A rendszerváltás után a kapitalisták miért tették tönkre a világhírű magyar ipart, a mezőgazdaságot, a szocializmus összes vívmányát? Miért keleltt megszüntetni pl. a világhírű Ikarust és a többi magyar terméket?
#11
A kapitalista gazdaságot alkalmazó államoknál pont az ellenkezőjét tapasztalod.
Nem bírom ki, hogy ne szóljak hozzá, maga az alaptéma egy gumicsont, de az Ikarus történetet sem a "kelet imádók" sem a "nyugatosok" nem tudják jól.
Kapaszkodjatok meg, kedves "nyugatos" az Ikarus adott el külföldre, és igen nyugatra nem is kevés buszt, a legismertebb az Ikarus 286 ezt effektíve az amerikai piacra gyártották, és vették is. De amikor még újszerű volt a 200-as szériát is szép számmal vitték nyugatra, a 70-es évek elején a hazai volánok kénytelenek voltak Karosa buszokat importálni Csehszlovákiából (hazai buszos nyelvben ezek lettek a Skoda buszok), mert az Ikarusnak annyi megrendelése volt, hogy nem tudták kielégíteni, és elsőnek éppen a nyugati kemény valutás megrendeléseket kellett teljesíteni, így a hazai buszos cégek a nyugaton jóval kevésbé népszerű csehszlovák márkát vették pár évig.
De az Ikarusnak még a rendszerváltás után is voltak olyan dobásai, amivel megverte a Mercedest, Volvot. Ilyen volt az Ikarus 417 az első teljesen alacsonypadlós városi csuklós, igaz, hogy hatalmas tételekben nem rendelték, de az ha a MAN és a Mercedes hazájában Németországban kellettek a 417-esek, azért nem kellene az olyan örök klasszikus frázisokat pufogtatni mint nem bírta versenyt, középszerű meg elavult termékeket gyártott stb.
Másik valaki beírta, hogy most számolják föl az Ikarus Egyedit, ÁLLJUNK MEG!
Nem az már rég megszűnt (konkrétan a fehérvári Ikarusbus 2003-ban az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár pedig 2007-ben). Ez a mostani két ballábas és kezes társaság, akik Ikarusbus és Ikarus Egyedi néven bohóckodnak, ezek, csak a névhasználatot vették meg, ezen kívül szinte semmi közük nincs a régi Ikarushoz, olyannyira így van ez, hogy a ma Ikarus Egyedi néven tengődő Mészáros Csaba-féle cég olyan buszokat próbált gyártani, amik anno 2006-2007-ben még az ARC Kft. keze alól kerültek ki, de azóta sok rácfelvarrás és jogvita után éppen Ikarusnak hívják őket.
A "keletesek" pedig valamiért elfelejtik azt az apróságot, hogy az Ikarus jelentős részben éppen az oroszok fizetésképtelensége miatt ment tönkre, ami 1998-ban ahhoz vezetett, hogy végül privatizálni kellet a francia Irisbus csoportnak az az orosz pénzügyi válság volt, amikor egy rakás buszt nem vett át az orosz megrendelő, emiatt hitelt kellett felvegyen a cég, amit viszont nem kapott meg, ha nem áll mögötte egy erős befektető, ami a francia-olasz cégcsoport lett.
De sok a duma, a lényeg az Ikarus bukása sokkal bonyolultabb mint a két tábor hiszi.
Csak röviden akkor a proliknak a nagy egyenlőség közepén nem volt sok pénzük. Az akkori elitnek se sok. Jött a rendszerváltás gyorsan el kellett adni mindent. De mivel nem volt rá vevő vagy már kéz alatt meg volt a tulaj így olcsóbban lettek privatizálva a dolgok mint értek.
A privatizáció idején sok hírtelen gazdagodott ember lett, mert amit megvett de nem értett hozzá gyorsan túladta külföldre a megfelelő vevőnek. Így az egymásra épülő iparágak is hanyatlottak.
Itt helyi példa volt, hogy valaki megvett egy gépműhelyt 2 millióért kompletten, de már másnap egy millióért eladta németbe az egyik megmunkálógépet. Ma több mint 100x-osát éri csak a telephely az épülettel. Az éves bérleti díja is vagy 5x-öse az akkori vételárnak.
Ki tudna még ilyen befektetést mondani?
Szóval mi magyarok is rosszul csináltuk ezt az egészet és gombokért elherdálták. Legalább egy év kihírdetés kellett volna. Vagy Rt-é alakítani a tagok közt a működő üzemeket amik tovább dolgozhattak volna.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!