Miért nem teszi az állam olyan olcsóvá a vonatot, mint a Szocializmusban volt?
Akárhogy is nézzük, egy olyan ország sincsen, ahol a vasút egyszerre céljának megfelelően "utazást biztosít a népnek" és jövedelmező is.
Angliában, Németországban jövedelmező a vasút, de olyan drága, hogy az átlagember inkább autóba száll vagy magán mikrobuszba ül.
Ukrajnában, Oroszországban belátták, hogy nem lehet egyszerre jövedelmező és népet kiszolgáló vasútat működtetni, ezért nagyon olcsó, és tényleg bárki megfizetheti. Egyedül a Sapsan hipervonat Moszkva és Szentpétervár között hoz némi pénzt a konyhára.
Nem kéne nekünk is az orosz példát követni, hamár a mostani modell úgyis veszteséges, a nyugati pedig a gazdagok kiváltságává tenné a vasútat?
Szó sincs arról, hogy a gazdagok kiváltsága lenne a vasút. Ha egyedül utazol, akkor sokkal olcsóbb a mai magyar vasút, mint bármilyen más opció, kivéve a buszt. Ha családostul vagy cégesen utazol, akkor már jobban megéri a kocsi, de csak akkor ha hetente többször ki van használva.
A magyar vasút egyáltalán nem drága, szerintem ez az a szint, ami alá nem érdemes vinni, ugyanis a bérletek nagyon is olcsóak, de még a jegyek is. 100 kilométer oda vissza kb. 4000 forintból megvan, ez nem drága, bérlettel pedig még jobb az opció, hiszen ezt a 100 kilométert (aminél az emberek 99%-a jóval kevesebbet utazik napi szinten), diákként 7200 forintból, felnőttként pedig 72.000 forintból tudod havonta megtenni, amiből viszont csak 10.000-et kell neked fizetni, a többi a munkáltató költsége.
20 kilométere bérlet felnőtteknek is 15.000 alatt van. A legtöbben ilyet vásárolnak. Ebből kemény 2.000 forintot kell a dolgozónak kifizetni. Nehogy már egy ebéd ára vágjon földhöz havonta!
Tehát szerintem a magyar vasút _árára_ felesleges panaszkodni, épp elég olcsó így is. Inkább a minőség, főleg a késések az, ami miatt panaszkodni érdemes.
Budapesttől Záhonyba (csak, hogy egy hosszabb viszonylatott említsek) több, mint 5000 Ft a jegy, miért nem mondjuk 2000? És a szegényebb régiókban pl. SZ-SZ-B, B-A-Z, miért nem olcsóbb, mint GY-M-S-ben az osztrákoknál?
2000 Ft egy ebéd? Milyen ebéd, hízott libamáj tokaji aszúval? 600 Ft-ból simán megvan a reggeli, ebéd meg a vacsora is. Reggeli kifli kefírrel, Ebéd krumplifőzelék, Vacsora párizsis zsemle.
"Budapesttől Záhonyba (csak, hogy egy hosszabb viszonylatott említsek) több, mint 5000 Ft a jegy, miért nem mondjuk 2000? És a szegényebb régiókban pl. SZ-SZ-B, B-A-Z, miért nem olcsóbb, mint GY-M-S-ben az osztrákoknál? "
Azért nem olcsóbb, mert nem adják olcsóbban. Miért kellene szerinted ott olcsóbbnak lennie? A vonat ott is annyit fogyaszt. Ha mindent kevesebbért adnak, akkor sohasem lesz pénz ott. Budapest-Záhony egy hosszabb viszonylat. Ezért kerül többe, mint egy rövid viszonylat. Szerintem 5000 forint nem nagy ár, habár fél-egy órás késésekért én egy fillért nem adnék szívem szerint. Ilyen távon épeszű ember nem utazik napi rendszerességgel, ez senkit sem vág földhöz. 5000 forintot és nem sokallok egy ekkora távért. Ha 2000 forint lenne, akkor is nekem kéne megfizetni, mondjuk plusz pár százalék szja formájában. Cseberből vederbe, sajnos, nem szívatásból kérnek pénzt a vonatért, hanem mert valamiből üzemeltetni kell.
"2000 Ft egy ebéd? Milyen ebéd, hízott libamáj tokaji aszúval? 600 Ft-ból simán megvan a reggeli, ebéd meg a vacsora is. Reggeli kifli kefírrel, Ebéd krumplifőzelék, Vacsora párizsis zsemle."
Éttermi ebédre gondoltam, közepes alatti de nem filléres árú éttermekben ez egy normális ebéd ára.
Mellesleg:
kifli kefírrel: van benne némi kalória, de semmi egyéb hasznos tápérték
krumplifőzelék: puszta kalória, de semmi fehérje vagy egyéb hasznos tápanyag
párizsis zsemle: ez hulladék kategória, ilyet nem kéne enni.
600 forintból ennél jobb kaját is ki lehet hozni szerintem, de ugyanakkor nem gondolom, hogy ennyiből tartósan meg lehet élni. Szerintem ilyen étrenddel néhány hónap után érzi már az ember, hogy nagyon nincs formában, pár év után pedig rendesen megbetegszik. Szerintem fejeként legalább 1000 forintot kell kajára költeni, és kb. 600-at az egyéb létfenntartáshoz szükséges dolgokra. Szerintem ez a létminimum. 1600 forint / nap. Ennyiért én 20 évesen kemény egy órát dolgozom. A többit félre is lehet akár tenni.
"Budapesttől Záhonyba (csak, hogy egy hosszabb viszonylatott említsek) több, mint 5000 Ft a jegy, miért nem mondjuk 2000? És a szegényebb régiókban pl. SZ-SZ-B, B-A-Z, miért nem olcsóbb, mint GY-M-S-ben az osztrákoknál?"
Nem az árával van baj, hanem a szolgáltatás minőségével. Általában olyan borzasztó késések nem szoktak lenni a rövidebb távokon. Viszont az időjárás változást nagyon nem bírja. Olyankor szoktak eszetlen késések lenni.
Egy Budepest-Miskolc táv 3500 forint, IC-vel 4000 másodosztályon. Ez teljesen jó. És összehasonlítva, hogy milyen körülmények közt utazol IC-n és milyen egy átlag személy vagy gyorsvonat, megéri az a plusz 500 forint. Ha azt a komfort szintet a személy is, például a járműparkot lecserélnék Stadler FLIRT-ekre, amik nagyrészt az elővárosban és esetleg az ország nyugati felében közlekednek, Miskolc felé talán hetente egyet engednek el mutatóba, én tojnék rá, hogy bevezették a gyorsvonati pótjegyet és mosolyogva fizetnék ki érte a +10%-ot, mert minőséget kapok a pénzemért.
"2000 Ft egy ebéd? Milyen ebéd, hízott libamáj tokaji aszúval? 600 Ft-ból simán megvan a reggeli, ebéd meg a vacsora is. Reggeli kifli kefírrel, Ebéd krumplifőzelék, Vacsora párizsis zsemle."
Ez így eléggé igénytelen menü. Nagyon egyoldalú, a tápértéke gyakorlatilag nulla.
A kétezer egy kicsit túlzás egy ebédért, egy 32 centis pizza 1000-1600 között ingadozik, ugyanezen az áron mozog a többi főtt/sült étel, egy normális (nem mekis vagy hasonló) hamburger 5-600 forint körül mozog, nagyjából ennyiben van egy rendes gyros is. Az éttermeket, ahol enni szoktam, nem linkelem csak kérésre, nem akarom, hogy reklámnak nézzék a hozzászólásom és töröljék.
Reggeli: két zsemle + 15 deka felvágott ~180ft
Ebéd: Juhtúrós sztrapacska + fél liter ásványvíz ~1130ft Oroszkrém kocka 220ft
Vacsora: Mexikói hamburger (puffancs, hús, saláta, csípős mexikói saláta) 590ft 2dl Kinley 220Ft
Ez egy napra ~2340 és nem agonizálsz két hét múlva alultápláltság és vitaminhiány miatt.
"Ez így eléggé igénytelen menü. Nagyon egyoldalú, a tápértéke gyakorlatilag nulla.
A kétezer egy kicsit túlzás egy ebédért, egy 32 centis pizza 1000-1600 között ingadozik, ugyanezen az áron mozog a többi főtt/sült étel, egy normális (nem mekis vagy hasonló) hamburger 5-600 forint körül mozog, nagyjából ennyiben van egy rendes gyros is. Az éttermeket, ahol enni szoktam, nem linkelem csak kérésre, nem akarom, hogy reklámnak nézzék a hozzászólásom és töröljék.
Reggeli: két zsemle + 15 deka felvágott ~180ft
Ebéd: Juhtúrós sztrapacska + fél liter ásványvíz ~1130ft Oroszkrém kocka 220ft
Vacsora: Mexikói hamburger (puffancs, hús, saláta, csípős mexikói saláta) 590ft 2dl Kinley 220Ft
Ez egy napra ~2340 és nem agonizálsz két hét múlva alultápláltság és vitaminhiány miatt."
Egyetértek, szerintem is igénytelen a menü. De én pl. vegetáriánus vagyok, és 2340 forintból naponta úgy szoktam kihozni a kaját, hogy hetente többször is étteremben eszek. A vérképem, állóképességem tökéletes, bevitt kalória, tápanyag szinteket rendszeresen ellenőrzöm, és azok is mind rendben vannak. Amikor van időm rendszeresen főzni, akkor 1600 forintból lazán kihozom, általában jó minőségű hozzávalók felhasználásával. Tehát lehet még a 2340 forinton spórolni.
A vasút olcsósága sok dologtól is függ.
Ugyebár a vonat, vagy dízelolajjal vagy villamosenergiával üzemel.
Oroszország dugig van olajjal, így ez elég olcsó náluk, ezentúl az áramot is olcsón előállítják azzal a sok atomerőművel, meg tele vannak uránnal.
Németországban nyereséges a DB, úgy tudom.
De ott nagy a népsűrűség , nagyok a távolságok is.A vonatok átlagban 85 százalékos kihasználtságúak Németországban.
Magyarországon valamivel kevesebb, egyrészt sok helyen nagyon alacsony a pályasebesség és nem sokkal rövidebb az út, mint busszal vagy kocsival.
Másrészt , a járműpark nagy része korszerűtlen, elavult.
Úgy összességében a MÁV-nak bőven van mit javítania a szolgáltatásán.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!