Mi táplálja sok mai fiatal azon nézetét, hogy apáik generációja hulladék emberekből állt, akik elherdált orosz (sic!) hitelekből élték fel az ország jövöjét, semmi hasznosat nem tettek, és a fiatalok ma ennek isszák a levét?
Ez már nem a szocializmusban volt, hanem 90 után. A szocializmusban még volt pénz a tanácsi lakások fenntartására, csak az utána jövő "új világban" nem.
Hogy mennyit kerestek, az "évjárat" függő is (és beosztástól is függött: pl. egy mérnök kétszer annyit keresett, mint egy középfokkal rendelkező irodista), én 2200 Ft-ot kerestem összeszerelőként amikor elkezdtem dolgozni (10 Ft-os órabér + műszakpótlék), de akkor még nem volt SZJA, tehát bruttó- és nettóbérek sem. 89-ben, a rendszerváltás hajnalán meg 9000-ret, de ez már bruttó volt, és mérnökként helyezkedtem el egy egyetemen (az iparban ettől többet kaptam volna 3-4000-rel. Ez nem jelenti azt, hogy 12 év addigi munkaviszonyom során kb. 4-szeresére emelték a fizetésem, mert egyrészt addig már az 5. helyen dolgoztam, és mindíg többért váltott az ember, és amikor bejött az SZJA, 5000 körül jártam, ezt "bruttósították fel" kb. 7000-re, hogy adólevonással megmaradjon az előző összeg.
Tehát, azt az önkormányzati lekást már a 90-es évek elején értékesítették, és ahogy jobban utánagondoltam, lehet, hogy került az 400 ezerbe is. Ha ezzel kiszámolom a saját fizetésemre, akkor is, most is kb. 45 havi nettóbéremből tudnám megvenni.
Pedig volt akkor is alacsony fizetés... Mintha ma kozmunkas lenne kb.
De az abban az időben mégis elég volt arra, hogy megeljenek belőle.
Persze lehet mindenkinek véleménye, azonban azt is illik tudni, hogy mi vezetett oda, hogy osszedőlt a szoci rendszer.
Nem azért volt a baj, mert K. Pista ellopott 10 csavart a Csepel művekből.
Sokkal inkább azért, mert partkonyv és parthuseg szerint osztottak a vezető beosztasokat. Pl mi leszünk a vas és acél országa???
Ezt sem a melós döntötte el.
#14: "mi leszünk a vas és acél országa??? Ezt sem a melós döntötte el."
De azért neki lett belőle stabil munkahelye. Miskolcon, a kohászatban annak idején több mint 10 ezren dolgoztak, nagyrésze 30-40 km-es körzetből járt be, otthon csak a kapálás lett volna munkalehetőség. Itt gyártották azokat a vasúti síneket, amikkel még külföldön is lehetett találkozni, illetve a vasúti kocsik kerekeit ezerszámra. Hogy mégis bedőlt a kohászat, annak nem a párttag vezetők voltak az okai (több vezetőm is volt, aki nem volt párttag), hanem az, hogy egyrészt a világban kevesebb acélárúra lett szükség a 80-as évekre, továbbá, ami kellett azt Indiában és távol-keleten olcsóbban gyártották, itt meg elmaradott volt még a technológiai is, annak ellenére, hogy a 80-as évek elején nyugat-német és japán technológiákkal akkor világszínvonalú ún. kombinált acélművet épitettek (pont a napokban láttam, hogy elkezdték bontani, szomorú látvány annak, aki járt benne amikor még működött), de a rendszerváltás után szétdarabolták, szétlopták az egész kohászatot, ami addigra piac nélkül maradt. Érdekes, hogy 80 km-re északra, Kassa mellett ma is üzemel a kohászat amerikai kézben, bár ott is voltak már gondok, de eddig megoldották valahogy.
Persze, akkor is voltak alacsony fizetések, főleg a segédmunkásoké, de valahogy meg lehetett belőle élni, mert több volt a szociális jutattás (gondolom én).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!