Mi értelme annak, hogy mindenbe belemagyarázzák a rasszizmust?
Nem tudom, hogy te hol élsz!?
Én láttam már hófehér sebtapaszt, sárga sebtapaszt, barna sebtapaszt sőt még micimaskós sebtapaszt is....
Szerintem a kérdező arra a hírre gondol, amikor nemtudommármelyikországban elkezdtek sötétebb bűrűeknek is testszínű sebtapaszt gyártani.
A kérdésre válaszolva, nagyon erős a hétköznapi rasszizmus, amit fel se ismerünk, annyira része már a közgondolkodásnak.
A rasszizmus is a zsidók egyik fegyvere. Hatalmuk van belőle, ennyi az egész.
Te honnan ismersz fel egy idegen országból származó katonát(kémet, ügynököt, terroristát)? Más az egyenruhája? Ja hogy a bőrszíne is más? Te tudod mi ez? Rasszizmus.
Egyfelől, aki még mindig nem látja be, hogy a cigányság hírneve a naponta megélt, tömeges jelenségben tapasztalt viselkedésből állt fel, nem bőrszín alapján, az nem ebben a világban mozog.
Csak néhány, mostani híranyag.
Mikor még csak a hírt hallgattam, teljesen viccszerűen hozzáfűztem a mondott testvérpárra, hogy "Lakatos Rikárdó és Lakatos Armandó", aztán mutatják a végén a videofelvételt, és elkezdek röhögni, mert nem számítottam erre. Nem is gondoltam komolyan, de tényleg cigányok voltak:
Aztán a 73 éves idős asszony meggyilkolása. Úgy hallgattam a hírt, hogy _még mindig_ nem kötök hozzá etnikumot fejben. És ismét meglepetésként csodálkozok rá, hogy "ebben is..."
Akárhány olyan anyagot leforgatunk társadalomnevelő céllal, amiben a rasszista nő a fekete férfi helyett a fehér mellé ül le a buszon, majd éppen az lopja meg őt, ha naponta találkoznak az emberek erre rácáfoló valóságos élménnyel:
https://www.youtube.com/watch?v=MMWgIv35RSE
------------
A kérdésre:
Nagyjából annyi értelme van a sebtapaszról folytatott diskurzusnak, mint az Oscar-díj átadója körüli botránynak, hogy miért nincsenek fekete színészek jelölve.
https://www.youtube.com/watch?v=kl2W6-NLYpE
És hogy ezek a filmek nem is lettek volna sikerei fekete főszereplővel.
Az ilyesmi semmire sem való, csak a társadalmat megosztó álvita.
Engem inkább az bosszant, hogy egy elsőfilmes, kezdő rendező egy semmilyen színművészetit nem végzett, pusztán az utcáról kiválogatott főszereplővel kapásból Oscart tudott nyerni (az ezt időben megelőző, sorozatos más díjazások után), a hetvennyolcezredik holokauszt filmdrámával.
Úgy, hogy közel három évtizede(!) nem volt Oscarral díjazott magyar film. Ennyivel rosszabb lett volna az ezt megelőző harminc év magyar filmipar produktuma? Vagy megfordítva a kérdést: ennyivel jobb volt a Saul fia?
Aki erre szemlesütés nélkül tudja mondani, hogy nincs részrehajlás, pozitív diszkrimináció, az csak azért hazudja ezt, mert tudja ugyan ő is, de egyetért a megkülönböztetett figyelemmel, így letagadja. "A jó felülírja" az egyenlőségesség elvét ezesetben.
Ugyanakkor.
A _valóban aktuális_, ma létező szörnyűségeket feldolgozó, a 2014 óta zajló ukrajnai háborút bemutató dokumentumfilm nem:
Pedig ez a jelenben él, nem egy hetven éve lezárt múlt.
Miért kap előbbi mégis még mindig kiemelt figyelmet, a sokszori feldolgozás után is?
Lehet köze ahhoz, amiért Whoopi Goldberg ezt a művésznevet választotta magának. Aki ezzel a felvázolással szembeszáll, az nem a realitások talaján mozog.
De ez ugyanúgy sérti a többség igazságérzetét (Whoopi-ét is, nem komoly gondolat volt a névválasztás - feketeként ez nyilvánvaló -, hanem egy gag egy felülreprezentáltságra).
Ezzel a problémával nem kell kezdeni semmit? Vagy ilyenkor hallgatunk, mert ekként is vezeklünk?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!