A második világháborúban a japán vagy a német hadsereg volt erősebb?
Szárazföldön a német haderő lett volna a jobb ez nem kétséges, de japánnak is hatalmas szárazföldi hadereje volt.
Légierőben is a Luftwaffe volt jobb legalábbis a késői időszakban. A háború elején japán is rendelkezett olyan fejlett légierővel mint a német, de később ugye a német technikában megelőzte(bár az hozzátartozik, hogy német tervek alapján japán is gyártott korszerű sugárhajtású gépeket még ha csak prototípus szintjén is). Viszont a német és a japán légierő nagyon eltért egymástól mert míg a németeknek a "rövid" európai távokon kellett főként tevékenykedni addig japánnak a sokkal nagyobb távolságot magába foglaló Csendes-óceánon. Ezért is volt a japán repülők hatótávja kimagaslóan nagy.
Haditengerészetben viszont abszolút japán a nyertes. Csatahajóból több és sok tekintetben fejlettebb volt nekik a repülőgép hordozókat meg ne is említsem ami a németeknél a Graf Zeppelinnél illetve a soha be nem fejezett Flugzeugträger B-nél kimerült. Ellenben japán rendelkezett a háború kitörésekor a legkorszerűbb és legtöbb hordozóval és a háború alatt is csak az amerikai tudta utolérni. Tengeralattjáróknál is japán széles és fejlett palettával bírt legalább annyira mint a német. Az más kérdés, hogy olyan látványos sikereket nem értek el, de az is hozzátartozik, hogy másképpen alkalmazták őket mint a németek. A tengeri szállításban meg ugyancsak japán a nyertes.
Szóval szerintem szárazföld-német, levegő-német, tenger-japán!
SZerintem inkább relatíve kell nézni.
Ugye teljesen két külön háborút kellett vívni, más környezetben, más adottságokkal, más ellenséggel, más célokért, és más forrásokból, és más politikai vezetéssel.
Így a körtét az almával hasonlítjuk össze.
Szerintem erre az a válasz, hogy a Csendes-óceáni háborúban japán volt erősebb, az európai háborúban pedig a német.
Egyben volt közös, hogy annak ellenére, hogy 1941-re elfoglalták a fél világot 1945-re tönkreverték mindkét haderőt.
A szárazföldi és légi erők tekintetében Németország hadserege jobb, erősebb volt, mint a japánoké, viszont tengeri erőkben a japánok vezettek.
De ugyebár Németország érdekei a kontinensen feküdtek, így nem is nagyon volt szüksége jobb haditengerészetre.
Köszi a válaszokat mindenkinek ment a zöld kéz :)
Mondjuk valóban nehéz összehasonlítani a két sereget mert egész másra voltak berendezkedve. Azt gondoltam,hogy szárazföldön a németek fényévekkel jobbak a taktikájuk és a felszerelésük miatt(pl: a német tankok 7-8x akkorák voltak mint a japán tankok és még a legjobb japán tank is csak nagyon nehezen tudna kárt tenni egy tigrisbe vagy egy párducba).
Igazából csak a légierő és a haditengerészet volt kérdéses.
Az tény, hogy a német tankok jóval felülmúlták a japánokét, de tegyük hozzá. A dzsungelben és a csendes-óceáni szigetvilágban nehezen lehetett volna alkalmazni Tigriseket vagy Párducokat de még egy Panzer IV-et is. Szállításukról nem is beszélve. Persze az európai hadszíntéren ez a helyzet teljesen más. A német tengeralattjárók meg persze, hogy kellemetlen perceket okoztak volna a japán haditengerészetnek, de azt kétlem, hogy meg is tudták volna törni.
Ezt viszont soha nem tudjuk meg biztosan mert a két sereg nem egymás ellen küzdött! :)
A német farkasfalkának egyébként nagyobb a legendája, mint a tényleges sikere.
Sok hajót sülyesztettek el, de sosem tudták ténylegesen felvenni a versenyt a szövetséges erőkkel szemben. Sosem sikerült megtörni az utánpótlási vonalakat. Egyre nagyobb és erőteljesebb szövetséges erőkkel egyre kevesebb forrásból kellet megbírkózni.
Ha jól tudom a 40000 tengeralattjárósból csak 10000 élte túl a háborút. A 75%-a odaveszett. Ez óriási veszteség.
Szóval a német tengerallatjáró sztori nem a sikerről szól, hanem emberek és hajók értelmetlen feláldozásáról.
#9
Wikipédia:
A második világháború alatt a hadrendbe állított német tengeralattjárók mintegy 60%-a veszett el. A 40 000 főnyi U-Boot legénységből pedig 28 000 katona halt meg, további 8000 pedig fogságba esett. A megmaradt tengeralattjárók vagy megadták magukat a szövetségeseknek, vagy saját legénységük elsüllyesztette őket a háború végén.
Egy VII-es és egy IX-es típusú tengeralattjáró a trondheimi kikötőben a háború után, 1945. május 19-én
A második világháború 10 legeredményesebb tengeralattjáró-kapitánya
266 629 BRT (44 elsüllyesztett hajó) Otto Kretschmer
225 712 BRT (43 elsüllyesztett hajó) Wolfgang Lüth
193 684 BRT (34 elsüllyesztett hajó) Erich Topp
186 064 BRT (29 elsüllyesztett hajó) Karl-Friedrich Merten
171 164 BRT (34 elsüllyesztett hajó) Victor Schütze
171 122 BRT (26 elsüllyesztett hajó) Herbert Schultze
167 601 BRT (28 elsüllyesztett hajó) Georg Lassen
166 596 BRT (22 elsüllyesztett hajó) Heinrich Lehmann-Willenbrock
162 333 BRT (30 elsüllyesztett hajó) Heinrich Liebe
160 939 BRT (28 elsüllyesztett hajó)
+ a brit HMS Royal Oak csatahajó (~30 000 BRT) Günther Prien
Más:
Winston Churchill személyes számításai szerint a búvárnaszádok a háború során a szövetséges kereskedelmi flotta szállítókapacitásának hozzávetőlegesen 68 százalékát küldték hullámsírba.
És ebben nincsenek benne a hadihajók...
Persze a veszteségeik is hatalmasak voltak, kifejezetten a háború végére. Úgyanis a tengeralattjáró fegyvernemet nemigen fejlesztették. Legnagyobb fejlődése az volt hogy falkában kezdtek el vadászni. A német hadseregre jellemző bürokratikusság miatt csak '44-ben kaptak a hajók olyan radarokat amiket a luftwaffe '42 óta használt...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!