Kezdőoldal » Politika » Pártok, kormányzás » Egy politikus lehet egy város...

Egy politikus lehet egy város polgármestere úgy, hogy nem ott él?

Figyelt kérdés
Úgy értem, hogy nem konkrétan a városban él, hanem a környékén egy faluban, ami már más önkormányzathoz tartozik.

2018. aug. 9. 20:40
 1/9 anonim ***** válasza:
Tudtommal nincs ilyen megkötés a törvényi szabályozásban.
2018. aug. 9. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
100%
Demszky is az agglomerációból járt be vezetni Budapestet anno.
2018. aug. 9. 20:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Lehet.

Ha a helyiek vannak olyan bolondok, hogy olyan embert választanak meg a városuk vezetőjének aki még csak nem is lakik ott.

2018. aug. 9. 21:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:
Ha megválasztanak egy külsőst polgármesternek, akkor a város önkormányzatánál fog dolgozni, ahol eddig semmi dolga nem volt? Vagy marad a jelenlegi munkahelyén, csak most eljutnak hozzá a város ügyei is?
2018. aug. 9. 23:47
 5/9 anonim ***** válasza:
30%

"Ha megválasztanak egy külsőst polgármesternek, akkor a város önkormányzatánál fog dolgozni, ahol eddig semmi dolga nem volt? Vagy marad a jelenlegi munkahelyén, csak most eljutnak hozzá a város ügyei is?"


Ilyen nincsen, hogy külsős polgármester. Törvény világosan kimondja(2011. évi CLXXXIX. törvény), hogy főállású munkakör, onnantól kezdve munkahelye a Polgármesteri Hivatal.

2018. aug. 9. 23:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
88%
Igen.
2018. aug. 10. 01:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
100%
Nem vagyok biztos benne, de mintha lett volna valami módosítás (talán tavaly vagy tavalyelőtt), hogy a nagyon kicsi településeknél ettől el lehessen térni és a polgármesternek maradhasson más állása is. Vagy már megvolt korábban is és csak módosítottak benne? Tud valaki róla pontosabbat?
2018. aug. 10. 09:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
90%

► „Egy politikus lehet egy város polgármestere úgy, hogy nem ott él?”

Nincs olyan jogszabályi megkötés, hogy adott településen csak az választható polgármesternek, akinek az adott településen van a lakcíme, illetve, ott él.

Az van korlátozva, hogy egyidejűleg hány és milyen jelöltség lehet.

Jogszabályi megkötések:

• a polgármester jelölt vegyes választási rendszerben

- egyidejűleg:

a) a fővároson kívül egy egyéni választókerületi, egy kompenzációs és egy megyei listás jelöltséget,*¹

b)a fővárosban egy egyéni választókerületi, egy kompenzációs listás és egy fővárosi kompenzációs listás jelöltséget*¹

fogadhat el.

Vegyes választási rendszer: a 10 000-nél több lakosú településen és a fővárosi kerületben a képviselők vegyes választási rendszerben – egyéni választókerületben és kompenzációs listán – jutnak mandátumhoz.*²

• Az egyéni listás választási rendszerben a választópolgár egyidejűleg legfeljebb egy polgármesteri, egy egyéni listás és egy megyei listás jelöltséget fogadhat el.*³


*¹ - *³ 2010. évi L. törvény a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról → [link]

*¹ 8. § (4) a) és b)

*² 5. § (1)

*³ 8. § (2)


► # 4-es kérdezői komment [2018-08-09 23:47]

A # 5-ös válaszban [2018-08-09 23:58] szereplő törvény, a válaszban írttól eltérően, ezt tartalmazza: „64. § (1) A polgármester tisztségét főállásban vagy társadalmi megbízatásban látja el.”

A 64. § következő, (2)-es bekezdése szerint „Főállású a polgármester, ha főállású polgármesterként választották meg. A polgármesteri tisztség betöltésének módját a képviselő-testület a megbízatás időtartamán belül egy esetben a polgármester egyetértésével, a szervezeti és működési szabályzat egyidejű módosításával megváltoztathatja.”

Tehát, vagy a választás előtt ismertté kell tennie, hogy főállású lesz-e, vagy sem; vagy a tisztség betöltése közben egy alkalommal, egyetértésével, a képviselőtestület változtathat.


Ugyanez a törvény a 72. §-ban megállapít összeférhetetlenségeket; egyéb munkavégzésre irányuló jogviszony létesítésére, illetve más keresőfoglalkozásra, gazdasági társaságban személyesen való közreműködésre vonatkozó tilalmat.

- ez a 72. § (1) bekezdése tartalmazza, hogy a 3000 fő és az az alatti lakosságszámú település polgármesterénél, valamint a 3000 fő feletti település társadalmi megbízatású polgármesterénél, összeférhetetlenségre vonatkozóan a 36. §-ban levő eseteket tartja összeférhetetlennek.

Hosszú lenne itt idézni, bárki elolvashatja: [link]

Aki elolvassa, beláthatja, hogy rengeteg egyéb keresőfoglalkozása lehet 3000 lakosságszámig minden polgármesternek (főállásúnak is, társadalmi megbízatásúnak is), és 3000 fő lakosságszám fölötti településeken is a társadalmi megbízatású polgármesternek.

- a 72. § (2) bekezdése a 3000 fő feletti lakosságszámú településen a főállású polgármestereknek, már csak nagyon kevés, speciális egyéb más jogviszonyt enged.


De, nem szükséges 3000 lakos feletti településen sem főállású polgármesternek lenni.

A polgármester szempontjából a társadalmi megbízatás lehet anyagilag előnyösebb, ha többet tud másutt keresni, mint a főállású polgármesteri illetménye lenne. Illetve, szempont lehet az is, hogy ha bármikor leváltják, akkor nem számolta fel, szüneteltette a megélhetését biztosító másik jövedelemforrást.

A választók szempontjából, ha alkalmas, miért ne választanának meg másutt lakó és nem főállású polgármestert? Egy agilis ember a másik tevékenysége mellett (netán az ottani ismereteit, lehetőségeit a település javára is használva), miért ne tudná ellátni a polgármesteri feladatokat? Lehet, hogy többet és sikeresebben foglalkozna az ügyekkel, mint egy a településen lakó, de tehetségtelenebb, nem is nagyon motivált főállású polgármester. Ráadásul, annak is lehet jelentősége a költségvetésben, hogy a társadalmi megbízatású polgármester csak a főállású illetményének 50%-ára jogosult, de még arról is lemondhat. Ha van más megélhetése, lehet, hogy így is tesz.


► Nem értek egyet azzal a válasszal, hogy bolondság másutt lakó embert választani. Ugyanis, egyáltalán nem feltétlen az.

Nálunk jó ideig a településen lakó, volt tanácselnök lett újra és újra polgármesternek megválasztva. A csőd szélén táncolt a falu, épp hogy voltunk.

2010-ben egy távolabb lakó vállalkozó lett választva, nagy viták után, pici különbséggel. 2014-ben már vita sem volt, egyedül indult. Társadalmi megbízatású, nem veszi fel az illetményét, és azóta „ránk szakadt a Nemzeti Bank”.

Szennyvízcsatorna lett (az egy ingatlanra jutó 1,1 millió Ft-ból 80-ezer Ft-ot kellett fizetni a társtelepülések 140-ezer Ft-jával szemben, de pályázaton ügyeskedett, abból is kaptunk 36-ezer Ft visszatérítést). Felújult, bővült a majdnem bezárásra került iskola; nemcsak számítógépeket kapott, hanem elektronikus táblákat, rengeteg sporteszközt, fejlesztőrendszert. Tornaterem épül. Felújult az orvosi rendelő, és új szerződéssel, heti 3 nap helyett minden munkanapon van rendelés. 4 órás helyett 6 órás lett a postahivatal, és nem egyszeri, általános munkaidő alatti nyitva tartással, hanem osztott időben. Az önkormányzati utak nagy része felújításra került. A 4 települést ellátó közös önkormányzati hivatal (régi nevén körjegyzőség) a településünkre került, már nem mi járunk másik településre ügyet intézni.

2018. aug. 10. 18:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

#8

Szuper volt a válasz, köszi, még ha nem is én tettem fel a kérdést, de nekem is hasznos volt!

2018. aug. 10. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!