Az általános iskolások miért nem tanulnak főzni, takarítani, gyerekre vigyázni, villanyt szerelni, autót szerelni, varrni, csekkeket fizetni?
Azért, mert pár megmondó ember kitalálja, hogy a mostani generáció nem ért semmihez, attól még nem lesz igaz. Az oktatás valóban nem a legjobb, de nem azért, mert nem tanulnak sütni az iskolában(elárulom még mindig van ilyen óra, szóval nem kell a mese a képzeletbeli világokról). Ráadásul így is legalább 8 órás tevékenység ma a diákoknak az iskola + még a házi feladat.
Egyébként, aki a régi generációk egyikéből szidja a mait, gondolkodjon el rajta, hogy az ő műve is, hogy ilyen lett.
A fogyasztói társadalomban sok mindent úgy terveznek meg, hogy amíg működik, addig jó. Egyszer csak beszarik, aztán anyagilag jobban megéri venni egy újat, mint a szereléssel vacakolni.
Ettől függetlenül tényleg vannak gondok az oktatási rendszerrel.
Két alapvető probléma:
1. az oktatási rendszerünk úgy szr, ahogy van;
2. az általad felsorolt dolgokat alapvetően a szülőknek kellene megtanítaniuk a gyereknek, de az iskolától várják el, az iskola viszont azt mondja, hogy majd a szülő elmagyarázza otthon, a gyerek meg marad középen minden ismeret nélkül.
Nekem még voltak technikaóráim, nem mondom, ott is alkottunk hülyeségeket, de legalább a fűrésszel megismerkedtünk, ha már villanykapcsolót bekötni nem tanultunk, pedig az is jó lett volna. Alsóban varrtunk egyszerűbb dolgokat, felsőben főztünk, háztartási kiadásokról beszéltünk, és esküszöm, mindösszes iskolaéveim leghasznosabb órái ezek voltak. Szükség lenne erre ma is, nem lehet mindent az automatizálásra fogni (azt már ne is említsük, mennyire életképes némelyik mai szülő, tőlük aztán várhatjuk, hogy gyakorlati ismeretekkel vértezzék fel a gyerekeiket). Viszont nem a már meglévő, így is irreális terhek mellé kell a gyerekek fejére pakolni ezt is; hanem az évtizedek óta elavult, felesleges elmélet helyett kell olyasmit tanítani, aminek tényleg hasznát fogják venni.
Na, én egész életemben olyan voltam, hogy nem kellett takarítanom, mosogatnom, pakolnom, egész nap a gép előtt ültem, csak érettségim van, és nem érzem hogy hátrányom lenne bármilyen téren.
-Főzni nem főzök, ha csak nem valami gyorsat, mert nem szeretek, de ez az én dolgom, amúgy meg nem egy bonyolult dolog.
-takarítást miért kéne oktatni? Fogd a rongyot, és töröld le a foltot, majd ezt 10x gyakorlatok, vagy mire gondolsz?
-gyerekekre vigyázni, na ne nevettess.
-eddig néhány égő kicserélésén kívül nem kellett semmit se csinálnom, bár te gondolom azt hiszed, hogy körbe körbe tekergetni egy villanykörtét oktatás nélkül elképzelhetetlen. A gépemet én szereltem össze, de arra mindenki képes ha elolvassa a használati utasítást, tök egyértelmű.
-nincs se autóm, se jogsim, nem is lesz egy ideig még, nincs rá szükségem.
-varrni, minek? soha nem volt még rá szükségem.
-csekket fizetni? Úgy érted fogni a pénzedet, és odaadni egy másik, illetékes embernek? Ez neked az, amit tanítanál? Ugye csak viccelsz. Neked ezt tanítani kellett? Biztos nem vagy egy kicsit "gyengébb"? (próbáltam szépen kifejezni)
Ja, emellett 2 éve gépész vagyok egy gyárban úgy, hogy semmi közöm se volt ehhez a szakmához soha, saját albérletem van, és jó fizetésem.
Azért ezt a „gyerekek nagy része analfabétaként kerül ki az iskolából” jó lenne végre kicsit kitörölni a köztudatból. Valóban vannak gyerekek, akikre a koszon kívül nem ragad semmi az iskolában, de ezért ne az oktatási rendszert tegyük felelőssé, ugyanis ők azok, akik másfajta rendszerben sem tanulnának meg olvasni. A régi rendszerben azt sem tudták, mi a diszlexia, buktattak és megbélyegeztek miatta, na, azok a gyerekek tényleg funkcionális analfabéták lettek. Ma már olyan szintű fejlesztést kapnak a hátrányos helyzetűek, hogy csak az nem tanul meg olvasni, aki nem akar, meg akinek a szülei is tesznek rá. És sajnos van ilyen.
Tény, hogy a követelményrendszert és az alaptantervet jó alaposan át kéne dolgozni. Gondolom kiderült, hogy pedagógus vagyok, ennek ellenére nem értem, miért fontosabb pl. a kovalens kötés (tegye föl a kezét, aki tudja, mi az), mint az, hogy melyik háztartási vegyszert nem öntjük össze melyikkel, és miért, meg hogy az olajat miért nem öntjük a lefolyóba (nyilván ez is szóba kerül órán, de dolgozatot általában nem ilyenekből kell írni.)
Főzni egyébként tanulnak, a varrás és a villanyszerelés legalapvetőbb ismereteit én is fontosnak tartanám, és ha az autószerelést nem is, de a KRESZT vizsgatárggyá tenném már általánosban. A „gyerekre vigyázást” valahogy nem érzem központi problémának, a gyermeklélektant és a gyereknevelés alapjait viszont valóban nem ártana tanítani (mondjuk középiskolában), könyvtárnyi irodalma van ugyanis, hogy a mégoly egyszerűtől a magasan kvalifikáltig, a magukat hibán felül állónak tartó szülők hogyan nyomorítják meg lelkileg a nekik kiszolgáltatott gyermeküket.
Nem az oktatási rendszer felelős minden az ifjúságot érintő problémáért, vegyük már tudomásul, hogy a szülő vállalta azt a gyereket, a közoktatás dolgozói valójában csak „futó habokra rajzolnak jeleket.”
Egyrészt a rengeteg felesleges óra miatt ez már nem fér bele az időbe. Másrészt vannak olyan dolgok, amiket a gyerek otthon, a családban is megtanulhat. Sőt, ott kell megtanulnia, nem az iskolában.
Példának okáért főzni meg lehet tanulni apukától-anyukától. Már ha van otthon olyan, aki főz, nem abból áll az élet, hogy a szülők hazaesnek a munkából, leroskadnak a TV vagy a számítógép elé, aztán mindenki egyen azt, amit a hűtőben talál, mer' apa-anya fáradt.
Takarítani sem nagy kunszt: utánozni kell, amit a szülők csinálnak, azt' jóvan. Ha nem takarítanak, az más kérdés. Tudom, elfáradtak a munkában. Értem én. De erre sem kell az iskolai tanórákat pazarolni, a portörlés, felmosás, ablaktisztítás és porszívózás nem agyműtét, könnyen el lehet sajátítani.
A villanyszerelés más sztori, de azt is meg lehet tanulni otthon olyan szinten, amennyire szükséges. Izzócsere, kapcsolócsere (előtte kattintsd le a kismegszakítót, fiam, mert marha nagyot üt a "kettőhúsz"), lefittyent villásdugó cseréje - ezt is meg tudja mutatni az ügyeskezű apuka, nagyapa vagy anyuka. Ha egyáltalán érdekli a dolog, nem úgy van vele, hogy amíg a TV működik és van sör, addig nem nyúlunk semmihez.
Anélkül, hogy kifejteném: az autószerelés és a varrás is ugyanígy működik. Ha otthon lát ilyet a gyerek, megtanulja, ha nem, nem. De azért, mert a szülőnek nincs ideje és/vagy kedve semmit sem tanítani a gyereknek (lásd: óvodába megérkező Tarzanka, aki talán szobatiszta, de mivel otthon soha, senki nem törődött vele, ezért önerőből csak üvölteni és törni-zúzni tud, ha tányérból kapja az ételt, azt meg nem ismeri fel), nem kell az iskolát tovább terhelni. Az iskola tanítson neki tudományt, a többit oldja meg a szülő.
A csekkbefizetés már határeset. Önmagában a csekkfizetés nem nagy ügy: odamész, odaadod, kifizeted, csókolom. De azt már lehetne tanítani a kölköknek, hogy más megoldások is léteznek, nem csak a sárga csekk. Kicsit több közgazdaságtan kellene az iskolákba, mert ezen a téren eléggé tájékozatlan a népesség. Na, látod, ez olyan dolog, amit az iskolának kell tanítania, apa-anya nem tudhatja, hogy működik egy devizahitel, az egyes megtakarítási formák pedig milyen kockázatot rejtenek. De főzni és takarítani ők is meg tudják tanítani a gyereket, ha kicsit is akarják.
Azt azért elárulhatná valaki, hogy egy csekk befizetésén mit kell tanulni
Azt, hogy még kitölteni sem tudja...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!