Ha katapultülést szerelnének egy második világháborús vadászrepülőbe, az mennyire befolyásolná a gép teljesítményét?
semennyire!
5x Többet számít egy ósdi otromba buta bumba, vagy a fegyverzet. ami akkor volt!
Ma nem lenne több mint egy "nehéz" pilóta!
nincs 90Kg nál több!
Maga az ülés mondjuk régebben nem volt nagy szám, kb fém ülőke, súlya meg a páncéllemezeknek volt. Bár valószínűleg nagyon vészes többletsúlyt nem jelentene ezeknél a típusoknál, tekintve hogy elég "testes" gépekről van szó.
Mondjuk kérdés az, hogy egy katapultülés mekkora erőket közvetít a gépre, milyen szerkezeti megerősítés szükséges, és az mennyire dobja meg a súlyt.
Bár alapvetően a felszállótömege egy Mustangnak 8-10 tonna, így elég elhanyagolható lenne a többletsúly.
Egy kisebb gépnél, mint a Bf-109 már szerintem nagyobb fejtörés lenne hogy lehet megoldani a katapultülés elrendezését, egyáltalán elfér e.
Egy T-6 Texan II és a felsorolt típusok között nem látok akkora különbséget.
Az Fw 190-esnél próbálkoztak katapultüléssel, csak a kor technikai színvonala miatt nem tudtak katapultülést alkotni. De a piropatronok és az azokkal lerobbantható pilótafülke rendszeresített dolog volt.
Maga az ülés nem lenne annyira nagy gond, a többlettömeget elbírná a gép. Viszont ekkor még csak arról beszélünk, hogy ott van egy katapultülés, amit azonban használni nem lehet.
A katapultülés ugyanis egészen más terhelést jelent a sárkánynak, mint a géppuskák és gépágyúk. A katapultülés függőleges, lefelé irányuló rúgást ad a sárkányszerkezetnek, amire ezek a gépek nincsenek felkészítve. Ha katapultálás közben kettétörik a gép és véletlenszerű irányba indul meg az ülés, nincs előrébb a pilóta. A szerkezeti megerősítés pedig minden bizonnyal lomhává tenné a repülőt.
A fegyverzet is megterheli.
Tudtommal a Bf-109-ből a pilóták leginkább a F változatot kedvelték, mert bár az egyik leggyengébb fegyverzete volt, de az egész gépet áttervezték a mozgékonyság és sebesség szem előtt tartásával. A későbbi változatok erősebben fegyverezettek voltak, ami a mozgékonyság rovására ment.
De persze ott is jól meg kell gondolni a fegyverzet elhelyezését, pl ezért volt a motor tengelyén át tüzelő nehézgépágyú.
De mai tudással biztos meg tudnának alkotni olyan gépet ami megfelel ezeknek a követelményeknek.
Meg ahogy már korábban volt erről szó, voltak gépek, amikben volt katapultülés, kérdés ezeknek a hatékonysága éles helyzetben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!