Mit gondoltok a Momentum oktatási terveiről?
Példák a terveikből:
-Át akarják venni a finn mintát
-Heti 5 testnevelés helyett informatikát,idegen nyelvet és pénzügyet tanulnának a gyerekek.
-Szabad tankönyvválasztás.
-Lexikális tudás helyett kompetencia és készség fejlesztés.

























Aki akarja, simán kibújik a mindennapos tesi alól egy egyesületi igazolással
De 3 tesi annak is kötelező aki sportoló, ez alapból is elég lenne





"Mit gondoltok a Momentum oktatási terveiről?"
Röviden, jó elképzelés, de ennél drasztikusabb megoldás kell.
Hosszabban, nagyon szép és jó hoszűtávű célok, de tényleg nagyon hosszútávúak. Az első probléma nem az, hogy az oktatás milyen irányba menjen majd, hanem az, hogy pár éven belül a tanárok 40-50%-a nyugdíjas korú lesz, és simán nyugdíjba mehet. Így pedig a teljes oktatás veszélybe kerül.
"-Át akarják venni a finn mintát"
Ehhez tényleg jó tanárok kellenek, ami Mo.-on annyira nem adott.
A fizetések alacsonyak, ezért nem vonzó a pálya, így a kiváló diákok nem tanári szakra mennek, hanem pl. mérnöknek. Ha nem a magas pontszámú diákok jelentkeznek erre a szakra, akkor az alacsonyabb pontszámúak fognak bekerülni, így egyre lejjebb megy a felvételi ponthatár. Asszem van olyan tanár szak, ahol már elég 280 pont is, ami a minimum.
Aki ilyen eredménnyel megy át az érettségin az nem valószínű, hogy jó tanár lesz. Nyilván van kivétel, de nem ez az általános is.
"-Heti 5 testnevelés helyett informatikát,idegen nyelvet és pénzügyet tanulnának a gyerekek."
Ez teljesen okés, csak megint nincs hozzá tanár. Még ha lenne elég informatika tanár is, akkor sem hozzák azt a minőséget, amit kellene, de pl. pénzügyet fogalmam sincs, hogy kivel oktatnák, mivel erre sincsenek tanárok.
És akkor még nem beszéltünk az eszközök beszerzéséről és karbantartásáról, mivel Mo. digitálisan elég elmaradott.
"-Szabad tankönyvválasztás"
Ez teljesen jó, régen is volt.
"-Lexikális tudás helyett kompetencia és készség fejlesztés."
Ez is jó, csak ugye ehhez kell a jó, magasan képzett tanár, ami nincs, ahogy fentebb írtam.
Ez egy jó program, csak nagyon tényleg sokáig tart, mire eléri azt a hatást, amit kellene.
________________________________
"Ostobaság! Nem szabad fizikailag fejlődő, nagy mozgásigényű gyerekeket még jobban bezárni a gép mellé!!"
Inkább a kommented ostobaság, ha mindenképp iskolában akarjuk tartani, akkor tanuljon valami hasznosat, amíg ott van, mivel a legtöbb helyen az extra tesik alatt igazából csak ülnek a diákok, tapasztalatból mondom.
Ha pedig olyan nagy mozgásigényűk van, akkor még egy indok, hogy ne benntartsuk a suliban, ahol nincs hely mozogni. Szabadidejében elmehet a játszótérre focizni, viszont ezt tanóra keretében nem lehet megcsinálni, mert 30 embert nem lehet egy játszon fociztatni.
Aki pedig nem akar, az úgy sem fog mozogni.
Sokkal hatékonyabb módszerek vannak az egészséges életre nevelésre annál, minthogy kényszerítsük, hogy extra tesijük legyen, miközben hely sincs rá (sok helyen ebből lett elméleti tesi óra, ami megint nem mozgás).
"Mondom ezt mint tanár"
Tipikus példája vagy a szar tanárnak, amit fentebb leírtam. Szép munka.
"Az a baj, hogy akkor mindenki a saját hülyeségeit taníttatja a gyerekekkel. A vallásos iskolák pl evolúció helyett kreacionalizmust."
Az a baj, hogy ostoba vagy.
A szabad tankönyvválasztás nem arról szól, hogy ha a tanárnak kedve van, akkor kereszténység helyett sátánizmust lehet tanítani, hanem arról, hogy van egy tankönyv lista, amiből lehet választani és ezeket a könyveket a kormány felülvizsgálta, így nem mondákat tanítanak majd tényekként, ami mellesleg a mostani töri könyvek esetében megtörténik.
"A liberálisokról jobb nem is beszélni. 40 évi kommunizmusban olyan történelem oktatás volt, hogy mindig az ellenfeleinknek kellett drukkolni. Ebből már elég volt."
És itt kezdődnek a problémák, amikor egy tanár nem tudja, hogy a kommunizmus és a szocializmus közt mi a különbség, pedig középiskolás tananyag. Ez azt jelenti, hogy te, mint tanár, egy általános iskolás értelmi szintjén állsz.
Mellesleg a 40 évnyi "kommunizmus" alatt nyertük sorra pl. a matematika olimpiákat, és világszinten kiemelkedőek voltunk.





- Finn minta. Nem tartom jó ötletnek, nem egy az egyben kellene átvenni egy mintát, inkább hazai környezetben megfelelő új rendszert kellene kidolgozni.
- Heti 5 tesi baromság, mehet a levesbe. Inkább a szabadidős sportolás normálisabb lehetőségeit kellene megteremteni.
- Szabad tankönyvválasztás alapvető kellene, hogy legyen.
- Lexikális tudás helyett kompetencia és készség fejlesztés. Sokan azt nem fogják fel, hogy jelentős részben most is erről van szó. Csak sokaknak valamiért nehéz pl. azt megérteni, hogy nem azért olvasnak és elemeznek mondjuk novellákat a diákok, hogy az adott műveket ismerjék, hanem hogy bármilyen más irodalmi művet vagy hétköznapi szöveget, újságcikket, hírt, hivatalos levelet stb. tudjanak értelmezni. Illetve sokszor túltolják ezt a dolgot, hogy dobjuk ki a lexikális tudást. Ugyanis valamennyire szükség van, mivel a semmi és a másik semmi között nem lehet összefüggéseket meglátni, nem épülhetnek készségek a semmire.










"Sokan azt nem fogják fel, hogy jelentős részben most is erről van szó."
Csak, hogy pont ez nem működik a jelenlegi oktatási rendszerben.
Vegyük a matekot, a matekról gondolja az ember, hogy a legkevésbé lexikális alapú, miközben Mo-on sikerült összehozni, hogy ez is lexikálisnak számítson.
Pár éve volt egy petíció a matek érettségi megváltoztatásáról, mivel volt egy feladat, ami a "korábbi években nem volt". Ez volt az indoklás.
Magyarán a diákok nem megérteni akarták a matekot, hanem mintapéldákon keresztül úgymond bemagolni, hogy ne végiggondolni kelljen a feladatot, hanem reflexből megcsinálni, ami gond.
És ez lexikálisabb tárgyaknál csak rosszabb.
Tegyük fel, hogy a tanár felad egy házit, hogy írd le mit gondolsz vagy hogy értelmezed Kölcsey Huszt című versét. Amikor a tanár visszakérdezi ezt, akkor a diák, ha magától talált ki valamit, ami a tanárnak nem tetszik, akkor sokszor úgy reagál a tanár, hogy "jó, szerintem ez egy egyes, mert nem értek vele egyet". Erről is hallottam konkrét példát.
És pont az a baj az oktatásunkkal, hogy nem lehet benne hibázni, mert akkor azt egyből megbüntetjük, így a diák nem maga fogja végiggondolni, hanem letölti a netről a megoldást.
A rosszabb eset pedig az, amikor a tanár a kezükbe adja az értelmezést és a diák azt is csak bemagolja.
A mi oktatási rendszerünk nem képes kompetenciát és logikai készségeket fejleszteni a jelenlegi rendszerben.
Hasonlatképp, finneknél pont nem mutatják meg a diákoknak, hogy egy teszten milyen eredményt értek el, a tanár tudja csak és annak megfelelően segíti a diákot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!