Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Támogatnátok egy "latin óra"...

Támogatnátok egy "latin óra" bevezetését általános- és középiskolai oktatásban?

Figyelt kérdés

Ez egy olyan óra lenne, ahol a diákok legalább alapvető szinten megismerkednek a latin nyelvvel, és tanulnak az Ókori Róma és a középkori monostorok kulturális életéről.


Az óra célja az lenne, hogy a gyerekek úgy kerüljenek ki az iskolából, hogy kívülről tudják a latin névszó- és igeragozást, megértenek alapvető latin nyelvű szövegeket Rómáról, és a középkori egyházról, és valamilyen mértékben elsajátítják ezt a kultúrát.



2017. szept. 8. 23:32
1 2
 11/16 LazyJones ***** válasza:
75%
2 évig tanultam gimiben latinul, utána 3 évet spanyolul. Semmi könnyebbséget, vagy segítséget nem jelentett, ahogy hasznosítani sem tudtam azóta sem. Érdekesnek érdekes volt, de ugyanakkor felesleges is; a magam részéről feleslegesnek érezném.
2017. szept. 9. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:
57%

11.


Mondjuk én az ilyesmit sosem értem. Én nem tudok spanyolul, de egy kicsit olaszul. Mégis, az olasz alapján, beszédben kevéssé, de írásban már jobban, egy csomó dolgot kimazsolázok akármelyik újlatin nyelvből.


Most jöttem haza Madeira szigetéről tegnapelőtt, portugálul annyit tudok, hogy bomdia meg obrigado, mégis, írott szövegben elég sok minden átjön, majdnem a felét értem, úgy, hogy még olaszból sem vagyok közel sem perfekt.


Ezért nem értem én, miért nem jelent könnyebbséget a latin. Még nem latin nyelvekben is millió a latin hatás.

2017. szept. 9. 08:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:
40%
3 évig tanultam latint alsó gimnáziumban. Nagy segítséget jelentett az európai nyelvek megértésében. A tesómnak főleg nagy segítség volt a francia nyelvhez. Aki komolyan vette, annak hasznos volt.
2017. szept. 9. 08:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 anonim ***** válasza:
91%

Kötelezően: semmiképpen.

Fakultatívan: természetesen, de sok helyen van is.


Orvosi egyetemen végeztem, előtte sosem tanultam latint, ott is csak fél év volt a latinoktatás, heti 1 alkalommal (nekünk még kötelező volt, ma már ott sem az), annyi bőven elég volt az orvosi kifejezések megértéséhez.


A középiskolai oktatás most is többnyire a felesleges lexikális ismeretek száraz átadásáról szól, miközben sem szemléletet, sem gyakorlati tudást nem kapnak a gyerekek. Pedig a középiskolának az lenne a célja, hogy megtanítsa a gyerekeket gondolkodni, szemléletet adjon, és olyan ismereteket tanítson, amik az életben használhatóak lesznek. A nyelvoktatást is már rég meg kellett volna reformálni, kommunikációközpontúvá tenni, és csak utána bevezetni a kötelező nyelvvizsgát... De nálunk minden fordítva működik. Az egész oktatást át kellene alakítani, csökkenteni a diákok terhelését, kigyomlálni a felsleges dolgokat + növelni a fakultatívan meganulahtó ismeretek számát. Aztán a kötelező anyagból eltávolított dolgok helyére a megfelelő helyeken be lehetne építeni akár egy kis latint, de ez biztosan nem a különböző deklinációk ismerete, hanem pl. a latin eredetű kifejezésének jelentésének magyarázata.


A mai világban amúgy is nagy a nyelvtanulási kényszer, így a megmaradt energiákat sokkal inkább élő nyelvek (angol, német, francia, olasz, spanyol, orosz, kínai, stb.) tanulására érdemes fordítani. Vannak helyek, ahol pl. a diplomához el sem fogadják a latin nyelvvizsgát (ellentétben pl. a francia vagy spanyol nyelvvel). A latin valóban hasznos lehet az olasz, francia, spanyol, stb. tanulásakor, de ebből a szempontból nézve még hasznosabb kapásból ezek közül az egyiket tanulni, és ugyanúgy hasznos lesz a másikhoz. Az elterjedtebb latin kifejezések eredetét meg az adott tantárgyak oktatásába is be lehetne szőni (pl. a tejutas példánál maradva: ezt el lehetne mondani földrajzórán). De ugyanígy irodalomból, nyelvtanból, történelemből, biológiából is lehetne egy kis szeletet erre szánni.

2017. szept. 9. 10:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim ***** válasza:
63%

Ha kötelezően nem is, mert nincs rá elég tanár, de minél több helyen biztosítanám a lehetőséget, hogy lehessen választani.

Nagyon hasznos, sokkal nagyobb rálátást ad más nyelvekre is. Nem mellesleg, amit ma már nem hangoztatnak: műveltséget ad. Szerintem a műveltség nagyon alacsony ma itt nálunk és ez egyre rosszabb az oktatási rendszerben. Ma már szinte semmit nem követelnek a tanulóktól, ha valaki tud írni-olvasni, kettesre simán megír egy közép érettségit. Mindegy, ez zárójeles megjegyzés.

Én latin után tanultam olaszul, sokkal könnyebb. Számos szó a latinból ered és aki megérti a latin ragozást, akkor annak már sokkal könnyebb lesz bármelyik újlatin nyelv agy a német. És talán megtanulnánk, hogy nem létezik olyan szó, hogy inaktív, ledegradál, stb. Persze, mint mindenre igaz, hogy ezt is jól kéne tanítani.

2017. szept. 9. 12:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 anonim ***** válasza:
70%
nem, semmi gyakorlati haszna nincs.
2017. szept. 20. 12:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!