Hogyan lehetne jobb a magyar oktatási rendszer? Melyik minta lenne a megfelelő irány?
Megszüntetni a komcsi korból visszamaradt dolgokat.
Olyanokat, mint 0. óra.
Illetve, visszafogni a tanárok autokratikus,nárcisztikus hajlamait.Például "a csengő a tanárnak szól.""Akkor ihatsz vizet az órán, ha én megengedem".
Tartalmi szempontból meg szabadabbá tenni, választatási lehetőségeket kínálni.
Legyen kötelező sport, de a diák döntse el,hogy úszás, tenisz,foci....stb.
Ne kínozzuk a nem reálosokat deriválással, a reálosakat meg novellaelemzéssel.Legyenek szintek és választási lehetőségek.
Legyen a vizsgáztatás számítógépes, mert ott nem tud a tanár pofára osztályozni.
Komolyabb szűrést végezni a tanárok között. Lehet több a fizetésük is viszont akkor vége annak, hogy napi 2 órát dolgoznak. Kötelezően bent kell lenni az iskolában akkor is ha nincs óra, addig dolgozatot javítani, előkészülni többi órára.
Ellenőrizni is ezt, hogy a tanár ne csak annyit csináljon, hogy felolvastatja a kölkökkel a könyvet majd az a házi, hogy otthon jegyzeteljék ki, majd osztályozza a füzetet.. kvázi SEMMIT nem csinál.
Egyfajta fegyelem azért szükséges, a túlságosan liberális oktatás sem tesz jót. Értelmetlen szabályokat nem kell behozni, inni ihatnak az órán kérdés nélkül, és a szünetet sem venném el tőlük, mert nyilván fáradtabbak, mint egy tanár, de ha maradt még pár mondat az óra végén, akkor kérdés nélkül ne rohanjanak ki.
Nem vagyok tanár, de diákként engem is idegesítettek azok a gyerekek, akik képtelenek voltak várni egy kicsit, hangoskodtak, közbeszóltak, stb.
Legyenek modern eszközök, a tanár ne csak a könyvet olvassa fel, hanem gondoskodjon az interaktívabb órákról.
#4 A tanár tegye érdekessé az órát. Nálunk volt olyan tanár, aki történelmet tanított, ami alapból egy érdekes tantárgy lehetne, viszont sehogy sem tudta azzá tenni, és a gyerekekkel sem értett szót. Nyilván erre a gyerekek is fegyelmezetlenek voltak, inkább egymással beszélgettek, hülyéskedtek, telefonoztak, stb.
Volt viszont olyan tanár, aki földrajzot tanított és a felhők típusait is úgy tudta elmagyarázni, hogy az érdekes volt. A kémiatanárom is ilyen volt gimiben, a kémiát utáltuk, de így is mindenki csendben hallgatta a tanárt, mert úgy adta elő a tananyagot, hogy az érdekessé vált számunkra. A gyerek akkor lesz fegyvelmezetlen, szórakozott, ha nem tudják lekötni a figyelmét. Akkor akar csengőszóra menekülni az óráról, ha már elege van az egészből és a háta közepére sem kívánja sem a tantárgyat, sem a tanárt.
A gyerekeket nem fegyelmezni kell, hanem olyan tanárok kellenek, akik szót értenek velük. És ez még csak nem is kor kérdése. Gimiben a földrajztanárom egy nyugdíjhoz közeli idős, nagy, ősz szakállú tanár volt, aki már időtlen ideje abban a suliban tanított. És minden egyes órán mesélt érdekességeket a témához kapcsolódóan, hülyéskedett, vicceket mesélt, kommunikált a tanulókkal. Szerettük az óráíit, pedig a földrajz senkinek nem volt a kedvenc tantárgya. De lehet így is tanítani, és nála sem volt rossz soha senki. Tiszteltük, szerettük mint tanár és mint embert is. Ilyen tanárból kellene több, és máris kevesebb probléma lenne a gyerekekkel, és a tanulók is szívesebben járnának iskolába.
Mert sajnos azokból a tanárokból van több, akik egyáltalán nem értenek sem a gyerekekhez, sem a tanításhoz. Ha a matektanárom elmagyaráz valamit, majd megkérdezi hogy mindenki érti-e, és ha valaki nem érti az a válasza rá, hogy jobban kellett volna figyelni, akkor ott bajok vannak. Az olyan tanároknak az iskola közelébe sem szabadna menniük, akik állandóan ordibálnak, vitatkoznak a gyerekekkel, meg fenyegetőznek, hogy ha nem marad csendben, akkor megbünteti, rossz jegyet ad, stb. Az sem állapot, hogy a tanár behoz egy interaktív tananyagot, de nem tudja hol kell a videóra hangot adni... Súlyos problémák vannak az oktatásban, amiket minél előbb orvosolni kell. Az egyik ilyen nagy probléma a tanárképzés, rengeteg alkalmatlan tanár van, a másik nagy gond pedig a tananyag szárazsága, mennyisége, a digitális tananyag hiánya.
Jobbá tenni? Elképesztően egyszerűen. Amit elképesztően nem akar a magyar társadalom.
1. Mindenekelőtt nem áprilisban, most azonnal el kell zavarni az akadályozó tényezőt. Ilyesmit a magyarság történelme során párszor megtett, most nem ellenségek, hanem drukkerek ülnének a lelátón.
2. A társadalom döntő többségének el kellene hinnie pár dolgot. Ilyen, hogy létezik jó modell, amelyet magyar szakemberek kiválóan ismernek, hogy a bevezetésének akadálya alapvetően a tanárhiány, az eszközhiány, a társadalom támogatásának hiánya.
3. A hit után a társadalom zömének meg kellene tennie mindazokat a lépéseket, amelyeket ez a modell megkíván. Csakhogy nem is az a legfőbb baj, hogy ezeket a társadalom nem ismeri, hanem, hogy kifejezetten ellene tenne.
Mert ez a társadalom rohadtul tud siránkozni, elképesztően el tudja magyarázni, a másik mennyire hülye, a világon senki sem tudja jobban másokra kenni minden baj okát, és még véletlenül sem akar értelmesen cselekedni. Sőt, azt állítja, az egyetlen értelmes cselekvés az ő őskövület tevékenysége, amelynek hatékonysága már nem is alacsony, hanem negatív.
1 Tantárgyak ujratervezése: Kizárólag kultúrához tartozó tantárgyak (pl ének) csak opcionálisak legyenek. Ha valaki elkezdi használni az internetet, akkor legyen egy különórája az internet biztonságos használatáról, és a számítógép használatáról felhasználói szinteten. Tanítsák meg, hogy hogyan tudod hasznosítani az iskolában megszerzett tudást, és hogyan találhatsz állást.
2 Tanárok helyzetének megváltoztatása: A tanárok kegyetlenül keveset keresnek, így csak azok lesznek tanárok, akik másra nem tudnak jelentkezni. Így fizetés emelés kell, de nagyobb ismeret a tantárgyból és pedagógiából is szükségesnek lennie.
3 Új tanítási módszerek: Ez nem olyan bonyolult. Interaktívabb oktatás, digitalizáció, kevesebb lexikális és több logikai tudás kell (pl: nem a kémiai elemeket, hanem az atomok működését kell megtanulni), és kóperációt is tanítsanak, tehát sok csoport munka, amit majd prezentálni kell. A jó prezentálást is meg kell tanítani.
Nem írtam le mindent, de ebben a 3 témában lehetne javítani.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!