Mi lesz az itteni akkugyárakkal ha mégsem lesz szükség annyi akkumulátorra?
Pár éve még az volt a terv hogy 10 év alatt óriásit nő az elektromos autók piaca és szükség lesz akkumulátor gyárakra. Tavaly év végén viszont jött a feketeleves hogy már egyre többen állnak el az elektromos autók vásárlásától és erősen visszaesett a kereslet, annyira hogy már a gyártók is stratégiát váltanak a teljes elektromos átállás helyett. A villanyautós fórumok eddig forgatták a számokat-statisztikákat hogy de hát nem is esett vissza a kereslet csak ez csak az, viszont a múlt héten már ilyen fórumon is láttam olyan cikket ahol azt taglalják hogy a társadalomnak mégsem kellenek.
Ha ez így folytatódik, mi lesz az itteni akkugyárakkal? Illetve a befektetett pénz miből térül meg, miből fizetjük vissza a hiteleket?
"amivel a légkörből kivont sén-dioxidból gyártanak szintetikus üzemanyagot."
Ez lesz az évszázad faxsága, a XXI. századi vízzel hajtott autó.
A Fizikának annyi köze van hozzá, hogy a fizika írja le a világegyetem működését és ebből lehet levezetni a megvalósíthatóságot.
Az üzemanyag égése baromi egyszerű, ha tiszta anyagról beszélünk:
szénhidrogén( járművek esetében egyszerűsítsünk és legyen tiszta izooktán)+ sok O2 >> sok CO2+H2O+energia
Ha sikerül létrehozni valami 100% hatásfokú csodadobozt ami ezt a hármat visszaalakítja szénhidrogénnél és oxigénné akkor csak az égetés során kinyert energiát kell befektetni, a gond az hogy ilyet nem lehetséges létrehozni.
A levegő szén-dioxidjának kivonása energiaigénye, a víz bontása energiaigényes, ezek vegyítése és valami reakcióláncon végigverni az anyagot energiaigényes. Fogalmam sincs hogyan és mivel kisérleteznek, de nem lepne meg, hogy ha a kinyert energia dupláját vagy tripláját is bele kellene feccölni, hogy létrehozzuk a levegő szén-dioxidjából a szintetikus üzemanyagot/izooktánt. Ezért fontos a fizika mert ez megszabja a kereteidet.
Tudom az eletronikai és a termodinamikus munkát nem lehet mixelni,de ha utánaszámolsz a benzinmotor hatásfokával, a benzin sűrűségével és mondjuk 6 literes fogyasztással akkor közel akkora hatótáv jön ki, mint a Tesla esetében. Ezért is mertem mixelni őket ezért most csalok: a benzin fűtőértéke ( az égéshője több ) 11,9kWh/kg míg a Teslák nagyobb akkuja 102kWh. Egy Tesla teljes feltöltése egyenértékű 8,6kg benzin tökéletes elégetésével. Ha a szintetikus benzin előállítása kétszer annyi energiát igényel, mint az elégetése akkor 8,6kg benzin előállításához annyi energia kell amennyiből feltöltesz két Teslát, rosszabb esetben 3-at, viszont a hatásfok különbségek miatt az így előállított 11,5 liter benya elég mondjuk 200km-re, míg a három Tesla töltés 1600-1700km. Ha a napelemmel előállított X mennyíségű áramot beletöltöd Teslákba akkor ugyanannyi áramból 7-8-szor annyit tudsz kocsikázni és ez különbség rettenetesen nagy, még akkor is ha sikerült valami übercsúcstechnikával levinni 3-4-szeresre. Árban sehogy nem éri meg, ezt nem tudod kihozni úgy, hogy jó legyen. Olyan sok a veszteség az előállításon, hogy nem éri meg foglalkozni vele. Ha csak azt veszed alapul, hogy a villanymotor hatásfoka 90+%, a benzinmotoré pedig alig 35% akkor te magad is hamar belátod, hogy tök hülyeség szintetikus üzemanyag előállítására pocsékolni az áramot...
Van a dolognak egy másik aspektusa is. Közvetve vagy közvetlenül de minden munka vagy energiafelszabadulás hő formájában végződik. Ha elégetsz egy egységnyi benzint akkor felszabadul az ahhoz tartozó hőmennyiség. Ha elkezdesz szintetikus benzint gyártani és azt el is égeted akkor rosszabb esetben felszabadul az egységnyi hő elégetéskor plusz ezen felül ennek a két-háromszoroság ellövöd előállításkor. A globális felmelegedés egyik oka, hogy a földön csökken annak a felületnek a mérete, ami visszaveri a napfényt ( aztán ezt négyzetre emeljük az üvegház hatású gázokkal). Gondolj bele abba, hogy minden egyes egységnyi közlekedésben elfüstölt energiamennyiség előállításához annak a dupláját vagy a tripláját nyeleted el napfényből. Bazz, hát az ittmarad a földön veszteséghő formájában, az nem fog kisugárzódni a világűrbe. Ha napenergiából akarod előállítani a jövő üzemanyagát, akkor brutálisan megnöveled a Föld felületén elnyeletett napenergiát,gyakorlatilag felfűtöd vele a bolygót. Ha ezt globálisan akarod csinálni akkor inkább égess kőolajat, még az is kevésbé pusztít :D
(ez nem összekverendő a napenergia vs szén/földgáz/egyéb fosszilis energiahordozó a villamosenergia termélsben témával,a hatásfokkülönbségek ott is hasonlóak, de ott ez előny a napenergia számára)
Van egy rossz hírem: ez biztosan soha nem lesz gazdaságos, nem tud gazdaságos lenni, a fizika által meghatározott keretek között matematikailag nem tud gazdaságos lenni. Teljesen kizárt.
Írom mindezt úgy, hogy én hányok ettől az elektromos és hibrid hypetól, a hátam közepére sem kívánom ezeket, de sajnos sok esetben a számok ezeknek az oldalán állnak.
#19 „....valamelyik kommunista ország tulajdonába kerül”
Úristen, Észak-Koreáé lesz ???
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!