Miért olyan sok a korlátolt tanár/tanító a magyar iskolákban?
Van benne igazság, DE!
A sikeres bolodguláshoz és az élet értelmes, tartalmas leéléséhez önmagában nem elég az anyanyelved művelése és ápolása. Ez a mondat ha jól sejtem, nem egy matematika tarnártól hangzott el, inkább valamelyik irodalom tanártól, akinek szent meggyőződése, hogy az ő tárgya a világ legfontosabb dolga és ha sikerül megírni azt a k+ irodalomtémázárót csillagos ötösre, mert a tanuló jól felkészült abból, mire gondolt a koltő és hogy melyik évben rúgták ki x egyetem y karáról, akkor ő majd értelmes ember lesz és sokra viszi, nem szavaz le mondjuk 3 zsák krumpliért valamelyik aktuális pártra.
Hát szerintem meg nem ezen múlik. A helyesírás és a fogalmazási készség egy nagyon hasznos skill, de a műveltség és az értelem közötti összefüggés nagyon áttételes, nem minden esetben fedik teljesen egymást. A megélhetésről nem is beszélve.
Kérdező, nem ártana ELŐBB utána kérdezni/nézni a döntések pedagógiai okának és utána hisztizni, ha még mindig okot találsz rá.
1. "Először magyarul tanuljon meg a gyerek"
rengetegen kutatták, vizsgálták azt, hogy milyen életkorban érdemes más nyelvet tanulnia először a gyereknek. Az eredmény az, hogy ez attól függ milyen környezetben és és ki tanítja rá. Ahol a szülő vagy nagyszülő az aki másik nyelvre tanítja akinek ez az anyanyelve vagy pl. másik országban él és ott olyanoktól tanulhat akik szintén anyanyelven beszélik a nyelvet, az egészen kisbaba kortól jó. Akkor talán kicsit később kezd beszélni a gyerek, de mindkét nyelvet jól tudja majd használni és számára is jó lesz. Iskolában, óvodában azonban beíratni egy pár órás foglalkozásra nem érdemes amíg a saját nyelvét nem tudja megfelelően használni. Az csak időtöltés.
Ahogyan ha erőlteti a szülő és a tanult nyelven próbál a gyerekével beszélni az anyanyelve helyett akkor kifejezetten árt vele. Mivel ha nem anyanyelve az a nyelv akkor szűkült a kifejezésmódja, kisebb a szókincse és a gyermek idegi kapcsolatai az agyában nem megfelelően fejlődnek, alakulnak.
A nyelv és a szókincs, a helyes mondatalkotás azért fontos, mert ez leképezése a gondolatainknak. Ha nem tudsz valamit elmondani mert nincsenek rá szavaid akkor gondolkodni sem tudsz róla. A magyar nyelv kifejezetten nehéz, összetett és bonyolult nyelv, sokan ezt is belesorolják abba, hogy miért van annyi kreatív és nagy tudású magyar kutató, ember a világban. Vizsgálták az agyi működéseket és tényleg eltérően működik kissé az agya a más anyanyelvű embereknek, másképp alakultak ki az idegi kapcsolatok. Ezért is van az, hogy válaszolni kell a kisbabának a jelekre amiket ad, még ha az csak sírás is, mert a visszajelzéstől fejlődik az idegrendszere és a kommunikáció szó szerint az agy fejlesztője.
Ha megnéznéd azt, hogy kisgyerekek között kiknél sikeresebb egy idegen nyelv oktatása akkor azt látnád, hogy azoknál akik az anyanyelvüket már előtte is megfelelően művelték. Mert előbb ki kell alakuljon a megfelelő nyelvi készsége és utána tudja ezt egy idegen nyelv elsajátítására is használni. És itt megint a nyelvórákról van szó, nem arról, hogy a szülei átköltöznek Bécsbe és onnantól német iskolába jár, mert az megint a német nyelvet körülötte beszélőknek, az őt tanítóknak az anyanyelve.
2. "Ha angolul eltudsz vezetni felnőtték egy céget nagyon lesz@rja mindenki hogy azt a pontot jó helyre raktad-e a magyar mondatban... "
Pont nem sz@rják le, csak nem mondják a szemedbe. Kevered az iskolai oktatást azzal, hogy konyhanyelven elboldogulsz-e az angollal, ami egy közvetítő nyelv. Igen, mindenkinek kellene valami minimális szinten tudnia angolul, és aki más országokkal is kapcsolatot akar ennek meg jobban. De mi köze ennek ahhoz, hogy 3. osztályban megbukik-e a gyerek írásból? Semmi! Ugyanígy szüksége van mindenkinek közlekedési vagy pénzügyi ismeretekre is, de akkor is meg fog bukni a 3. osztályos írásból ha nem tud írni, hiába ismeri a KRESZ-t vagy érti mi az a kölcsön.
3. "De kisgyereket meg lehet tanítani hogy a j meg az ly a fontos és nem az hogy legyenek ötleteid."
A ly és j számomra is mai napig mumus, lazán leírom, hogy "malyd" néha fel se tűnik. De ez csak 1 része az oktatásnak és ettől még kitűnő voltam alsóban, jó eredményeim voltak végig, két diplomát szereztem - mert nem ezen múlt. Erre ott van a szótár vagy a net és meg lehet nézni, hogy mivel kell írni. Ahogy alsóban amikor ez volt a feladat akkor be is tudtam magolni, hogy melyik szót melyikkel kell írni, csak nem maradt meg. Ez pont olyan buta kiragadása egy dolognak, mint pl. amikor kémiából mindenki a kovalens kötéssel jön, hogy soha életében nincs szüksége arra, hogy tudja, mi az. És? Lesz akinek meg szüksége lesz rá, ezért nevezik általános iskolának, mert általánosan tanulnak ismereteket a gyerekek, hogy később mindenki a maga szakirányában tudjon tovább menni ahol esetleg már nem tanul róla - vagy főképpen azt tanulja.
4. "Beszélj angolúul stb. Csodálkozunk hogy összeszerelő ország leszünk?"
Újabb ostobaság. Az angolok hány nyelvet beszélnek? Aki beszél angolul az honnan veszed, hogy ért ezen kívül bármihez? Attól mert nem beszél angolul, lehet hogy beszél másik 10 nyelven. Nem vagyunk összeszerelő ország, igen szánalmas ezzel erőlködni, mikor ugyanolyan cégek vannak nálunk, mint minden más országban. Ez is csak azt mutatja meg, hogy TE vagy itt akinek igencsak hézagos a tudása.
Kérdező: neked a cégen belül mekkora fontossággal bír a kommunikáció? Mekkora a jelentősége ezen belül annak, hogy egy közös nyelvet mindannyian jó beszéljetek? Ha jól sejtem elég fontos, és kell a közös nyelv. És azt jól kell beszélnie mindenkinek, hogy ne legyenek félreértések, fontos, hogy jól beszéljen mindenki. Enélkül kétlem, hogy olyan a céged, ami "egész jól megy".
Nos: az iskola ugyanilyen. Ahhoz, hogy a gyerekek egymással és a tanárral kommunikálni tujdanak, és minden alatt ugyanazt értsék szükséges a közös nyelv. Ha tetszik, ha nem, Magyarországon egyelőre ez a nyelv a magyar, és nem az angol, nem a német, nem a héber, nem az orosz, nem az arab, nem a kínai, nem más. A magyar nem egy könnyű nyelv, ez tény, de ez van, ezt kell megtanulni. Aki erre képes, annak utána minden más könnyebb lesz.
Még egy dolgot. Nem rég volt gimis osztálytalálkozóm. Nem azok vitték sokra, akiket rendszeresen kitüntetek, akik a pedagógusok mutogatták hogy ő Kaziczy szépirodalmi versenyt nyert. Volt akit meg is buktattak matekból, és most egy nagy autóipari beszállitó céget vezet.
Ennyit a modern pedagógiáról.
Persze, ilyen téren megbukott a magyar oktatás, de azt eddig is tudtuk, hogy vannak vele problémák.
Ettől függetlenül egy alap igényszintnek meg kellene lennie bennünk az anyanyelvünkkel kapcsolatban. Pl alapnak kéne lennie, hogy nem írok olyat, hogy 8-al, 3-al, 20-al, amit egyre többször látok, csak hogy -al/-el rag nem létezik, és nem is úgy mondjuk, hogy nyolcal, háromal, húszal. Az ha valaki néha vét egy-egy hibát, hát most jó, emberek vagyunk, de egy normális igényszint legyen már... Olyan, mintha penészes lakásban laknál, vagy hetente fürdenél, havonta mosnál hajat, fél évig nem mosnál lepedőt, ezek is visszataszítóak, ahogy az is, ha valaki nem képes helyesen beszélni az anyanyelvét.
"Ja és még valami a világ legrondábban író emberei az orvosok... Őket tutira 1-es kapnának általánosban külalakra..."
Ők nem neked írnak, hanem egymásnak. Egymás írását pedig megértik. Tehát a kommunikációjuk egymás közt megfelelő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!