Fekete, fehér, szürke?
Pl. nem a gazdagok személyi jövedelemadóját kellett volna csökkentni,mert ebből nem lesz új munkahely. A vállalkozók által fizetett járulékokat kellett volna jelentősen csökkenteni.
Olyan adó és pénzügyi rendszert,amelyben lehetetlen lenne az adócsalás bármilyen formája.
Természetesen megfelelő piacok is kellenének.
A feketemunka fehérítéséhez jó irányba halad most a kormány, de hozzá kell tenni, hogy már az előző(ek) is tettek hozzá. Úgy tudsz fehéríteni, hogy adót csökkentesz, és közben a feketemunka büntetését megemeled. Persze ettől még nem feltétlen lesz nyereséges az adott munka, az persze más kérdés. De ha például 100Ft az adó havonta, és 100Ft a büntetés mondjuk 2 évente, akkor hülye leszek bejelenteni az alkalmazottamat. Ha 90Ft az adó havonta és 1000Ft a büntetés kéthavonta a szigorúbb ellenőrzés miatt, akkor már sokkal inkább elgondolkodik az ember a legalizáláson. Ebből a Fidesz az adót csökkentette némileg, az MSZP pedig emelte a büntetéseket és némileg szigorított az ellenőrzésen.
A termék nyereségessége egy más kérdés. Valószinűleg a legálisan dolgoztató vállalkozás árban semmiképp sem tud lépést tartani a feketén dolgoztatókkal szemben (amíg nincs rendszeres büntetés), illetve a külföldi termelőkkel szemben. Sajnos Magyarországon a vásárlók elsődleges szempontja az ár, a minőség és a származás másodlagos dolog. Meg tudom őket érteni, hogy rövidtávon ez jó, mert sokan sajnos képtelenek 10Ft-tal többet kiadni 1l tejért, de hosszútávon csak rontanak a helyzeten. AZ EU nem támogatja az olyan törvények létrehozását, hogy a hazai áru előnyben részesüljön. Pedig a nehéz gazdasági helyzetben lévő országok helyzetén sokat tudna javítani (hozzáteszem: hosszútávon) például egy olyan törvény, hogy az áruházak/boltok kínálatában legalább 70%-ban magyar termékeknek kell lenniük. Ha áruházaknél nem is, legalább a közbeszerzéseknél lehetne magasabb súlyt helyezni a magyar gyártású termékekre. Van olyan ország, ahol közbeszerzéseknél ha az ár a döntő tényező, akkor az ottani termék 10% árelőnnyel indul! Tehát valószinűleg nem verné le például a Kika a korábbi asztalos válaszoló munkáját egy közebeszerzésnél.
Hogy egy munkahely mikor hozza vissza az árát? Itt az államra gondolsz, ugye? Támogatni kell és érdemes a betelepülő multikat. Ha tetszik, ha nem, sajnos így van. Hiába viszi ki a nyereséget, hiába dolgoztat rabszolgaként, hiába nem vagy alig adózik, megéri. Hosszútávon megéri... Ugyanis munkát ad az embereknek. Csökkenti a munkanélküliséget, így csökkenti az állam kiadásait. Persze van egy egyensúly valahol. Ha egy munkahely 1milliárdba kerül, az gyakorlatilag sosem térül meg. Ha 1millióba, akkor belátható időn belül megtérül az államnak: annak az embernek nem kell segélyt fizetni, illetve ha csak minimálbéren is van máris befizetője az adókasszának. A fogyasztási adókról nem is beszélve, hogy azért a ~30ezres segély 25%-a helyett a ~60ezer 25%-a lesz az ÁFA-bevétel. Tehát nagyon durván számolva 22500Ft kiadásból 15+13+19=47000Ft bevétel lett (60e ÁFÁja, minimálbérből levont járulékok, TB), vagyis havi 70e. A fenti 1millióval számolva alig 1 év alatt térül meg. Szép és jól hangzik a Jobbik "takarodjanak a multik" szövege, sokmindenben egyetértek a Jobbikkal de ebben nem teljesen. Viszont lehetne célzottan támogatni a mukahelyteremtést. A Suzuki vagy az Audi például abszolút nem vesz el magyar cégektől piacot (a beszállítói hálózatuk más kérdés). De ha már a Kikáról és az asztatlosokról szó esett: egy Kika beszállítónak már nem kellene ugyanazt a támogatást megadni, hiszen vannak nálunk elég nagy számban a munkájukat igényesen elvégző asztalosok.
Huh, ez jó hosszú lett :)
Köszi a privátot :)
Egy kicsit alábecsültem a munkahelyteremtés költségét :) Itt az 5% támogatással kb 7 millióra jön ki. Persze egy Audi vagy egy Opel nem is minimálbéren fog dolgoztatni. A valóságban 4-6 évet sejtek megtérülési időnek. Már csak az kéne, hogy ne csak a Dunántúl és Bp legyen az elsődleges fejlesztési szempont, hanem Kelet-Magyrországra is érkezzenek hasonló beruházások. És akkor ha 10 év alatt nem is lesz meg az 1 millió munkahely, de a legjobb úton fogunk haladni felé. Csak 10 év múlva ott lesz a megszűnő támogatások problémája is, ami miatt valóban továbbállhat a multi. De a linkelt példa mutatja, hogy sem az Audi sem az Opel nem szándékozik kivonulni tőlünk. A GE sajnos nagyon rossz szegmensben ügyködik, ahol erős az árverseny a kínai "egy tál rizs/nap" bérezéssel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!