India mennyire jól védhető földrajzilag?
Nagyon régen az oroszok még Indiának is el akarták adni a T-80U-t, csak a gázturbina az nem szereti a dzsungelt :D
És lett helyette T-72A, és T-90-es.
A gázturbina az a telet, a hegyvidéket, a sivatagot, és a mérsékelt égövet szereti. De a dzsungelt nagyon nem.
A repülőkkel, és a harckocsikkal elkanyarodtunk.
Földrajzilag nézzük a kérdést:
Északon közismerten van a Himalája.
Nyugaton a pakisztáni határon a Kirthar-hegység, meg a Thar-sivatag, és Pakisztánnal volt nem is egy hagyományos háborújuk.
Keleten Burma.
A II. világháborúban megpróbálkoztak a Burma felől betöréssel a japánok, még harckocsizókat is vittek, de nem sikerült elérniük a kitűzött műveleti célokat, mert arrafele nincsenek nagy síkságok, csak dzsungel-dzsungel, lápos, laza szerkezetű talajok.
# 22
Az indiaiak próbáltak saját harckocsit, saját repülőt, és saját puskát is tervezni, legyártották, és nem működik.
Ellenben a külföldi cuccok licencgyártása az jól megy nekik.
És néha variálnak is.
Eredetileg a T-90M-ből terveztek beszerezni 500 példányt. De egy hirtelen jött ötlettől vezérelve kitalálták, hogy nekik nem a sík terepre kell egy erős harckocsi, hanem a több ezer méteren bevethető könnyűharckocsi, aminek nem a védelem a szempontja, hanem a mobilitás, és a könnyen pótolhatóság.
Próbáltak felmenni a T-90-essel 4,500 méterre, sikerült, működik ott, de attól még a feljutás az maga a szenvedés, ezért egy sokkalta gyorsabb járgány kell nekik oda.
# 25
Az indiai magashegyi könnyűharckocsi az csak több lehetséges pályatervként létezik, modellek formájában, még nem választották ki, hogy melyikből kéne működő prototípust csinálni.
A kínaiak azok nagyon régen a T-54/55-ösből, ami a maga korában egy erősen, és jól páncélozott harckocsi volt, csináltak egy könnyűharckocsit, mégpedig
- a 100 milis teknőfront az 35 milis lett,
- a torony a legvastagabb pontján mindössze 50 mili vastag,
- és a 100 milis löveget lecserélték egy 85 milisre,
és íme, a Type 62-es harckocsi.
Napjainkban is van Kínának magashegyi könnyűharckocsija, a Type 15-ös, annál nyíltan leírták, hogy Tibetbe szánják.
Indiával ellentétben a kínaiak gyorsan, és ténylegesen megvalósulóan dolgoznak, mondjuk ott sok dologgal is tudják motiválni az illetőket, hogy ne csak lopják a napot, meg az arra szánt pénzeket.
Aha, ez érdekes, ezt a típust még nem ismertem.
https://www.youtube.com/watch?v=x4wNbvXh7j4
Lehet síksághoz ragadt gondolkodású egyén vagyok, így csak azt nem értem, mi a francnak kell 4-5 ezer méteren ilyen visszafogott védelmű könnyűpáncélosokkal nyomulni? Nem jobb, nem sokkal mozgékonyabb, a szinte hasonló védettségű fokot-szintet fölmutató helikopter? Mondjuk T-129? Az ilyen könnyített harckocsikat bármilyen egyszerű, 20-30 éves irányított páncéltörő rak. vélhetően simán elintézi. Az meg sokkal olcsóbb. Az ellenfélnél ott lehet a Kornet, vagy a TOW....
Ha meg Indiának lennék -és mindenképp ebben a kategóriában gondolkodnak- akkor nem a cudar lassú saját tervezés/alkotás felé nyomulnék (Elkeserítőek a tapasztalatok, lásd pl. a Tejas repülőgép hajtóművét, továbbá az indiai haditengerészet első, rekordhosszú idő alatt megépült saját gyártású rakétás rombolóját.) Inkább megvenném Ivánéktól valamelyik frissebbnek mondható BMP/BMD-változat licencét. Ennyit az is tud. Egyébként nem lepődnék meg, ha ezt a Type 15-öt másodlagosan a kínai tengerészgyalogságnak szánnák. Vagy ahhoz előbb úszóképes változatot kellene létrehozni belőle? Ott mennyire elvárt követelmény az úszóképesség?
# 27
A hegyvidékeken ritkább a levegő, kisebb lesz a belső égésű motorok teljesítménye, ott jelentősen romlik elméletileg a helikopter manőverező képessége és teljesítménye. És ezzel a problémával ténylegesen is szembesültek Afganisztánban az AH-64-es Apache-ok. A megoldás az volt, hogy jelentősen kellett könnyíteni a helikopter üres tömegén, mint pl. a pilótafülkét védő páncélozás leszerelésével, vagy pluszelektronika kiszerelésével.
És sok manővert le is kellett tiltani.
Nem csak az USA Apache tulaj, hanem még India is megkapta azt.
Aki helikoptert szeretne, az vagy amerikai, vagy oroszban gondolkozik.
A Type 15-ös nem tud úszni, azt azért adják a Kínai Tengerészgyalogságnak, mert a ZTZ-99-es a közel 50 tonnájával nehezen szállítható az LCAC-nak, ellenben a Type 15-ös könnyen szállítható, és még sok is belőle.
Azt gondolják, hogy raknak rá APS-t, és akkor nem kell rá semmilyen vastag páncél.
A ZTZ-99-es az egy továbbgondolt, és javítgatott T-72A, szerintem még az Orosz Hadsereg is megirigyelné.
Úszóképes cuccnak teljesen mást használnak:
# 29-es
A HAL az kettő helikoptert is tervezett: az egyik a Dhruv, az egy snassz könnyű felderítő, és futár helikopter, kivételesen működő, és normálisan megtervezett.
8 x páncéltörő rakétát cipelhet, és 6,000 méter magasság az elméleti csúcsmagassága.
A másik a Prachand, az rendes harci helikopter, tervezési követelmény volt a 4,500 méter környékén való repülés. Egy elcsúfított, és nyilván nem lopakodó Comanche klón szeretne lenni, de attól még működhet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!