A politikai közvélemény kutatások hogyan működnek?
Van egypár megbízott cég, akik alkalmaznak megfelelő politikai nézettel átmosott agyú "független szakértőket", akik között vannak pszichológustül kezdve, közgazdászig mindenféle végzettségű - d enem tudású, csak végzettségű! - emberek.
Vannak tesztek, van kb. 1000 fix ember, akiket rendszeresen "véletlenszerű" populációs mintának behívnak és az így kapott adatokat általánosítják, felturbózzák stb.
Ha kimennénke Kiskunbüdöbütykösre, a parasztokhoz, akik talán még nincsenek szarrá félemlítve egy zsarnokságban, akkor azok megmondaá, hogy mennit terem a búza, a kukorica, az árpa és mennyi disznót fial az anyakoca. Mennyi a valós költésg, mennyi a kiadás. És mennyit hazudozik ebből az állam "segítségként".
Az alap: soha nem bízz senkiben! Az a legjobb.
"A politikai közvélemény kutatások hogyan működnek?"
Attól függ ki rendeli meg a kutatást (független nincs, mert valaki fizeti).
A megrendelés függvényében keresnek meg, bizonyos szűréseknek megfelelő "reprezentatívnak" nevezett mintát.
És ebből általánosítanak.
Létre lehet hozni szűréssel, olyan mintát amiben gyf támogatottsága 80% és olyat is ahol a kisgazdapárt az esélyes.
Megvan a magyar társadalom különböző paraméterek szerinti megoszlása (kor/nem/képzettség/vallás/lakóhely/stb). Elkezdenek keresni lehetőleg minél randomabb módon embereket, hogy a társadalmi összetételt tükrözze a minta összetétele (=reprezentatív legyen a minta). Ki lehet számolni, hogy mekkora társadalom esetén mekkora minta milyen szignifikanciaszinttel bír, azaz mennyire van közel a mintában mért közvélemény a teljes társadalom véleményéhez. Általában kb. ezer embert kérdeznek meg, és ez kb. 5%-ban közelíti a valós eredményt. A nagyon kis népszerűségű pártok esetén nyilván jobban torzít.
Két dolog miatt érdemes közvéleménykutatásokat követni: Az egyik, hogy gyakran a lebontást is megadják, nem csak a végeredményt. Pl. az nem mond sokat, hogy a Fidesz mondjuk vesztett 10%-ot. De az igen, hogy a Fidesz vesztett 10%-ot a 30-50 év közötti nők körében. Ez teljesen kitalált példa nyilván, de az a lényeg, hogy lehet követni az egyes népcsoportok mozgását. Mennyire "hűségesek" az egyes csoportok, mennyire változtatta meg ennek vagy annak a szavazócsoportnak a véleményét egy adott döntés, stb. Ez az az adat, amit a politikusok használnak, hogy célzottabbá tegyék a politikájukat.
A másik dolog, hogy érdemes közvéleménykutatás-aggregátor oldalakat nézegetni. Egyetlen kutatás eredménye nem mond sokat. De sok kutatás eredményét kiátlagolod, az már sokkal pontosabb lesz. És jól lehet rajta trendeket látni. Az amerikai politikában a realclearpolitics.com ilyen oldal.
Ezt egyesek szeretik spanyol viaszként prezentálni, hogy ha nem reprezentatív a minta, akkor rossz lesz a felmérés. Igen, valóban így van. Ezt mindenki tudja. Azért vannak komoly intézetek, hogy a reprezentatív mintavételt biztosítani tudják. Ez kb. olyan, mint azt mondani hogy ha kihagyod az akkumulátort az iPhone-ból, akkor nem fog működni. Valóban nem fog. Azért van a gyár, hogy beszerelje az akkumulátort, és működjön... szóval csak annyit akartam mondani, hogy ez nem túl mély gondolat a minta reprezentativitását kritizálók részéről.
1000 ember válaszaiból állítják össze.
Telefonon kérdezik meg őket.
Nagyjából azt írtam volna, mint a #6.
Ilyen reprezentatív mintavételt csinálni nagyon nem könnyű.
Vannak a piacból élő független közvéleménykutatót cégek és vannak nálunk az állam által eltartott cégek.
Az előbbiek leginkább végeznek piackutatást a vásárlási és felhasználási és fogyasztási szokásokról. Pl új termékek bevezetésekor vagy a meglévő termékek eismertségének felmérése érdekében. Lehetnek ezek parfümök, élelmiszerek, elektronikai cikkek, pénzügyi ügyletek ( biztosítások, hitelkonstrukciók, megtakarítási konstrukciók ) vagy igazából bármi aminek az eladását és felhasználását számszerűen mérni lehet és információt szolgáltat a megbízó marketingeseinek akik így tudják a piacot monitorozni és a kapott eredmények alapján döntéseket hoznak.
Ezek a cégek ( pl ipsos ) 1-3 havonta csinálnak közéleti kutatást ( nemtudom kinek a megrendelésére) ahol a kb 80-100 kérdéses tesztből max 15-20 vonatkozik a politikai életre, mérik a szavazóbázisokat, a kormány támogatottságát, a hitelességek megítéslését és ilyeneket.
Vannak kérdőévek ami kitöltése határidős és vannak amik mennyiségi limitesek. Ha már a kitöltések elérték az elvárt számot, akkor te már nem tudod kitölteni. Így készültenk az "1000 ember megkérdezésével" c. dolgok.
A kitöltés anoním, de meg kell adnon az irányítószámod, születési éved, iskolai végzettséged illetve hogy melyik jödedelmi kategóriába tartozol. Ezek alapján gondolom valahogy extrapolálják a kitöltéseket a teljes népességszámra majd utána kielemzik.
Téged és rokonaid egyszer sem kérdeztek meg, engem mióta regisztráltam - lassan 20 éve - rendszeresen :)
Békeidőben általában csak a nagy pártokat mérik illetve van még egy olyan opció, hogy egyéb kis párt. Anno így egyben mérték pl az MKKP-t a többiekkel. Ha jól emlékszem külön a kis pártok támogatottságát csak közvetlen a választások előtt mérték részletesen. Szerintem az állami cégek sem mérik az ilyen alacsony támogatottságú pártokat részletesen egész évben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!