Az USÁ-n kívüli feltörekvő országoknak miért nem tud elterjedni a kulturája, életvitele annyira, mint Amerikának?
Pl. amikor a 80-as években elkezdett feljönni Japán, majd a "kistigrisek", meg Dél-Korea, az anime, J-pop, K-pop, meg koreai doramák mindigis csak rétegműfaj szintjét tudták elérni Nyugaton, meg az emberek nem kezdtek el a mindennapi életvitelükbe japán, koreai, vagy szingapúri mentalitást, praktikákat beleépíteni.
Most egyre jobban tör előre Kína, India, sőt egyes afrikai országok is pl. Nigéria, Kenya mégis az "American way of life" helyett nem inspirálódnak az emberek Chinese way of life" vagy "African way of life"-ra, megint pár szűk rajongói rétegen kívül nem igazán néznek az emberek Bollywood-filmeket, vagy raknak ki a szobájukba afrikai törzsi maszkokat és tanulnak szuahéliül.
Vagy akár ott az EU, annak is a vezető gazdasága, Németország. 2004 óta nem igazán lett "németesebb" a magyar kultúra, nem lett menőbb a savanyúkáposzta, a sramli, és a bőrnadrág, mint 2004 előtt.
Az USÁ-n kívüli feltörekvő országok miért nem annyira sikeresek kultúraexportban?
Szerintem nem lehet összehasonlítani a kettőt.
Éveket éltem Kínában és Tajvanon, első kézből beszélek.
Több faktorból állhat, érdekes kérdés.
Az amerikai életvitel amire te gondolsz, azért terjedhetett el, pláne Európában, mivel egy angolszász protestáns (horribile dictu fehér) társadalmi osztály terméke, még azon amerikai kulturális elemek, melyeket a feketékkel azonosítanak, az előbbi fehér protestáns uralkodó társadalmi osztály által lett egy tökéletesen eladható termékké kommerszializálva. Ez azt jelenti, hogy az egész világon a hasonló, európai hátterű, keresztény származású háttérrel bíró csoportok a minimális kulturális háttér miatt sokkal vevőbbek erre.
Faktor továbbá az amerikai dominancia, hogy vezető szerepet fölött és tölt be a világon, számos ország (pl a tárgyalt Dél Korea vagy Taiwan) szinte már-már amerikai szatellitállam, és emiatt sokkal erőteljesebb ott a kulturális expert.
A harmadik pedig, hogy ezek a termékek tényleg jobbak. Irtózatos kereskedelmi know how áll mögötte, a világ legjobb egyetemeivel, tudósaival, végtelen pénzzel és gazdag erőforrásokkal. Az amerikai termékek nagyon sok esetben egyszerűen jobbak. Én ezt az üzenetet egy MacBook-ról írom, mivel ezt tartom a termékkategóriában a legjobb laptopnak, élmény minden perc. Ha nem ez lenne, valószínű szintén Amerikai windows-t használnék. Sokan a mcdonald's-ot azonosítják Amerikával. Működik? Igen, biztonságos élelmiszert kapsz stabil minőségben gyorsan, ami finom és a világ fejlettebb országaiban a középosztálynak már teljesen megfizethető.
A távol keleti országok eddig csendben uralták le a világot, nem rikító amerikai stílusú marketinggel. Hagy hozzak föl rá néhány példát.
Van a számítógépben valamilye chip az alaplapon. Ez benne van az összes okos eszközben, a számítógépektól a mobilokon át egy jobb mikróig. Ezt a chipet egyedül Tajvanon képesek legyártani, sehol máshol a világon. Mégsem ismered, még nekem se jut most eszembe melyik gyár.
Vagy vegyük az Intelt, az amerikai számítógépes dominancia egyik égkövét. A TSMC idén már nagyobb és értékesebb cég nála.... Tudsz róla? Nem.
Arra gondolok, hogy a keletiek valahogy csendesebben is nyomulnak, biztos valami kulturális oka van, talán a kollektivizmus-individualizmusra is vissza lehet vezeti hogy nem olyan hangosak, nem nyomják annyira a brandjeiket.
"Sokan a mcdonald's-ot azonosítják Amerikával. Működik? Igen, biztonságos élelmiszert kapsz stabil minőségben"
Biztonságos élelmiszer? :D :D Stabil minőség? xDDDD Jót röhögtem köszi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!