Mi a különbség a Su és a Mig vadászgépek között?
Két külön gyár.
(Ezen kívül millió egy különbség van közte. Hisz teljesen más gépek. Mi különbség a bmw és merci között? Minden, mert más autók)
A kérdést elég nehéz megválaszolni, mivel mind a kettő elég régi repülőgépgyár. A Szuhoj igazán a háború után lendült fel, a MiG pedig a második világháborúban mutatta meg először mit tud. Ha gonosz troll lennék összehasonlítanám a légcsavaros-dugattyús, II. világháborús MiG-1-est, a IV. generációs sugárhajtású Szu-30-assal. De nem teszem...
Hasonlíts össze egy Chevy Camaro-t, egy Ford Mustang-gal!
Mindkettő amerikai, detroiti és mindkettő sportkocsi (mondanám, hogy izomautó, de a Mustang Pony Car, mindegy).
Tehát hasonló célra tervezték őket-ebből sok hasonlóság következik.
Ugyanabban az országban, ugyanarra a piacra-tehát szabványok, elvárások, satöbbik miatt szintúgy lesznek hasonlóságok.
Emellett külön mérnökcsapat dolgozott rajtuk, egymásra jobban hasonlítanak, mint egy Ferrarira, de egyáltalán nem egyformák!
Ez áll a Szuhojokra és a MiG-ekre is! (bocs az offért, de 1. cirillről magyarra /vagy bármiről, japánról, kínairól/ a magyar helyesírás szabályai szerint írjuk át a dolgokat, nem angolosan, tehát nem Sukhoi, hanem Szuhoj, 2. amire allergiásabb vagyok, a MiG-ben az M és a G is nagy, mert KÉT mérnökről kapta a nevét, MiG=Mikoján-Gurjevics)
A Szuhoj és a MiG is katonai repülőgépeket gyártott a Szovjetunióban, majd Oroszországban (azért a múltidő, mert ma már a Szuhojnak van utasszállítója is).
A legcélszerűbb talán a Szuhoj-27-es és a MiG-29-es között párhuzamot vonni, hasonló időpontban, hasonló célra készült gépek. Már ránézésre is hasonlítanak egymásra és egyértelműen különböznek az amerikai gépektől (F-16, F-18).
De ha nem párban hasonlítod őket össze a korabeli amerikai gépekkel, hanem egymáshoz viszonyítod őket, akkor rájössz nem is olyan egyforma a két gép.
Az Su-jelölés, amit amúgy helyesen Szu-ként kell írni, a Szuhoj tervezőirodát jelöli. Az MiG pedig a Mikojan-Gurjevics tervezőirodát. Vagyis két különböző "gyár" repülőgépeiről van szó.
Egyik sem jobb, mint a másik. A Szu-27 és utódai (30, 33, 35) rendkívül fordulékony, jól emelkedő elfogóvadászok, de a MiG-25 gyorsabb mindegyiknél. Mindkét iroda többféle katonai repülőgépet tervezett és gyártott különböző célokra. Sőt, a Szuhoj még polgári repülőket is kiizzadott magából, nemrég be is került a hírekbe egy Superjetük (igaz, azzal, hogy sikeresen lezuhant, mikor a leendő megrendelők próbaútra mentek vele). Nincs olyan, hogy az egyik vagy a másik jobb, mert ez olyan, mintha két autógyárat hasonlítanál össze. Igaz, itthon mindenki tudja, hogy "a" Mercedes jobb, mint "a" Suzuki, de attól még így, globálisan ez nem igaz.
Igen, csak ott egységes a jelölés. A-t kapnak az alacsonytámadó gépek, B-t a bombázók, C-t a szállítógépek, E-t az elektronikus hadviselésben résztvevő gépek, F-et a vadászgépek, H-t a helikopterek, R-et a felderítőgépek, Y-t a prototípusok, X-et a kísérleti repülők. Meg biztos van más is, de ennyi jutott eszembe.
Viszont az egységes jelölés ellenére ezek több konszern termékei. Bár ma már a legtöbb egykori repülőgépgyár a Boeing-konszern részeként működik. De például a B-1 a Rockwell terméke volt, a B-2 a Northropé, a B-52 meg a Boeingé. A vadászgépeknél sem volt "jobb" a helyzet: Az F-14 a Grumman terméke volt, az F-15-öt és az F-18-at a McDonnell Douglas gyártotta, az F-16-ot a General Dynamics.
A kapitalizmus hazájában? Hogy a fenébe ne! Régen sokan voltak versenyben (pl. McDonell-Douglas), de ott a nagy hal megeszi a kis halat, őt már felvásárolta a Boeing.
A Lockheed Martin viszont még keményen tartja magát.
Igazából a Lockheed-Boeing a két fő csapat az amerikai porondon.
Az azonos F jelölés nem azonos gyártót jelent jelen esetben, ez csak szabványos névadás, mint F=Fighter, B=Bomber, satöbbi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!