Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » MQ-1 Predator-ba miért Rotax...

MQ-1 Predator-ba miért Rotax 912 motort raknak?

Figyelt kérdés

Egy 4 millió dolláros drónba belhánynak egy 20 ezer dolláros játszótéri motort?

Ha az arányokat nézzük, ez olyan, mintha egy 10 milliós sportkocsiba 50 ezer forintos motort raknának.

Nem rossz a rotax, de kis repülőkbe, és gokartokba való.


2017. máj. 14. 18:39
 1/10 anonim ***** válasza:

Úgy tudom, 914-es Rotaxot használnak, nem 912-est, de mindegy. Úgyis a 912-ből fejlesztették.

Akik tervezték, nem teljesen hülyék. Valószínűleg a kis Rotax teljesítménye éppen elegendő az MQ-1-hez, kellően bevált, akkor meg minek különb motor bele?

Ez épp olyan, mint a NASA űreszközeinek informatikai felszereltsége. Számítási teljesítmény és memóriakapacitás terén lehet, hogy a zsebedben lapuló okostelefonod is köröket ver rá, mondhatnád, hogy elavult, ósdi technika. Csak éppen kibírja az indítás sok-sok g-jét, a kozmikus sugárzást, a visszatérés hőhatását - ehhez ezeréves, régi technika kell, abból létezik megfelelően bevált, megerősített (radiation-hardened meg ilyenek) kivitel. Ugyanez a helyzet a kis Rotaxszal is: kicsi, régi, de biztos, hogy működik. Ez pedig sokkal fontosabb egy drónban, mint az, hogy milyen a hajtómű presztízse.

2017. máj. 14. 18:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 Gugu Gabor ***** válasza:

A lényeg fent elhangzott, a sportkocsi hasonlat azért nem stimmel mert itt nem cél hogy minél exluzívabb legyen a cucc, drága az anélkül is.

Pld nem nagyon hallottam hogy a T72-őt vagy a Leopardot fikázták volna mert "kopogós" műanyagból van a műszerfal.

2017. máj. 14. 19:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 A kérdező kommentje:

1.: wikipédia szerint 912-es, és 914-est is használnak [link] .


Nem teljesen értem a logikádat. Ennyi erővel azt is felhozhattad volna, hogy atomrakéta rendszerhez floppyt is használnak.

Ez egy kicsit olyan, mintha egy Ferrari-ba tescos szélvédő gumit raknál, mert hogy az is jó :D

Rotax 912 64 kg, ha az elérhető legjobb anyagokból megcsinálják, 20 kilót minimum lefaragnak. Az máris 4%-os súlymegtakarítás, durván 1 órával megnövekedett repülési idő.

Tehát ha 11 órát repül a bevetés helyszínére (24 órát tud repülni összesem), akkor a hadszíntéren marad 2 órája, ha pedig lecsökkentik a motor tömegét, és egy kicsit a hatásfokát is növelik, akkor máris 3 órát tud ott lenni hadszíntéren, így mindjárt nem is olyan jelentéktelen az eredmény.

2017. máj. 14. 19:07
 4/10 anonim ***** válasza:
A Rotax megbízható motorokat gyárt évtizedes tapasztalatokkal, kiforrt alkatrész és szervizszolgáltatásokkal. Minek kifejleszteni egy új motort csilliárdokért, ami biztos még évekig gyerekbetegségekkel fog küzdeni, amikor van már egy készen. Fajlagosan sokkal olcsóbb is, mert a fejlesztés költségeit a gyártó viseli, és a nagy szériaszám miatt eloszlik a több legyártott motor közt. Így járt a Bugatti Veyron is, amit kellően kis szériában tudtak csak gyártani ahhoz, hogy minden egyes autón a Volkswagen kb 300 ezer eurót bukjon. Az amik amúgy sem csinálnak problémát abból, ha valamit nem tudnak elég jó minőségben legyártani, nem izgatja őket ha nem made in USA van minden alkatrészen, lásd az Abramsok lövegét is a németek csinálják.
2017. máj. 14. 19:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:

"Nem teljesen értem a logikádat. Ennyi erővel azt is felhozhattad volna, hogy atomrakéta rendszerhez floppyt is használnak"

Olyan is van (vagy a közelmúltig volt) a világon. Működik, bevált, szabványos - akkor miért ne? Persze, hogy van jobb, de soha ne felejtsd el: a hadiiparban sokkal nagyobb üzembiztonságra van szükség, mint a szórakoztató elektronikában. Az, hogy a pendrive-od 1000 írás-olvasási ciklusból 1-szer megbolondul és formázni kell, téged aligha zavar. De ha azon a pendrive-on a problémás írási ciklusban pont célkoordináták vannak, akkor picit kínos a dolog.

"Ez egy kicsit olyan, mintha egy Ferrari-ba tescos szélvédő gumit raknál, mert hogy az is jó :D

Rotax 912 64 kg, ha az elérhető legjobb anyagokból megcsinálják, 20 kilót minimum lefaragnak. Az máris 4%-os súlymegtakarítás, durván 1 órával megnövekedett repülési idő"

Feltéve, hogy a 20 kg-mal csökkentett tömegű motor ugyanannyira megbízható, mint az eredeti. A 91x Rotaxok mögött ott van a hosszú üzemeltetési tapasztalat, ma már pontosan ismert, mit lehet kihozni belőlük és meddig bírják. Szervizháttér is akad bőven, találnak hozzá alkatrészt, ha kell. Egy hiper-szuper, berilliummal, FRP-vel és egyebekkel könnyített változathoz egyedileg kellene alkatrészeket gyártani és azzal ellátni a javítóműhelyeket. Sokszor pedig fontosabb az, hogy az Isten háta mögött is javítani lehessen a motort és újra bevetésre küldeni a gépet, mint az, hogy odafenn plusz 1-2 órát tölthessen el.

2017. máj. 14. 19:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:

ugyan azért amiért az ak-47 est még a mai napig is használják


megbízható, stabil, "egyszerű" (itt értsd semmi fölös sallang nincs rajta csak ami a működéshez szükséges, így a karbantartása is egyszerű-gazdaságos)


a legtöbb hadsereg tanult a "német csodafegyverek" hibáiból, hiába ver le mindent 1v1 be ha ebből 1 van az ellenségből meg 100

nem mindig a legmodernebb a legjobb

2017. máj. 14. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 Gugu Gabor ***** válasza:

A fejlesztés nem egészen úgy megy hogy biztosan tudsz jobbat csinálni, illetve nem csak a pénzen múlik a dolog.

Mérlegelni kell pár dolgot nem utolsó sorban azt hogy mennyibe fog kerülni és mit nyernek rajta.

Nyernek mondjuk 5% tömeget, biztos hogy nem megy a megbízhatóság, tartósság rovására? Ez az 5% tömeg csökkentés várhatóan mennyibe kerül a fejlesztés oldalon, mikorra lesz kész a fejlesztés, várhatóan mennyibe kerül a gyártás oldalon stb. stb.

Egyébként a Predator pont egy kis repülő, a nem kicsit felhizlalt reapert már nem is ez hajtja.

2017. máj. 14. 20:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:
Értem az indokokat. Én olyanra gondoltam, hogy a Rotax gyár egy kicsit feljavítja a hadseregnek szánt motorokat jobb minőségű anyagokból. Mert azért csak furcsa egy kicsit, hogy 6 milliós motor van egy ilyen drónba :)
2017. máj. 14. 20:54
 9/10 Mopat ***** válasza:

Ahogy az előttem író is mondta, a Predator egy kis tömegű és sebességű gép, lényegében egy motoros vitorlázó, szóval ebbe a kategóriába elégséges a Rotax motor. A második világháború L-3/4 Grasshopper megfigyelő gépeit is 65 lovas kis boxermotor hajtotta. A Predator ezen kategória modern változata, eredetileg a Hellfire rakéták sem voltak rajta.(az iraki háború előtt)

Az viszont már felmerült, hogy kis teljesítményű dízelmotorokkal váltsák ki a Rotaxot, ugyanis a hadseregek különféle gázolajat használnak a többi járművükbe, segítene a logisztikán.

2017. máj. 16. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
"8" Nem csak azért kerülhet egy predátor motor lényegesen többe mint egy "mezei" társa, mert valami különleges szuper anyagokból van. Megkockáztatom, hogy semmiben sem különbözik a mezei 2,5 milás civil verziótól, mert már az is a legszigorúbb légügyi minősítéseken megy át. Ami nagyon megdobhatja az árat, az a NATO beszállító minősítés, esetleg speciális, külön "kívánság" próbapadi tesztelés. A közelmúltban vettem egy hitelesített mérőműszert, ami a minősítés miatt kétszer annyiba került, mint a tök ugyan az a műszer jegyzőkönyv nélküli változata.
2017. máj. 16. 23:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!