Szakdogát írok a véleményetekre lennék kíváncsi, miért tartanak itt a magyar önkormányzatok, hogy lassan kötelező feladataikat sem képesek ellátni?
A feladataikhoz képest alulfinanszírozottak az önkormányzatok.
Amúgy elég megdöbbentő, hogy valaki egy szakdolgozathoz(!) a gyk-n gyűjt ötleteket.
többnyire anyagilag szívatják meg őket. főleg az ellenzéki és független önkormányzatokat.
haverom egy kisebb (független) városban vezető köztisztviselő. Mindig meséli, hogy nem tudja elérni a felettes szerveket, akik leszarják őket, mindig késnek mindennel, főleg pénzekkel. Jah és persze a kormánynak és a hozzá közeli szerveknek szabad jogsértéseket elkövetni, ahogy meséli mindig, a törvényjavaslatok is hemzsegnek a hibáktól)
Plusz kaptak már egy forró drótot is az egyik felettes helyről valami ismerőstől, hogy a város "fekete listán" van.
Azt hiszem akkor az árvízzel kapcsolatos pénzek voltak függőben. Volt egy olyan gyanú, hogy hiába küldték e-mailben, faxon, stb az anyagot át amit kellett, direkt nem érkezett meg. A végén valahogy mégis összejött.
Volt még egy izgalmas dolog. Van egy számítógépes program amit az önkormányzatok használnak. Valami lakcím nyilvántartó, statisztika készítő vagy mi. Ezt vezetni, ezeket az adatokat, kötelező minden hivatalnak. Tehát kötelező jelleggel használják a programot.
Ingyenes volt.
Nemrég tették fizetőssé. Évente nem tudom hány százezer Ft-ért, plusz havonta valami 30e Ft support.
Egy olyan cégé a program aki hosszú évek óta ezt csinálja. Kormányközeli nyilván. Mostantól éves szinten erre kell költeni százezreket, mert kötelező.
Állítólag kisebb városokban ahol képtelenek ezt megfizetni, ott visszaálltak a papír alapú rendszerre. Nem is tudom minek hívják ezt, akta, vagy a franc tudja. Tehát visszaestek 10 évet a fejlődésben, mert valami nagyokos kitalálta és engedélyezte, hogy ez is legyen fizetős és kötelező persze.
ez pár apróság. a jéghegy csúcsa.
mielőtt valaki leugatna, hogy nem hiszi el amit írtam, az tök fölösen teszi. nem érdekel, hogy elhiszitek e vagy sem, csak a kérdésre válaszoltam.
Az önkormányzatok bevételeinek csökkenésének okait kellene alaposabban körülírni. Régebben kaptak az államtól mindenféle pénzeket, amik mára már elapadtak. Az önkormányzatok pénzei azért csappantak meg, mert nagyon sok vállalkozás tönkrement, és nincs aki befizetné az adókat. Ha nincs bevétel, nem lehet kiadni se.
A rossz önkormányzati gazdálkodás, a pazarlás is vétkes lehet a dologban. A világgazdasági helyzet is begyűrűzik, mert többe kerül a benzin, a hitel, a forint kevesebbet ér.
Miközben alig csordogál a bevétel, fenn kellene tartani az iskolát, az óvodát, az utakat karbantartani, az eü.intézményeket, stb. De miből?
Mert sokszor nem hozzáértők ülnek a fontos székekben, állandó a viszálykodás a dolgozók között (takarítótól kezdve a gyűlési tagokig).
Az emberekkel a hivatalnokok gyakran félvállról beszélnek, lekezelőek. Az ügyintézés bizonyos esetekben túl bonyolult, küldözgetnek ide-oda, és sok idő telik el, mire egyáltalán v.milyen eredmény szüleik, ha születik.
A 2 legfontosabb!
A nöbekvő hatáskör és a feladatok mellé, egyre kevesebb finanszírozás. Az Eu s beruházások tettek be a legjobban.
Hiszen az építésre megkapták a támogatásoka, de a folyókiadásokra és üzemeltetésekre már csak részben.
Ebből és erre jön a hitel.
A mi községünk 1000 fő alatti lakosság létszámú. (910-920-an laknak itt)
A polgármesteri hivatalban a polgármesteren és a körjegyzőn kívül (kötelező a körjegyzőség) bent az irodában "dolgoznak" 8-an. Ezen kívül az önkormányzat alkalmazásában van 3 takarítónő (pmh, iskola, óvoda, kultúrház, orvosi rendelő takarítása), 1 karbantartó, 2 egyéb besorolású alkalmazott (közmunkások irányítója és egyéb fizikai munkakörös); 1 kultúros, 1 könyvtáros. Ezek, akik hirtelen eszembe jutottak. Ja, és egy mindenféle ügyintéző: a vezeti a falubuszt.
Az iskola körzetesítve van: felső tagozat nincs helyben, az alsó tagozatban összesen 10 gyerek van, 4 osztály van, 4 tanító nénivel, az egyik osztályban 2, egy másik osztályban 1(!) gyerek van. Az anyaiskola 2 pedagógus fizetését állja. A 2 és az 1 fős osztályok tanító nénijét a helyi önkormányzat alkalmazza és fizeti. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az 1 fős osztály is 2 fős osztálylétszámmal indult, de az egyik gyereket év közben átvitték a szomszéd község iskolájába a szülei (nem a körzeti iskolába)
Az egyház támogatásaként a templom áramszámláját az önkormányzat fizeti, valamint a közelmúltig az éjszakai kivilágítását is fedezte.
A helyi lakosok által szervezett klub ingyenesen veheti igénybe a község által fenntartott kultúrhelyiséget mind a hetenkénti összejöveteleikre, mind az általuk tartott összejövetelekre (bál, névnap, stb) A felmerülő takarítási költségeket, áram és vízdíjat a község pénzéből fedezik. Plusz ha utaznak valahova, az önkormányzat kisbusza ingyenesen szállítja őket.
Természetesen ugyanez a szolgáltatás a helyi focicsapatoknak (felnőtt és ifjúsági) is jár.
Most ott tart az önkormányzat, hogy jelentős hátraléka keletkezett a szolgáltatók felé.
Az összes spórolás abban nyilvánul meg, hogy lekapcsolták a templom éjszakai kivilágítását.
És még lenne jó néhány "kapargatni való" az önkormányzatnál.
Valóban csökkenek a bevételeik, de a gazdálkodásuk egyáltalán nem ésszerű, enyhén szólva pazarló.
Tegnap 13:36-os válaszolónak: "Az állam túl sok kötelező feladattal látja el az önkormányzatokat, amikre nem ad elegendő anyagi fedezetet. Lásd: pl. közmunka. Bérrel és járulékokkal rengetegbe kerül foglalkoztatni a segélyen élőket (olcsóbb a segélyezés az önkormányzatnak, mint a munka)."
Részint idén már nem kötelező közmunkában foglalkoztatni a segélyezetteket az önkormányzatoknak.
Másrészt a BPJ többe kerül az önkormányzatnak, mint a közcélú foglalkoztatott:
"A bérpótló juttatás összege: a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összege. Az önkormányzatok önrésze a bérpótló juttatás összegének 20%-a.
Támogatásként a közfoglalkoztatottak munkabére és járulékai, valamint a dologi kiadásokkal bővített – személyenként összeszámítható módon a munkaszerződések időtartamával arányos – évente központilag megállapított összeg 95%-a igényelhető. A pályázónak 5 % os önrészt kell biztosítania."
A BPJ után személyenként havi 5700 Ft-ot fizet az önkormányzat, a közcélúak után (bér + járulék figyelembe vételével) nem egészen havi 2500 Ft-ot.
Arról már nem is beszélve, hogy az önkormányzat az általa fizetendő 5700 Ft-ért semmit nem kap; viszont a 2500 Ft-ba kerülő közmunkás dolgozik az önkormányzatnak.
Csak a pályáztatási rendszer miatt most már nem lehet akármennyi közmunkást foglalkoztatni. Mondjuk, így lecsökkent a "papír alapú" közmunkások száma is.
Egyszerű.Mint az ország.Több a kiadás mint a bevétel.
Nincs számottevő termelő üzem,ezálltal nincs foglalkoztatottság, nincs iparűzési adó, viszont van munkanélküli,segélyezés,unatkozó emberek,vandálkodás, bűnözés.
Az állam több feladatot ró az önkormányzatokra mint amit a bevételeik után el tudnak látni. Nő az emberek igénye az élhető, modern környezetre, de ez pénzbe kerül.
A bevételi források apadnak(iparűzési adó, idegenforgalmi adó, gépjármű illetékek, stb)
Kiadás egyre több és egyre drágább.(alkalmazottak fizetése,iskolák, óvodák utak,közbiztonság fenntartása stb)
Ja és a politikai pártok állandó ellenségeskedése és csatározása.Nehogy megszavazzuk, még akkor sem ha jó, mert nem a mi pártunk találta ki.
Az önkormányzatokat (kisvárosok,falvak) az elöregedés és a z elvándorlás egyre csökkenti, a nagyvárosokat meg a folyamatos betelepülés miatt ellepik a munkanélküliek, segélyen élők, vagy a máról holnapra élő bérrabszolgák.
A nagy munkanélküliség lenyomja a béreket ezért a dolgozó emberek sem élnek meg, nincs vásárlóképes réteg, nincs igény a szolgáltatásokra.Az olcsó külföldi árukat veszik. A városokba befolyt pénz nem a városokban hasznosul hanem külföldre vándorol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!