Mikor lesz Magyarországon 300+km/h sebességű modern gyorsvonat?
Magyarország területe kicsi ehhez.Nem érné meg ilyet építeni.
Ami viszont megérné, az a 200 km/h-val közlekedő vonat.
Minden fővonalnak a következő paraméterekkel kellene rendelkeznie:
-két vágány
-villamosított pálya
-minimum 160 km/h
Amikor az 1996-os világkiállításra készült az ország, felújították a Budapest - Hegyeshalom vasútvonalat. A felépítmény 140 illetve 160 km/h-s lett, de a nyomvonalat úgy igazították, hogy 200 km/h-hoz is jó legyen. Sajnos ma már a 160 km/h is kevés helyen tartható, a RailJet-ek is nagyrészt 150-nel mennek.
A RailJet 230 km/h sebességet tud. Ehhez kellene először feljavízani a pályát és kiépíteni a biztosítóberendezést.
A következő ugrás a német InterCity Express (ICE, 280 km/h) Budapestre közlekedtetése lenne. De ehhez a pálya engedélyezett tengelynyomását is lényegesen növelni kellene.
Szerintem Magyarországon belül versenyképtelen lenne egy ilyen vasúti hálózat, soha nem térülne meg, nekünk nemzetközi viszonylatokban lenne reális gondolkodni, hisz körülöttünk is kis országok vannak, köszönhetően nagyrészt Trianonnak és a párizsi "béke"szerződésnek. Ehhez nagy összefogásra és elköteleződésre lenne szükség a különböző országok kormányai között, ami nem hiszem, hogy a szükséges mértékben megvalósulna.
Szerintem először egy normális, sima vasúti járműveknek fenntartott pályahálózatot, infrastruktúrát stb. kéne fenntartani.
- Fővonalak felújítása 160 km/h-ra alkalmas sebességre (pálya, ETCS stb)
- A déli Duna vasúti híd kihasználása, alternatívát kínálva délen is (Hegyeshalom-Szombathely-Zalaszentiván-Nagykanizsa-(Kaposvár)-Pécs-Baja-Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Debrecen), villamosított, modern pályán, ezzel javulna a megyeszékhelyek közti összeköttetés, és nem lennének a Budapest-közeli vasútvonalak annyira leterhelve az átmenő forgalom miatt.
- Fontos, de nem feltétlen fővonalak villamosítása (5-ös Komárom és Székesfehérvár között + nyomvonal módosítás Győr felé, 10-es Celldömölk és Győr között, 17-es Zalaszentiván és Nagykanizsa között, és még folytathatnám a sort)
- Kiszolgáló infrastruktúra fejlesztése
- Tömegközlekedés összehangolása, párhuzamos járatok felszámolása
Ezután jöhetne a nagysebességű vasút, mondjuk ezeken az útvonalakon:
- Budapest-Győr-Pozsony-Bécs-Brno-Prága
- Budapest-Szolnok-(Debrecen)-Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó-Bukarest
- Győr-Szombathely-Graz-Klagenfurt-Villach(-Velence)
- Szolnok-Békéscsaba-Temesvár
Ezeknek a gyakorlati megvalósítása baromi sokba kerülne már az alföldi részeken is, nemhogy a hegyi részeken. Szerintem más versenyképes vonal nincsen, aminek esélye is lenne megtérülnie.
Vannak szakaszok,ahol a 20 km/h sebesség a kötelező,nehogy beessenek a nádasba.
Mit akarunk 300+ vonatokkal???
Ahogy haladunk, a közeljövőben biztos nem.
Esetleg akkor lesz, ha valamilyen szinten az EU egységesíti a tömegközlekedést (országok közöttit és a regionálist), és majd felépíti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!