A katonai felderítő műholdak és a drónok teljesen elavultá tették a hagyományos felderítő repülőgépeket? Van értelme még felderítő repülőgépeket szolgálatban tartani?
A XX. század eleje de leginkább az első világháborútól a katonai felderítés elengedhetetlen eszközei voltak a felderítő repülőgépek, eleinte főleg a haditengerészetnél a zeppelinek is. Régen olyan anno rekordokat döntő mostanra leselejtezett katonai csúcstechnikát képvidelő gépek fejlődtek ki mint a magassági rekordot felállító U2 vagy sebességi rekordot felállító SR–71 Blackbird. A katonai felderítő műholdak és a drónok elterjedésével teljesen le van fedve az ellenséges felderítendő terület a mélységi felderítésre katonai felderítő műldak a front felderítésére meg ott vannak a drónok. És ha azt nézzük egy katonai felderítő műhold pályára állítása manapság már a legtöbb országnak nem lehetetlen dolog Dél Korea mellett már Észak Koreának is van.
Teljesen kikopott.
Ugye a fő probléma, hogy a mai légvédelmi rendszerek miatt nincs veszélyesebb küldetés egy pilóta számára, mint a felderítés.
Egész egyszerűen irreálisan magas a kockázat.
A magassági felderítés pedig szintén nem megoldás már. A légvédelmi rakéták már utolérték őket sebességben. Az ára egy Blackbird-nek pedig enyhén szólva megmosolyogtató.
A határ menti zónákban eléggé fontos szerepet tölthetnek, töltenek be a mai napig. Persze fontos összevetni azt is, hogy 2024-et írva ki, mit vél "hagyományos" felderítésnek, - mert nem ugyanaz a kategória egy AN-2-es trotyomobil - fedélzetén két látcsővel felszerelt bőrkabátos emberrel - vagy egy Global Hawk, amely a Fekete-tenger felett szédeleg 24 óra távlatában.
Aztán ott vannak a tengeralattjáró felderítő képességű repülőeszközök, - a hajók fedélzetéről indítható helikopterekkel kezdve és a Tu-142-esekkel bezárva.
De említésre méltó szerkezetek a "palacsintasütős gépek", - a AWACS-ek vagy az A-50-esek is, - amelyeket pl. olyan feladatrendszerekre hegyeztek ki, hogy egy vagy több provokációs céllal megemelt géppár hatására aktivizált védelmi rendszerek rádioelektronikai tevékenységét rögzítik le akár a teljes rádiózás számára értelmezhető hullámtartományban, amelyeket lehet akár 6000-ig is elemezgetni, ugyanakkor alkalmasak légi vezetésre is (magas szintű repülő vezetési pontként). Képesek minimum több tucat célt valós időben detektálni, megjeleníteni és megsemmisítési prioritásba helyezni az észlelt célokat.
Kinek mi a fontos, kinek mi az értelmes...
Bizonyára lehet még ebben fantázia, ha minden magára valamit is adó, pénzügyileg erre alkalmas haderő napi szinten öntözi ezekbe a gépekbe medence számra a kerozint.
Megváltozott a felderítés rendszere. Mindazonáltal, műholdakból még közel-távol sincs annyi, hogy a teljes területet le tudják fedni. Viszonylag rövid ideig tudnak a célterület felett keringeni és szűk a látómezejük. Mélységi "statikus" felderítésre viszont kiválóak.
A dinamikus felderítésben tény, hogy a drónok veszik át mind a harctéren, mind az elektronikus felderítésben a szerepet.
Az AWACS és az A-50-ek kora viszont még nem járt le. Egyenlőre nincs olyan drón ami alkalmas ilyen feladatra. Ezek nem csak felderítő gépek, de egyben repülő irányítóközpontok is, amik mind a légi- mind a szárazföldi erőket összehangolják. Nem csak a légi célpontokat látják akár sok száz km-re benyúlva, de a rádiforgalmazást is figyelik és a szárazföldi célpontok egy részét is "látják" a magasból bizonyos mélységig.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!