Milyenek az orosz vadászgépek?
Az a baj, ha csak ennyit nézel, hogy van nekik Su-57 bezzeg az amerikaiak 40-50 éves F-15-16-al repkednek akkor nagyon nincs miről beszélni, mert a valóság nem ez.
Hiába van mutatóba az a pár 5. generációs gépük, ha használni nem lehet őket. Ellenben az USÁ-nak bevethető, harci bevetéseken is részt vett típusaik vannak.
Vagy az 50 éves gépeik sem 50 évesek, mert hiába régi az alap koncepció, ha folyamatosan nagyjavításokkal és képességfejlesztésekkel gyakorlatilag új típust építenek egy-egy modernizálási folyamat során.
"ők is a 40-50 éves f-15 és f-16-okat használják"
Az ugye megvan, hogy egy mai F-16-osnak abszolút semmi, nulla köze van az eredetihez? Egymás mellé nem tudod tenni a kettőt, semmilyen szempontból.
A másik: az F-22-esek és F-35-ösök teljesen modern, abszolút új vasak, a világ legjobb gépei a saját kategóriájukban. És ezeket csak úgy f..ssa az amerikai ipar, százával adják el őket külföldre is.
Na és mi a helyzet a "modern" orosz gépekkel? Gyártottak saját használatra belőlük évek alatt 5-10 darabot, amit bevetni sem mernek? Hát remek...
A jenkik az F-22-ből meg F-35ből van több száz, vagy talán ezer is.
A ruszkiknak meg van mutatóba pár darab ezekből, amiket felsoroltál.
Akármilyen is szupergép is, ekkora létszámbeli fölényt képtelen ellensúlyozni, de amúgy a ruszki propagandát ismerve a képességei messze nem olyan jók, mint ahogy reklámozzák.
Ugyanez van a Armata szupertankjukkal is, amit már vagy 8 éve beharangoztak, hogy letarolják vele a világot. Ehhez képest 7 hónapja szopnak Ukrajnában, de még egy darabot se lehetett ott látni, na most vagy az van, hogy végül kiderült, hogy egy kalap sz-rt se ér, és ezért nem vetik be, vagy csak bemutató céllal készült 4-5 darab.
#5-öt kiegészítve, F-35 vadászgépből 840+ legyártott darabnál járnak. Az F-22-ből ami amúgy kicsit vakvágány közel 200 db készült.
Ezzel szemben Su-57-ből van valami 16 darab...
Azt tegyük hozzá az egységnyi gép mellett ami igazán számít, az maga a rendszer, az egész hadigépezet, ami gyakorlatilag csak az USÁ-nak van és működik.
Egy Ukrajna ellen az első napokban kivívták volna a 100% légi fölényt, 1-2 héten belül pedig kipucolták volna a földi légvédelmet, onnantól meg lehet előre nyomulni a földön. Na ez az oroszoknak nem sikerült, az Ukránok a mai napig vígan repkednek.
Az életkor a vadászgépeknél csalóka egy kicsit. Az alap F-15 és F-16 régi konstrukció de a gyártás alatt folyamatosan korszerűsítettek, így a legújabb változatok teljesen modernek. A már legyártott gépekre is volt/van mid-life-update ami után azok is viszonylag korszerűvé válnak.
A Szu-57-ből csak néhány darab van, azok is csak mutatóban - nem véletlenül nem jelentek meg a háborúban, a többi Szu-27 utódváltozatot én a helyi igényekhez képest merném egész modernnek nevezni, hár nagyon messze vannak az F22/F35 duótól, de most Ukrajnában nem is ezekkel állnak szemben.
Technikailag, műszakilag az amerikaiak általánosan véve jobbak, mint az orosz megfelelőik, de önmagában még ez sem dönti el a kérdés. Az a jobb, amelyik jobban illeszkedik az adott haderőbe, ami integrálva van és sokoldalú. Na ezek hiányoznak teljesen az orosz légierőnél.
A légierőhöz pénz kell, nagyon sok pénz és az oroszoknál ez nem áll rendelkezésre. Az amerikai aktív pilóták évi 300-350 repült órát nyomnak le és folyamatos a képzésük, a nemzeti gárda pilótái is évi 200 óra felett repülnek ( ezek javarészt főállásban polgári pilóták és nem ritka hogy polgári nagygépen ezen felül ennek a többszöröse is összejön évente ). Az oroszoknál a repült óraszám alacsony,csak a 2010-es években sikerült feltornászni 125-150 óra környékére az aktív állomány éves repült idejét. Ez pedig annyit jelent, hogy kevesebb mint fele annyi kiképzésre/gyakorlásra van lehetőségük mint a konkurenciának. Ebből következik, hogy egy rakás funkciót nem gyakorolnak, nem használnak élesben, kihagyják a lövészetekből mert nincs rá forrás és repidő keret. ÍGy történhetett az, hogy a #6 kerozin nélkül indult útnak és lezuhant a gépe :)
Az amcsiknál minden gép levegőben utántölthető, aktívan űzik is ezt a sportot. Tavasszal is láthattál olyat, hogy Avianoból felszállt egy F-16 géppár, Románia felett utántöltött KC10-ről majd őrjáratozott pár órát fegyverekkel megpakolva, újabb utántöltés és visszarepültek Olaszországba. A légi utántöltés, hosszú bevetések, hosszú átrepülések teljesen normálisnak számítanak az USAF állományában és a repülőgépek erre vannak felkészítve. Ezek a képességek papíron az oroszoknál is megvannak, de a repóraszámok arra utalnak hogy nagyon nincsenek kihasználva.
Az amcsiknál van szakasz szinten is egy ember akinek vna megfelelő rádiója és képzettsége, hogy rádiózzon a pilótákkal, tűztámogatást kérjen, helyet jelöljön meg stb... Az oroszoknál ilyen nincs, ott a légierő az légierő a többieknek meg kuss, a haderőnemek között minden a központon át megy. És itt jönnek a elő az itegrációs különbségek. Hiába tud egy Szu30Mk vagy Szu-34 pár tonnányi precíziós csapásmérésre alkalmas fegyvert magával vinni, ha nem tud a csapatok felett örjáratozni és ha tudna is akkor sincs aki lentről elérje. A stand-off fegyverek hátrányát pedig már láttuk Ukrajnában: fél-másfél napos hírszerzési adatok alapján indították a cirkálórakétás támadást az országhatárról és ahova a rakéta becsapódott ott már órák óta nem volt semmilyen célpont.
A Szu-3x-ek csapásmérő képessége teljesen jó, de elfelejtették kiépíteni hozzá a rendszert ami értelmet adna neki és ki tudná ezt használni.
És akkor itt említsük meg, hogy az F35-ök át tudják küldeni az információt*céladotot/felderítési adatot egymás között és a legendák szerint ugyanezt megkaphatják U2 vagy Global Hawk live feedről is. Ez teljesen más szint, amivel az orosz légierő bohóckodik..
Ha egy-egy gépet/géppárt raknánk ki önmagában mindenféle support nélkül egymás ellen akkor az amcsik 5. generációs gépek egyértelműen jobbak lennének. Ha 4gen amerikai gépeket állítanánk ki továbbra is support nélkül az orosz megfelelőik ellen ott már szorosabb lenne a meccs, de talán a jobb képzés/több gyakorlás itt is előnyt jelentene.
Ha komplett rajokat vagy századokat állítanánk szembe és mindkét ország odatehetné az összes támogatást amit napi szinten használnak akkor az orosz gépeknek kb esélye sem lenne. És itt jön elő az amiről az elején íretam: hiába vannak egy gépnek jó képességei, ha a rendszer amiben üzemelteted nem jó akkor az a gép elveszti a meglévő előnyeit.
Az 5. generációs gépek vonatkozásába már leírták a lényeget, az USAF-nak rendszerbe integráltan van majd' 1000 db a ruszkiknak meg 10-15 db un. nullszéria amiket még javában tesztelgetnek.
A 4. gen. gépek vonatkozásában ld. amit a #9-es írt.
Az ok is egyszerű: pééééééééééééénz. Az USAF éves költségvetése egymagában nagyobb mint a ruszkik teljes éves katonai büdzséje az összes fegyvernemet összevonva. Több della = több modern gép, jobban felkészült pilótákkal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!