A levegőben vagy a tengerben lehet jobban észrevétlen maradni?
A lopakodó vadászgépre a technológia fejlődésével biztosan ki fognak találni valami optikai észlelési rendszert műholdas és földi megfigyelő kamerák által így már csak a felhőkben tudnának elrejtőzni.
Az atom tengeralattjárónál szerintem ezt nem fogják tudni megcsinálni, szóval én erre tippelnék.
Vízben csak tapogatózni lehet, mint ha tűt keresnél a szénakazalban. A levegőben meg azért lehet az észleléseket vizuálisan is igazolni - kimegy egy kém a helyszínre és felnéz az égre távcsővel, hogy tényleg ott van-e a repülő. A délszláv háború alatt a szerbek pontosan tudták mikor szállnak fel az amerikaiak gépei bombázásra, hiszen ott álltak az embereik a légitámaszpont mellett. Elég nehéz nem észrevenni ha egy F-117-es vagy B-52-es emelkedik a levegőbe, míg a tengeralattjáró elindul egyszer és onnan hónapokon keresztül bárhova mehet.
De ma már ez sem kell - műholdképen lehet követni az összes repülőt. A lopakodó gépeknek ezért a sebesség az egyik nagy fegyvere - Mach 2-3-al repülve van rá esélyük, hogy előbb végrehajtsák a támadást, mint hogy az ellenség észreveszi, hogy berepültek a légterébe.
Lopakodó = csökkentett észlelhetőség, de NEM láthatatlan! A szerkezeti kialakítás / elnyelő felületek miatt kisebb a radar-keresztmetszete, de nem 0! Adott besugárzási intenzitás (távolság) mellett már észlelhető (igaz addigra már elengedte a "csomagot" és spurizik visszafelé). Vizuálisan sem láthatatlan, illetve a gép által keltett turbulenciák is látszódnak bizonyos távolságból a radaron, továbbá infra rakétákkal is célba vehető (kis távolságon).
Ezzel szemben egy modern "atom" tengeralattjáró akár hetekig (!) képes a felszín alatt maradni és onnan rakétát, torpedót indítani (a felszín alól). Elindul a támaszpontról és onnantól csak a hajón lévők és a parancsnokság tudja merre jár. Nem látszik sem a levegőből, sem műholdakról, sem sehogy csak ha a közelében van szonár. Bár a hang nagyon jól terjed a folyadékokban, de a folyadékáramlás turbulenciái, a különböző hőmérsékletű tartományok találkozási felületén történő visszaverődés nagyon hamar elnyeli egy "csendes" tengeralattjáró hajócsavarjának a kavitációját.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!