A budapesti tömegközlekedés az összeomlás szélén van?
A BKV régóta gondokkal küzdött, pár éve a csőd szélén állt.
Viszont,manapság a legnagyobb gondjaik a humán erőforrás területén adódnak, aminek az alacsony bérek az okai.
Egy metrófelújítás megszervezése is elég komoly feladat lesz majd.Mivel nincs elég ember a pótlóbuszok vezetésére.
Ausztriában, a bécsi állami tömegközlekedési cégnél a buszsofőrök kapnak 2600 eurót, ami osztrák mércével sem mondható rossznak.A magáncégeknél meg többet is kereshetnek.
Németországban is százával keresik a sofőröket.
De, ezekkel az állami cégekkel, mint a MÁV, BKV nem csak a fizetésekkel van a baj.A fizetések a torta egyik szeletét teszik ki.A másik szeletet a vállalati kultúra vagy inkább annak a hiánya teszi ki.
Mire gondolok?
Én dolgoztam a MÁV-nál ,a Könyves Kálmán utcai székhelyen.Nagyon rossz a vállalati kultúra.
A személyi kapcsolatok fontossága előrébb való, mint a szakmai tapasztalat, munkamorál.Komolyan, ha valaki jó kapcsolatokkal rendelkezik, de szakmailag nulla és még rosszul is dolgozik,akkor lehet szép karrierje.
Rengeteg a láblógatós ember felesleges pozíciókban, amiket az előbb leírtak miatt hoztak létre.
A szakmai fejlődési lehetőségek száma nagyon korlátozott, szintén nyelv vagyis, bocsánat,személyi kapcsolatok kellenek hozzá.
Időarányos fizetés nincs, kivéve a "kiválasztottaknak".
Szóval, itt nem csak a fizetéseken kellene változtatni.Ezeket a cégeket teljesen át kellene szervezni, automatizálni, amit lehet.Kirúgni a felesleges embereket,nyalonc kádereket.Aztán, akkor maradna pénz normálisabb bérekre.
A világon mindenhol úgy működik egy közösségi közlekedési vállalat, hogy pusztán a jegyárbevételek nem fedezik még nullszaldósra sem a működést, mindenhol beletesz az állam/tartomány/város 40-60%-ot. Ezt azért teszik meg, mert felismerik, hogy ez egy közszolgáltatás és a városok versenyképességét növeli. Ha nem lenne teszem azt Londonban egyik napról a másikra közösségi közlekedés, akkor a város szó szerint összeomlana, egyéni közlekedéssel egyszerűen nem lehet megoldani annyi ember közlekedtetését. Sajnos itthon ezt még nem sikerült felismerni, az állam nem akarja az önkormányzati közlekedési vállalatokat támogatni, a közlekedéspolitikára rányomja a bélyegét a rengeteg szociális kedvezmény valamint a főpolgármester szerint a városa "szélsőségesen tömegközlekedés-orientált" :)
A MÁV-hoz csak annyit, hogy 2010-ben kb 300 volt, most 150 milliárd forint adóssága van, így azért tényleg nehéz. De igen a MÁV-ról nem nagyon tud senki jót mondani.
A járművezetők meg a kereslet-kínálat szabályai szerint gyakorlatilag az "áru" ebben a képletben, ha kritikus szintet ér el a munkaerőhiány, muszáj lesz bérfejleszteni, különben járhatunk biciklivel, de ez még azért odébb van, szerintem pár évig még nem jelentkezik ilyen probléma.
Megnéztem a wienerlienen honlapját, a kezdő buszsofőr bruttó bére 1632 euro/hó. Sőt, a cikket belinkelve írtam is nekik, hogy ez igaz e. Válaszként azt kaptam, hogy nem konkrétan a pótlásra keresnek sofőrt, hanem általában keresnek sofőröket.
Nyilván x idő után lesz az több is, mint 1636 euro. Elvárás a jó kommunikációs képesség, ergo tudni kell valamennyire németül. Biztos azok a BKV sofőrök léptek le oda, akik jók voltak német nyelvből.
Itt az is baj, hogy itthon senki nem akar buszsofőr lenni. Ezelőtt évvel nem lehetett bekerülni a BKV-hoz. Most pedig senki nem akar oda menni. Szomorú :-( Érthető, a fizetés az alacsony.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!