A BKV, MÁV és egyéb állami cégek hogy tudtak ekkora adósságot felhalmozni?
Nagyon jó a kérdés, remélem nem haragszol, ha marxista gazdaságpolitikai szemmel elemzem röviden a dolgot. Nem kell előítéletesnek lenni, csak gondold át, igazunk van-e.
Vannak vállalatok... nagyrészt a gazdaságunk a szocializmusban épült ki a mai formájára. Előtte is voltak persze világhírű vállalatok, de koránt sem volt olyan technikai fejlettség, gépesítés, villamosítás, mint a szocializmus alatt. Szóval volt egy hatalmas állami mezőgazdaság-ipar-és egyéb ágazatok, beleértve oktatást, egészségügyet, tömegközlekedést.
Nos, ezeket az ágazatok két részre feloszthatjuk:
-vannak a jól jövedelmező ágak, amiből kőkemény profitra lehet szert tenni.
-és vannak ágazatok, amelyek alapban veszteségesek, nem termelnek profitot, csak nyelik a pénzt. Ilyen az egészségügy, oktatás és a kérdésben említett tömegközlekedés. EZ utóbbiak veszteségét az előbbiek nyereségéből fedezik. Tehát a gyár sok jót termel, azt eladják, a pénz egy részéből pedig működik az állami/önkormányzati kórház.
A monopolkapitalizmus pedig úgy működik, hogy a nagytőkét kiszolgáló kormányzatok magánkézbe adnak bizonyos vállalatokat. Nyilván ezek a jól jövedelmezőek lesznek, értelemszerűen a vacak vállalatok és ágazatok senkinek sem kellenek. A tömegközlekedés így a 89-es jobboldali rendszerváltás után nem került a nagytőkések kezébe. Más gyárak viszont igen, és innentől kezdve az államnak megszűnt a bevételi forrása, amivel finanszírozhatnák.
Mellesleg a tömegközlekedés világszerte veszteséges, még a legfejlettebb országokban is. Egyszerűen ilyenek az árak. Meg kell venni a metrót, a járműparkot, a benzint, az utakat, vasutakat, kellenek hidak, irdatlan mennyiségű dolgozó, stb... Azonban egy ország sem működhet tömegközlekedés nélkül, mert akkor a munkás nem juthatna el a kapitalisták gyáraiba, hogy ott kizsákmányolják őket.
Hát először is a BKV nem a fizetésekhez képest a legdrágább, hanem abszolút a legdrágább. Nyugati nagyvárosokban 1-1,20 EUR között van egy vonaljegy, de az jó 75-90 percig. Olyan sehol a világon nincs, hogy utazok 3-4 km-t egy átszállással 640 Ft-ért.
És hogy halmozták fel? Nyilván a rossz, felelőtlen finanszírozás és gazdálkodás miatt. Ugye te is hallottad azt az eufemisztikus kifejezést, hogy Magyarországon "nincs megoldva" a pártfinanszírozás. Hát innen megoldják. Ezek az önkormányzati és állami cégek hatalmas kifizetőhelyek, ahonnan a pártok és a pártok emberei lopják ki a pénzt kamu megrendelésekkel, túlárazott szállításokkal, agyonfizetett haverok felesleges alkalmazásával stb. Itt a közlekedési cég csak egy önmagában elhanyagolható fedőszervezet, a lényeg a mögötte levő intézményesített lopás.
Mindkét cégnél rengeteg a nagyfőnök. A BKV-nál eddig nem volt elég,tavaly kinevezték Orbán 26 éves unokaöccsét igazgatónak.
A MÁV-ot pedig privatizáció címén szétszedték kis ZRT-re,KFT-kre. Velejárt mindenütt a vezérigazgató,helyettese, igazgatók és a hozzátartozó adminisztratív stáb.
Ha valaki nem felelt meg a helyén,az eltávozott,hatalmas végkielégítést felvéve. Egy időben a MÁV-nál félévenként változtak a nagyfőnökök.
Ezért nem jut az alapvető dolgokra pénz.
Szerintem se feltétlen a végkielégítések miatt veszteségesek vállatok. persze nagy részbe ez is benne van. Csak lassan újítani kéne járműparkokat arra hogy lesz pénz??
azért 20-30éves buszok és vonatok járkálnak ami nem túl biztonságos. Ráadásul ha egy járművön a féknem jó akkor 50-100utas élete is veszélybe forog.
Mondjuk a világon mindenhol veszteséges a tömegközlekedés.
A bérlet ára 1/3, az önkormányzat 1/3át és az állam 1/3 részét fedezi a kiadásoknak.
De szerintem tényleg tulzás hogy egy jegy 500forint körül mozog és akkor csak 1járaton tudom használni . Új rendszer kéne és akkor lehet többen váltanának jegyet és több pénz folyna be.
Illetve szerintem hozzá kéne nyúlni a nyugdíjasok ingyen utazásához is. (csak ahhoz az állam nem mert a nyugdíjasok szavazatát nem akarja elveszteni)
"Új rendszer kéne és akkor lehet többen váltanának jegyet és több pénz folyna be. "
Biztos vagy benne? Az ingyennél nincsen olcsóbb. Az emberek fejében már elég rég megvan, hogy békávéért nem fizetünk, mert az jár. Ezen a mocskos mentalitáson nem változtat semmilyen új rendszer. Ne csodálkozzunk, hogy vezetőink ott lopnak és csalnak, ahol tudnak, amikor mindenki ezt csinálja, csak más-más nagyságrendben. A politikusok is közülünk kerülnek ki. Itt maximum akkor lesz pozitív változás, ha felnő egy új generáció, de talán akkor sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!