Lezuhant az iráni elnök helikoptere. Véletlen lenne?
12: gondolom olyanhoz van szerencsénk akinek helikopter jogsija is van, ugye?
ha lófüttyöt se látsz akkor nem igazán látod hogy talaj van előtted vagy egy hegy. repülő járművekkel könnyen megtörténik az ilyen hogy az útba kerül egy hegy, főleg ha vakon vezetsz.
Ehhez nem jogosítvány kell, hanem józan ész. Ez nem autó. Itt nincs szó szerinti vakvezetés. Nincs olyan, hogy nem tudod hol vagy, mert azonnal meghalsz. Nincs olyan, hogy eléd került egy hegy, mert akkor halott vagy. Itt valamilyen műszeres repülés kellett volna történjen. Másképp nem lehet a hegyek között 0 látótávnál 200km/h-val repülni.
Erre a pilótákat külön képzik is, mert pillanatok alatt nem tudják mi a lent és a fent. Nem lát horizontot. Jön egy szembeszél. Mi történik? Lassulsz. Jön a G erőhatás, előre dőlsz, mint autóban a fékezéskor. De az agyad mit mond? Előre dőltem, mert lebukott a heli orra. Életösztön, megrántod a botkormányt, hogy emelkedjél, és aztán minden ellentmond mindennek, mert nem az történik, mint amire számítasz. Mást mond az agyad és a műszerek és a G erők. A lassulást és a gyorsulást ami horizontális, tehát vízszintes mozgások, te megélheted zuhanásnak vagy emelkedésnek tehát vertikális mozgásnak. És e szerint reagálsz rá. Ekkor meghalsz. Ez a térbeli dezorientáció. A leggyakoribb ok a helikopteres eseteknél. Emiatt nagyon nagy hangsúlyt fektetnek ezek kivédésre. Ez kb olyan alaptétel, mint a repülésben az átesés, vagy a hivatásos sofőröknél a légfék működése.
Kobe Bryant emiatt zuhant le 2020-ban. A ködben a pilóta hirtelen nem tudta mi a bal és a jobb, mi a fel és a lent. Emelkedett fordult gyorsult de nem tudta hol van és mit csinál. A baleset oka egyszerű volt, teljes köd - térbeli dezorientáció. És van még egy tétel, a pszichés nyomás. Hiába jó vagy tapasztalt a pilóta, fontos személyt visz, nem okozhat csalódást, nem véletlen ő vezeti azt a gépet amin ilyen fontos személyek vannak. Tehát nyomás van rajta, bizonyítás és megfelelési kényszer. És így haltak meg mind.
Valószínű, hogy itt az iráni elnöknél azt a jelentést ctrl c - ctrl v, lehet másolni.
"ha lófüttyöt se látsz akkor nem igazán látod hogy talaj van előtted"
Ilyenkor nincs VFR repülés, ez tisztán IFR környezet. Aki ilyenkor megpróbál VFR repülést végrehajtani a hegyek között az szimplán idióta - vagy utasította rá a még idiótább államfő/katonai vezetés.
Szinte biztos, hogy ezeket ők is tudják, hiszen pilóták, ráadásul aki ilyen fontos személyeket visz, azok elvileg a legjobbak között vannak. De ezek között a nagyon nehéz környezetben nagyon fontos a pszichés nyomás, döntéshozatali készség, stressztűrő képességgel... és akkor ha így minden együtt van, jöhet egy pillanat amikor hirtelen az agyad ellentmond annak ami valójában történik. Itt kéne felpofozd magad és felismerni, hogy mi történik, és nem a hirtelen életösztönre hallgatni, ami a gépet dugóhúzóba vagy végzetes zuhanásba teheti. Nagyon nehéz.
Tehát nem feltétlen idióták, ezek a pilóták hibáztak, rossz döntéseket hoztak, vagy idióta döntéseket hoztak abban a helyzetben, de nem idióták.
De azért adjuk meg az esélyt a technikai hibának is, mert még nincs hivatalosan kimondva, hogy pilótahiba volt, még ha ennek az esélye 99% is.
A pilóták nyilván tudták de ők parancsot teljesítenek. Az iráni vezetésről tudjuk, hogy nem egészen kompatibilisek a nyugati normákkal.
A 179-es puccs után bebörtönözték a nem elég lojálisnak gondolt, Amerikában képzett vadászpilótákat majd amikor Irak megtámadta őket akkor a börtönből a repterekre vitték őket. A vadászgépekben hatástalanították a katapultüléseket, mert a forradalmi gárda vezetői tartottak attól, hogy ha a gépek átlépik a határt akkor a pilóták simán katapultálnak és megszöknek.
Ezek után számomra teljesen elképzelhető, hogy a pilótáknak azt a parancsot adták, hogy repülés van hazafele. A második legfőbb vezető előtt mégsem maradhat szégyenben a légierő...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!