Most komolyan el kellene hinnem, hogy ha csökkentenék a vállalkozók adóterheit akkor mindjárt beköszöntene a dolgozó embereknek egy szép új világ? Mit gondolsz róla?
Szerintem meg szimplán benyelnék és kész.
A benzin ára is lement kb 25%-kal, mégse ment le a termékek ára, holott ha emelkedik a benzin ára akkor pakolják a termékekére is.
Vagy ott volt az ÁFA téma is, azt is úgy benyelték, mint kacsa a nokedlit.
"a vállalkozók így is csak a törvényeket megszegve, adót csalva tudnak fennmaradni."
A vállalkozók nagyobb része törvényt megszegve és adót csalva realizál nagyobb profitot és tudja alacsonyan tartani az árait, míg a tisztességes becsületes vállalkozók pont az ilyen társak miatt drágábbak és versenyképtelenebbek.
"vállalkozók adóterheit akkor mindjárt beköszöntene a dolgozó embereknek egy szép új világ?"
Ha a bruttó minimálbéren nem változtatnak, de csökkentik a munkabérre rakódó járulékok és adók mértékét, akkor a melós többet fog kézhez kapni. A bérből élők ~80%-a nem keresi meg az átlagbért, így ők a keletkező pluszt biztosan nem bankszámlákon és befektetésekben fogják parkoltatni, hanem elköltik. Ugyanakkora bruttó bérből többet tud költeni a melós, talán nő a fogyasztás... ( a csökkentésen persze bukik az állam, de a többletköltés ÁFA részén azért valamennyi visszajön).
"A benzin ára is lement kb 25%-kal, mégse ment le a termékek ára, holott ha emelkedik a benzin ára akkor pakolják a termékekére is. "
A benzin árának semmi köze a késztermékek bolti árához :P
Az üzemanyagár tényleg egy befolyásoló tényező,és az igaz is, hogy az üzemanyagok ára például jelentősen csökkent, viszont az előző évekhez képest a nehéz tehergépjárművek útdíja jelentősen nőtt. Írok egy konkrét példát:
Van egy baromfi feldolgozó, ami elég sok cuccot gyárt, legyen ez Budapesttől ~290km-re. Ha egy multi Budapest melletti raktárába havonta 24 nap visznek árut akkor egy kamion üzemanyagköltsége havi 1 720 000Ft. A teherautós e-útdíj bevezetése előtt havi 24000Ft volt az úthasználati díj, most 1 070 000Ft (igen, több mint egy millió havonta). Szerinted mennyit kellene esnie az üzemanyagárnak, hogy ne emelkedjen a termék ára? Gyakorlatilag a szállítási költségek majdnem megduplázódtak úgy 2 éve.
Tételezzük fel, hogy bruttó 1400Ft egy kiló csirkemell filé,abból levonod az áfát, a kereskedő hasznát akkor kijön hogy beszerzési áron kilója valahol 700Ft/kg áron szállítja a gyár. Ebből ha lebontod kilónként, akkor közel 3Ft/kg az útdíj és 4.2Ft/kg az üzemanyag költség 382-es gázolajárnál, 430Ft/literes üzemanyagárnál 4,7Ft/kg de 500 forintos üzemanyag árnál is csak 5,5Ft lenne kilónként az üzemanyag költség.
Ha beüt a csoda és holnaptól csak 240 forint lesz a gázolaj, akkor az 2 forint árcsökkenés jelent a csirkemellfilé kilónkénti árában. És ugyanez igaz üzemanyag áremelés esetén is. Gondolom te ezt észre fogod venni, amikor pénteken veszel 1,5 kiló csirkemellet :D
Azét írtam ezt példának, mert ezen már Ft-ban kimutatható a dolog. Ha a húsüzem csak 50km-re van a vevő raktárától akkor ilyen 20-50 fillér/kg-os tétel az üzemanyag.
Ne úgy képzeld el, hogy ha drágul 15%-ot az üzemanyag, akkor 15%-kal drágábbak lesznek a dolgok a boltban. Minél magasabb egy termék "kilónkénti" ára, annál kevésbé érződik rajta végfelhasználóként a szállítási költségek emelkedése. Az olcsóbb, de terjedelmes termékek esetén viszont nagyon érződik, ezért drágult jelentősen az e-útdíj bevezetése után pl az ásványvíz.
Ha pl a fenti kamion nem csirkemellet visz, hanem csirkefarhátat ott már a szállítási költség kilónként ugyanennyibe kerül, így már eléri a termék beszerzési árának az 5%-át, míg a csirkemellnél ez valamivel több, mint 1% volt.
Az áfás téma alatt nem tudom mit értesz. A sertéshús 5%-os áfáját? Az majd csak 2016. január 1-től lép életbe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!