Mit gondoltok arról, hogy középiskolában a történelem helyett (v. Mellett) politológiát tanuljanak a diákok?
Elárulom, hogy ha elkezdenél nekik politológiát tanítani, akkor ugyanúgy csak bemagolnák, de egy kukkot nem értenének belőle (persze, akit érdekel és fogékony, azt igen, de az osztály 80%-a csak ülne mint a kuka).
Megjegyzem, hogy a politológia egyébként nem is arról szól, amit a kérdésben megfogalmaztál, de mindegy...
A harmadik tévedésed pedig az, hogy a történelemnek arról kell szólni, hogy a gyerek tájékozott legyen a mai politikában. Ez tévedés, a történelemnek ugyanis arról kell szólni, hogy a gyerek ismerje meg a nemzet és a világ népeinek a múltját, hogy tájékozott legyen ezekben. Az csak az egyik következménye ennek, hogy a mai folyamatokat az illető tudja értelmezni, ehhez ugyanis a múlt ismerete támpontot ad. De a történelemoktatásnak nem ez a prioritása. És egyébként egy jó tanár tényleg képes arra, hogy akár a jakobinus diktatúrán, akár Mussolinin vagy akárkin keresztül bemutassa a diktatúra jellegzetességeit, mások elnyomását, a vélemény diktatúráját stb. És van olyan gyerek, aki fogékony erre és megérti, de a 80% ígyis-úgyis csak ül mint a kuka, leírja az évszámokat, érettségin meg visszaböfögi és kész.
Egyébként megjegyzem, hogy van társadalomismeret is, tehát a gyerekek megtanulják a jelen politikai rendszerek alapjait is az iskolában. Szóval amit kérdezel, az nem (vagy nem csak) a történelemoktatás feladata. És más tantárgyak, pl. az irodalom (bizonyos irodalmi művek kapcsán) is alkalmasak a demokráciára való nevelésre, a diktatúra-ellenesség, vagy magának a problémára való fogékonyságnak a kialakítására. Én pl. ha magyar tanár lennék, olvastatnám Ivan Gyenyiszovics egy napját (Szolzsenyicintől). Kb. 120 oldalas mű, tehát nem hosszú, és nagyon tanulságos a te kérdésed szempontjából. Vagy ilyen mű lenne még az 1984 is, amit szintén elolvastatnék, ha kifejezetten ilyen dolgokra akarnám a gyerekek érzékenységét kiélezni (a magyartanárnak ugyanis a tananyag 10%-át jogában áll saját magának meghatározni, "csak" a többi 90% van előírva kötelezően, hogy mi legyen).
nem olyanoknak való, akik ebből a megvilágosodást várják, szükséges hozzá egy bizonyos kritikus szemlélet, egyébként meg a bibliát is kezébe lehet nyomni, hogy "tessék! így lett a föld." földrajz helyett, és egy délután alatt le lehet tudni a 9.es földrajzot
semmi szükség azt oktatni, hogy a világ egy eredően szar hely, és innen már csak egy nagyon kis lépés, hogy reptiliánokban higyjen az emebr meg echelon tanu legyen
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!