Ha az állami vállalatok ilyen rosszul működnek, akkor miért nem vesznek fel olyan vezetőket, akik versenyszférában dolgoztak?
Én, amikor lediplomáztam, a MÁV-nál kezdtem dolgozni.
Mindenféle Mávot megváltó ötletem volt, ambícióim.
Közgazdászként végeztem, volt rálátásom, hogy hogyan lehetne növelni a hatékonyságot, csökkenteni a költségeket.
Nagyon rosszul működik egyébként.Ha mélyebben elkezdjük elemezni, arra jutunk, hogy már rég csődbe kellett volna mennie, csak hát állami vállalat.Más a büdzséje.
Visszatérve a működésre,mentalitásra, előrelépési lehetőség nincs, kivéve, hogyha nyalsz.Ja, meg ha valamelyik nagy politikus volt szobatársának a fia vagy, na akkor egyből kiemelt micsoda leszel bruttó 700 ezer forintos alapbérrel.
A vezetőmnek nem igazán tetszett, hogy jellemeztem az adott egység hatékonysági problémáit.
El is jöttem a MÁV-tól.Azóta a versenyszférában vagy, itt volt előrelépési lehetőség is, amivel természetesen éltem.
A problémáját az oldaná meg, hogyha megszüntetnék a belterjességet.
Az egész menedzsmentet le kellene cserélni olyanokra, akik a versenyszférában már bizonyítottak.
Nem szabad hozzáértő, gondolkodni tudó és gondolkodó embereket vezetőnek kinevezni!
Neki önálló gondolataik vannak, ami sértené a főnökei bizniszét.
Van, hogy a versenyszférából vesznek át kiváló szakembereket, vezetőket, de nem ez a jellemző.
Itt nem csak arról van szó, hogy inkább a haverokat rakják pozícióba. A legkiválóbb szakemberek politikai aggályok mellett, azért is hanyagolják jellemzően az állami szektort, mert a privát cégek sokkal jobban megfizetik őket.
Magyarországon a közösségi vállalatok, intézmények jellemzően nem a versenyszférában tevékenykednek, így ha nem működnek elég hatékonyan, akkor sem kell attól tartani, hogy a versenytársak kiszorítják őket és tönkremennek, megszűnnek. Az állami, önkormányzati tulajdonú vállalatok, intézmények (pl. tömegközlekedés, szemétszállítás, betegszállítás, kórházak, távfűtés-energetikai cégek, vízművek, nagy erdészetek stb.) általában politikai, társadalmi szempontok alapján működnek, a cél nem a minél nagyobb hatékonyság, versenyképesség, minél nagyobb profit elérése.
Az a helyzet, hogy ma már leginkább az a felfogás él (nyugaton is), hogy a közlekedést az államnak kell biztosítania ha veszteséggel, akkor is. Tömegközlekedés nélkül a munkavállalók sokkal kötöttebbek lennének, több hátránya lenne az egésznek, mint ez a veszteség amit benyel az állam.
Persze lehetne a hatékonyságon javítani, de ha piaci alapon kezdenéd a vasutat meg a busztársaságokat üzemeltetni, akkor komoly pofára esések lennének. A kedvezményeknek lőnének, minden jegy és bérlet árát emelnék és hatalmas járatritkítások lennének. Simán előfordulhatna az, hogy egyes falvakba vagy városrészekbe nem is járna busz, vagy esetleg naponta kétszer. Ha emiatt nem tudna az ott dolgozó x darab ember dolgozni és különböző szociális segélyeket kellene fizetni, az még rosszabb lenne az állam számára, mint mondjuk havi 200 ezer forint veszteséget jelentő buszjáratokat indítani.
Tisztában vagyok vele, hogy egy állami vasúttársaság nem lehet 100 százalékosan piaci alapú, sohasem.
Viszont, lehetne növelni a hatékonyságot, hogy ne legyen annyira veszteséges.Mindenképp veszteséges marad, de a mértéke nem mindegy.
Állandóan hozzák létre a felesleges álláspozíciókat, amiben az illető egész nap Facebookozik.Olyan munkakörök vannak ott, amiket 2 óra alatt ellehet végezni egy nap.
A humán állományt létszámát kellene optimalizálni.
Komoly átszervezésekre lenne szükség.
Ezután, a megmaradt munkavállalóknak lehetne emelni a bérét, hogy ott legyen, ahol a versenyszféra.Ezáltal a is a vonzóbb munkahelyek közé tartozna.
"Az egész menedzsmentet le kellene cserélni olyanokra, akik a versenyszférában már bizonyítottak."
Ez a megállapítás a jelenlegi kormányra fokozottan érvényes, mivel a kormány is úgy épül fel mint a MÁV, szinte mindenki valakinek a rokona vagy ismerőse, ha mégse akkor pártkatona, szakértelem nulla, képzettség az éppenhogy megvan, hacsak nem pénzért vette a képzettségét igazoló bizonyítványát.
A fentiek tudatában mit is várhatnánk egy ilyen bandától?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!