogy kamupárt vagy sem, ha állami támogatást akar. A jelenlegi rendszer ennek kiszűrésére alkalmatlan.
A legjobb rendszer hirtelen nem tudom, melyik országban van, de erre hivatkozva találta ki a Fidesz, hogy jóval több ajánlószelvényt kelljen gyűjteniük a pártoknak, csak szokásukhoz híven kontextusukból kiragadva csalárd módon hivatkozva erre a rendszerre érveltek.
A lényege ugyanis az volt, hogy a már parlamentbe bejutott pártoknak TILOS volt ajánló szelvényt gyűjteniük, azok automatikusan indulhattak, csakis az új pártoknak kellett, ez számukra volt kihívás, viszont alaposan kiszűrték azt, hogy kamupártok lehessenek a választáson, és kamupártok kapjanak az államtól pénzt kampánycélra, amit végül elsikkasztanak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!